2843
Sök

Volvo 940 dör på tomgång när den är varmkörd.

72 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjena

Jag har en volvo 940 med en B230FB som dör på tomgången när man kört ett tag. När man startar den kall så funkar den aldeles utmärkt, när man gasar endast pyttepytte lite så bluddrar motorn till lite innan den ger varvutslag när den går normalt. Den behöver någon sekund mer än tidigare för att stabilisera sig på tomgångsvarv.

Historiken är den att jag haft en felaktig luftmassemätare (felmärkt hos biltema så wolframtråden gick av).
Katalysatorn skramlar litegrann också.


Vad tror ni kan vara felet? och vad för mer information bör jag ta upp?

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
26 oktober 2008
#2
kolla alla vacum slangar.. kan vara en skit liten spricka som expanderar tillräckligt när det börjar bli varmt under huven..

4x4 is tha shit!

72 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#4
Japp det glömde jag tillägga, jag har kollat efter felkoder men jag får bara tre ettor hela tiden. Jag har letat efter läckage med startgas också

72 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#6
Menar du att reläet hänger sig i vissa lägen?

72 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#7
vart ligger bränslereläet på en 944 utan turbo?

CNC operatör
280 Inlägg
26 oktober 2008
#8
sitter inte det bakom askkoppen vid säkringarna?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

566 Inlägg
27 oktober 2008
#9
ozcan skrev:
Menar du att reläet hänger sig i vissa lägen?

nej men är det en spricka i tex en lödning så kan den glipa när det blir varmt.


72 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#10
ok ska kolla det, öppnar man upp reläet då för att inspektera visuellt eller finns det något sätt att testa?

som jag har förstått det så har reläet i 940n 2st brytare, en som sätts på med tändningen, utan denna i funktion så startar inte bilen. Och en annans om sätts igång under färd på något sätt. Den "första" kan jag ju direkt utesluta iom att bilen startar men hur funktionskontrollerar man den andra då?

Blyfot
829 Inlägg
27 oktober 2008
#11
haft samma problem mitt berodde på läckande bränslerör och bränsle relät

"bara en mor kan älska en sån son"

72 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#12
volvokrille nu när du nämner det så drar bilen mer soppa än tidigare och dessutom luktar det ganska mycket bensin när man startar den. vilka slangar/rör var det som läckte för dig?

Blyfot
829 Inlägg
29 oktober 2008
#13
strax efter pumpen hål i båda som rören strax efter en infästning i balken man ser ganska týdligt om ett bränslerör fuktar

"bara en mor kan älska en sån son"

72 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#14
ok jag kollade idag men såg(kände ingen fukt eller doft från under huven. Hur kontrollerar man bränslereläernas funktion?

Mr White
1 072 Inlägg
29 oktober 2008
#15
ozcan skrev:
ok jag kollade idag men såg(kände ingen fukt eller doft från under huven. Hur kontrollerar man bränslereläernas funktion?

Ta på relä samtidigt som du kör på starten så ska de känna att de klickat till före innan pumparna startar.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 oktober 2008
#16
ej helt 100 men tror de har nått med soppa prylarna och göra har samma problem fast då efter turbon dumpar laddtrycket och min får för mkt soppa och ryckersvart ibland
värkar tydligen va rätt vanlgit på 940?


72 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#17
jag gissar också på soppasystemet, har lånat haynes nu och ska försöka gå igenom hela rubbet

Blyfot
829 Inlägg
7 november 2008
#18
Robban 245 skrev:
ozcan skrev:
ok jag kollade idag men såg(kände ingen fukt eller doft från under huven. Hur kontrollerar man bränslereläernas funktion?

Ta på relä samtidigt som du kör på starten så ska de känna att de klickat till före innan pumparna startar.

Du kan ta av höljet på relät och tvångs köra de

"bara en mor kan älska en sån son"

297 Inlägg
7 november 2008
#19
om katten skramlar så skulle jag kolla vad som händer om man kopplar bort den, för om den är igensatt så har inte avgaserna någonstans att ta vägen.


72 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#20
jag testade byta relä och det hjälper tyvärr inte :-(

Är det någon annan som har förslag på vad det kan vara? skramlet från katalysatorn var för att en gummipackning hade torkat sönder så värmeplåten vibrerade mot.


Sök