4665
Sök

När ska man byta turbo på en saab 9-3?

12 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#1
Hej funderar på att köpa en saab 9-3 från 1999, den har gått lite under 10,000mil och undrar när ska man byta turbo? om det är vid 10,000mil eller om man kan köra den längre?, sen om någon har några tips på vad jag ska kolla på när jag åker och provkör den? om det finns några Saab 9-3 fel? Mvh Linus
Senast redigerat av Linkann (22 december 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 december 2007
#2
Du behöver inte oroa dig för turboras på ett bra tag om bilen inte blivit ruskigt våldtagen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 december 2007
#3
Linkann skrev:
Hej funderar på att köpa en saab 9-3 från 1999, den har gått lite under 10,000mil och undrar när ska man byta turbo? om det är vid 10,000mil eller om man kan köra den längre?, sen om någon har några tips på vad jag ska kolla på när jag åker och provkör den? om det finns några Saab 9-3 fel? Mvh Linus

Turbon kan hålla 10k mil till du märker när den är slut precis som med kammkedjor finns ingen bytesintervall...


huh?
10 427 Inlägg
22 december 2007
#4
En kollega fick byta sin strax innan 10 000 mil.

..och han kör väl inte direkt som en biltjuv.
Dock stadskörd rätt mycket. tongue

Edit: SAAB 9-3 01 2.0t tror jag han hade.
Senast redigerat av steifan (22 december 2007)


584 Inlägg
22 december 2007
#5
Ahh vilken motor är de du funderar på då?


(none)
1 725 Inlägg
22 december 2007
#6
Jag fick byta på min förra 9-3:a 01:a efter ca 9500mil. Men det beror ju från bil till bil och hur man sköter den så klart.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

"Unloaded"
1 557 Inlägg
22 december 2007
#7
Gör som jag: (bilen hade gått 18500 mil ca) ligger och kryssar på väg hem från Linde Open dragrace event. Hade precis dragit en repa upp i strax 200 km/h(du kör för fort jajaja orkar ej med någon predikan), släpper sedan ner till laglig hastighet och gasar lugnt, när jag sen igen försöker gasa lite mer så laddar hon bara 0,5 bar(mot då standard 1 bar) och efter ett tag så skapar jag världens bästa getaway-car med ett rökmoln the size of a soccer-field. Garret GT17 är inte en bra turbo, vet ej vad det är för specifikationer(är det en aero? 2,0 liter? etc, fill in the details. Bilen hade då steg 3. Då var det "dags" läs: inget val, att byta turbon.

Kort och gott: 10 000 mil borde nog vara rätt lugnt sålänge hon inte är, som ovanstående skrivit: "ruskigt våldtagen"

"When innovation meets passion!"

12 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#8
Motorn är en SE sport 2.0l på 197hk, men tack för alla svar, har provkört den och allt nu och verkar bra så hoppas på att inte turbon ger sig direkt wink, men om den skulle gå sönder efter några tusen mil vad ligger en sån på om man ska byta den?

76 Inlägg
23 december 2007
#9
Tänkt på att kyla turbon . dvs , låt den stå på tomgången ettag innan du ska stänga av den för att kyla turbon.

3 120 Inlägg
23 december 2007
#10
Vet en del 9-3or som gått 30.000 mil med orginalturbo. Går säkert att få ras efter ett par tusen mil också, handlar ju om hur man kör och viktigast är som VoS skriver att du låter turbona kylas av lite innan du stänger av motorn om du kört hårt.
Senast redigerat av viccoA (23 december 2007)


72 Inlägg
23 december 2007
#11
Köp TurboTimer, underlättar sjukt mycket:)

HillBilly,- Bonden med fart.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 december 2007
#12
Turbotimer går väl ej till den bilen, har för mig att 9-3, precis som 9-5, har backspärr(heter det så?). Du måste iaf ha i backen för att kunna dra ur nyckeln ur tändningslåset. Men ja, annars hade ju en turbotimer varit så jävla skönt. Kyla kan du aldrig göra för länge, jag brukar ofta lyssna igenom en hel eller halv låt innan jag stänger av. Ignorera the backseat drivers smile

"When innovation meets passion!"

40 Inlägg
18 december 2008
#13
precis turbo timer går inte att ha pga backspärr..


"Unloaded"
1 557 Inlägg
18 december 2008
#14
turbotryckarn skrev:
precis turbo timer går inte att ha pga backspärr..

Jag kanske var helt ute och cyklade, kanske har med immobilizer att göra. Går säkert att få reda på lite snabbt via andra sidor på internet, men hursomhelst; vet bara att jag aldrig sett/hört/läst om en Saab eller Volvo med turbotimer. Det borde väl funnits på de värst trimmade varianterna vid detta laget annars?

"When innovation meets passion!"

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
18 december 2008
#15
sspelar ingern roll hur långt bil fan har gått den går sönder endå efter ett tag eller 2 tag smile

är innne på min 3 turbo på en 9-5 2,0 o inget trimm o tanten som kör...
den första gick vid 7000 mil o nu den andra på 17200 mil   inte direkt kul men lätt som fan o byta
o saab tat tokiga 8000 för en jävla T17 skit Garret turbo men går att hitta bättre priser
om man bara letar lite !!

Lycka till

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

1 464 Inlägg
18 december 2008
#16
Det borde väl funnits på de värst trimmade varianterna vid detta laget annars?

Det är väl för att det inte är många som kör som ett as (ursäkta uttrycket) för att sedan genast stänga ner allt. Vad tar det? Två minuter innan turbon kylts ner, som i verkliga livet innebär en rondell och två vänstersvängar. Om man nu väljer att köra så offentligt.

Och på banan så står fördelaktigt maskinen och andas ändå så...

Iallafall som jag fått för mig.

Edit: Missade citatet.
Senast redigerat av MrJAM (18 december 2008)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)


Sök