2346
Sök

kopplingen tar långt ner, volvo 945

14 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#1
Tja! jag har en 945 -95 med m90-låda, när man ska koppla ur/frikoppla måste man trampa pedalen helt i botten för att den ska koppla ur, Jag har luftat kopplingen X-antal ggr, både "manuellt" (trampa ner kopplingen, och öppna nippeln), tryckt med tryckluft i behållaren, och även kört med undertryck vid nippeln. så den är garanterat luftad. Men kopplingen blir inge bättre.

Det är inget yttre läckage nångonstans vad man kan se, jag jämförde med en annan 940, och det såg ut som att armen i slavcylindern åkte ut mer på den än på min (längre slaglängd) men det var marginell skillnad.

Så frågan är om det kan vara något inre läckage i huvud/slav cylindern? och hur tar man reda på vilken cylinder som är dålig? Kanske någon som har nån annan idé vad det kan vara för fel?


46 Inlägg
17 december 2008
#2
skippa iden om trycklyft i behållaren.. den metoden är totalt värdelös och förser bara systemet med mer luft..!  gör om gör rätt.. smile kan ju vara slavcylindern som e kass.. isåfall så få du skaffa dej en ny eller bättre beg.. lycka till

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 december 2008
#3
kan ju även va kopplingen som har sett sina bästa dagar oxå


14 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#4
starmer: Har testa alla olika sätt och inget fungerar.. Mjo funderar på om det är slavcylindern, men finns det inget sätt man kan kolla om den är dålig förutom att byta?

volvo_dude: Den ska ha blivit bytt för 3-4000 mil sedan, den slirar inget iaf, sen borde väl kopplingen ta högre upp om den är slut?


Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#5
Koppligen tar högst upp om den är dålig, kolla slaven och lufta igen..


Sök