4411
Sök

Skilland på Tändstift?

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#1
Tja..

Har läst lite i de flesta trådarna att många säger att enkel elektrod är bättre än fler elektroderna..

Är de inte så att de med fler elektroder förbränner snabbare, och att man får finare gnista och de håller längre ( enligt bil verkstäder )

vill bara veta, nyfiken som alltid smile
Senast redigerat av XeptiQ (19 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

86 Inlägg
19 december 2008
#2
Annars brukar man se det som så att elektricitet alltid tar kortaste vägen, borde vara likadant med tändstift, alltså att det gap som är minst blir var gnistan skapas, allt annat borde vara snack.

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#3
hmm okej.. för jag vet efter jag hade inne min 855 på service så bytte de ut till 3 elektroder, när jag hade enkel i. tyckte inte att den startade lättare eller gick bättre heller. kostade mig bara ca 600 kr mer hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 237 Inlägg
19 december 2008
#4
köpte själv bosch super plus "plus yttrium" till min 200sx, har inte ännu monterad dem men hoppas de är värda vad jag betalade för dem tongue
Senast redigerat av liquisole (19 december 2008)

375 Inlägg
19 december 2008
#5
Strömmen tar den lättaste/snabbaste vägen, så inte alltid kortaste.

Ang fler elektroder, så kommer gnistan bara från elektrod åt gången.
Sedan tar strömmen den lättaste vägen vilket gör att samma "ström spik" kan blandas bland elektroderna.
detta gör att du får en bättre gnista, men inte längre.
en starkare gnista ger större säkerhet att antända bränslet.

Kort och gott, mer tillförlitlighet.
Men mer prestanda osv. Troligtvis inte
Senast redigerat av Andreas_ace (19 december 2008)


Whatever :)
1 652 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#6
Andreas_ace skrev:
Strömmen tar den lättaste/snabbaste vägen, så inte alltid kortaste.

Ang fler elektroder, så kommer gnistan bara från elektrod åt gången.
Sedan tar strömmen den lättaste vägen vilket gör att samma "ström spik" kan blandas bland elektroderna.
detta gör att du får en bättre gnista, men inte längre.
en starkare gnista ger större säkerhet att antända bränslet.

Kort och gott, mer tillförlitlighet.
Men mer prestanda osv. Troligtvis inte

okej så igentligen så spelar de ingen roll om man har vanliga standar eller om man har fler.
för de flesta påpekar att med 3 st elektroder så kan du köra på etanol fel fritt... hmm okej låter lite konstigt.
men jag har inte märkt något på prestandan eller något annat.. eller jo, startat motor lite fortare men i denna kyla vi har nu så märker jag inget.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök