3514
Sök

Volvo 740 - Generator problem

21 761 Inlägg
20 december 2008
#61
När jag mätte på min 240 med Biltemas 100 A generator så var spänningen 14,2 V mätt på batteriet med halvljuset påslaget. Med ca 65 A belastning (fläkt, elbakruta, extraljus osv) så höll sig spänningen fortfarande på minst 14 V med 1100-1200 varv på motorn har jag för mig. Strömmen mättes med tångamperemeter.

Någonting är fortfarande konstigt på din bil, frågan är bara vad.

Vilket motorvarv har du när du mäter?
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2008)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#62
Drönirettab skrev:
När jag mätte på min 240 med Biltemas 100 A generator så var spänningen 14,2 V mätt på batteriet med halvljuset påslaget. Med ca 65 A belastning (fläkt, elbakruta, extraljus osv) så höll sig spänningen fortfarande på minst 14 V med 1100-1200 varv på motorn har jag för mig. Strömmen mättes med tångamperemeter.

Någonting är fortfarande konstigt på din bil, frågan är bara vad.

Vilket motorvarv har du när du mäter?

ja något e fortfarande fel, för nu verkar de som att bilen har slutat ladda IGEN..
MORR å SUCK!
jag vet inte hur mkt varv ja hade, reglerade de med gasrullen.
ja någonting e fel! ja har en ide om att strömkablen ligger ioch kortsluter någonstans, jag har ju aldrig bytt den utan bara dragit en extra ström kabel. då med den gamla kvar.

Jag är öppen för alla ideer nu, kankse e en liten tomte som sitter å spelar tv spel i mitt motorrum? inte vet ja..

Generatorn passade riktigt bra iallfall:smile

21 761 Inlägg
20 december 2008
#63
Hmm, okej. Nu får du nog ta i med hårdhandskarna. Hoppas att inte den nya generatorn har gått sönder.

Plocka loss generatorns laddkabel och batteriets pluskabel ner till startmotorn, byt ut skiten mot nytt om det ser skumt ut. Försök att kika om det kan kortsluta någonstans, helst bör du nog plocka bort alla kablar mellan generator och startmotor.

Det är väl en skyddsslang som sitter fast med metallklammer vid skarven mellan oljetråget och motorblocket kan jag tänka mig, så är det på 240 iaf. Inte ett kul jobb iof, men jag tror tyvärr att det är nödvändigt i det här fallet eftersom du har så mystiskt problem. smile

Det finns en risk att kabelhöljet på någon pluskabel har torkat sönder så att kardelerna kommer åt jord, det kan bli så när bilen har ett gäng år på nacken.
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 december 2008
#64
Drönirettab skrev:
Hmm, okej. Nu får du nog ta i med hårdhandskarna. Hoppas att inte den nya generatorn har gått sönder.

Plocka loss generatorns laddkabel och batteriets pluskabel ner till startmotorn, byt ut skiten mot nytt om det ser skumt ut. Försök att kika om det kan kortsluta någonstans, helst bör du nog plocka bort alla kablar mellan generator och startmotor.

Det är väl en skyddsslang som sitter fast med metallklammer vid skarven mellan oljetråget och motorblocket kan jag tänka mig, så är det på 240 iaf. Inte ett kul jobb iof, men jag tror tyvärr att det är nödvändigt i det här fallet eftersom du har så mystiskt problem. smile

Det finns en risk att kabelhöljet på någon pluskabel har torkat sönder så att kardelerna kommer åt jord, det kan bli så när bilen har ett gäng år på nacken.

Japp......samma lösning på 2-900....såvida det inte rör sig om nyare 900 med samma infästning som 960 för generator och ac-pump.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#65
Drönirettab skrev:
Hmm, okej. Nu får du nog ta i med hårdhandskarna. Hoppas att inte den nya generatorn har gått sönder.

Plocka loss generatorns laddkabel och batteriets pluskabel ner till startmotorn, byt ut skiten mot nytt om det ser skumt ut. Försök att kika om det kan kortsluta någonstans, helst bör du nog plocka bort alla kablar mellan generator och startmotor.

Det är väl en skyddsslang som sitter fast med metallklammer vid skarven mellan oljetråget och motorblocket kan jag tänka mig, så är det på 240 iaf. Inte ett kul jobb iof, men jag tror tyvärr att det är nödvändigt i det här fallet eftersom du har så mystiskt problem. smile

Det finns en risk att kabelhöljet på någon pluskabel har torkat sönder så att kardelerna kommer åt jord, det kan bli så när bilen har ett gäng år på nacken.

ja alltså ja har dragit mig för detta, men antar att det e enda utvägen?sad
känns inte allt för skoj! men me ny generator och nya sladdar så ska de nog gå vägen?
jag hoppas verkligen att generatorn inte har gått sönder.

Jo det stämmer, den sitter me metall klämmor under motorn.
ja känns som att det enda svaret på frågan är att den jordar någonstans?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#66
Lonefox skrev:
Drönirettab skrev:
Hmm, okej. Nu får du nog ta i med hårdhandskarna. Hoppas att inte den nya generatorn har gått sönder.

Plocka loss generatorns laddkabel och batteriets pluskabel ner till startmotorn, byt ut skiten mot nytt om det ser skumt ut. Försök att kika om det kan kortsluta någonstans, helst bör du nog plocka bort alla kablar mellan generator och startmotor.

Det är väl en skyddsslang som sitter fast med metallklammer vid skarven mellan oljetråget och motorblocket kan jag tänka mig, så är det på 240 iaf. Inte ett kul jobb iof, men jag tror tyvärr att det är nödvändigt i det här fallet eftersom du har så mystiskt problem. smile

Det finns en risk att kabelhöljet på någon pluskabel har torkat sönder så att kardelerna kommer åt jord, det kan bli så när bilen har ett gäng år på nacken.

Japp......samma lösning på 2-900....såvida det inte rör sig om nyare 900 med samma infästning som 960 för generator och ac-pump.

jaså? var brukar de gå sönder?? vid startmotorn lr under motor? tacksam för svar:)

21 761 Inlägg
20 december 2008
#67
På min 240 så hade höljet på en av de tunnare kablarna torkat sönder. Jag minns inte riktigt vart den kabeln gick, men den låg i samma skydsslang som laddkabeln iaf. Kan ha varit från laddlampan. Hur vanligt det är att tex laddkabelns hölje torkar sönder vet jag inte, har inte råkat ur för något sånt på någon av mina bilar åtminstone.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 december 2008
#68
High-Octane skrev:
Lonefox skrev:
Drönirettab skrev:
Hmm, okej. Nu får du nog ta i med hårdhandskarna. Hoppas att inte den nya generatorn har gått sönder.

Plocka loss generatorns laddkabel och batteriets pluskabel ner till startmotorn, byt ut skiten mot nytt om det ser skumt ut. Försök att kika om det kan kortsluta någonstans, helst bör du nog plocka bort alla kablar mellan generator och startmotor.

Det är väl en skyddsslang som sitter fast med metallklammer vid skarven mellan oljetråget och motorblocket kan jag tänka mig, så är det på 240 iaf. Inte ett kul jobb iof, men jag tror tyvärr att det är nödvändigt i det här fallet eftersom du har så mystiskt problem. smile

Det finns en risk att kabelhöljet på någon pluskabel har torkat sönder så att kardelerna kommer åt jord, det kan bli så när bilen har ett gäng år på nacken.

Japp......samma lösning på 2-900....såvida det inte rör sig om nyare 900 med samma infästning som 960 för generator och ac-pump.

jaså? var brukar de gå sönder?? vid startmotorn lr under motor? tacksam för svar:)

Har du riktig otur har klammorna rostat sönder så att kabeln skaver mot nedre remhjulet.....

Men i övrigt kring kabalage så kan jag bara säga:
BYT kabalaget, allt laddkabalage från generatorn till jordkablarna.
Har själv en generetor från 960 (med egengjort fäste) som dels är direktjordad i motorn, dels en 50mm2-kabel mellan generator och chassie, motor och batteri, batteri och chassie, generator och batteri. Skippade omvägen via startmotorn för att minska förlust med ett steg. 50mm2-kabel från batteri till stegen (uppdelade på två 20mm2 på max en halvmeter styck, dessa är avsäkrade med 80A styck) Har i dagsläget bara 0.02V spänningsfall från generator bak till stegen. Max spänningsfall vid full belastning (bakrutevärme, full fläkt, helljus, sitsvärmarna och stereo på full spätta) är bara 0.2V. Detta är i mina ögon MER än helt ok smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#69
Drönirettab skrev:
På min 240 så hade höljet på en av de tunnare kablarna torkat sönder. Jag minns inte riktigt vart den kabeln gick, men den låg i samma skydsslang som laddkabeln iaf. Kan ha varit från laddlampan. Hur vanligt det är att tex laddkabelns hölje torkar sönder vet jag inte, har inte råkat ur för något sånt på någon av mina bilar åtminstone.

okey okey! ja får la helt enkelt bita i det sura äpplet och byta alla sladdarna, kan ju bygga ihop något^^
de får bli imorgon tror ja!
men om laddkablen hade skavt imot jord borde de inte bli någon typ av total kortslutning då? då de e sååå mkt ström vi pratar om?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#70
Lonefox skrev:
High-Octane skrev:
Lonefox skrev:

Japp......samma lösning på 2-900....såvida det inte rör sig om nyare 900 med samma infästning som 960 för generator och ac-pump.

jaså? var brukar de gå sönder?? vid startmotorn lr under motor? tacksam för svar:)

Har du riktig otur har klammorna rostat sönder så att kabeln skaver mot nedre remhjulet.....

Men i övrigt kring kabalage så kan jag bara säga:
BYT kabalaget, allt laddkabalage från generatorn till jordkablarna.
Har själv en generetor från 960 (med egengjort fäste) som dels är direktjordad i motorn, dels en 50mm2-kabel mellan generator och chassie, motor och batteri, batteri och chassie, generator och batteri. Skippade omvägen via startmotorn för att minska förlust med ett steg. 50mm2-kabel från batteri till stegen (uppdelade på två 20mm2 på max en halvmeter styck, dessa är avsäkrade med 80A styck) Har i dagsläget bara 0.02V spänningsfall från generator bak till stegen. Max spänningsfall vid full belastning (bakrutevärme, full fläkt, helljus, sitsvärmarna och stereo på full spätta) är bara 0.2V. Detta är i mina ögon MER än helt ok smile

ahh okey! ja de e ju en ide e klart:S kom förövrigt på att de känns som att min generator för jobba som tusan hela tiden, ja lhar svårt att få remmarna att sluta slira,trots att dee nya remmar och  jag har även användt lite rem sprej.

så man kan skippa att dra till startmotorn? så de går bra att dra direkt från batteri till generatorn och liksom skippa startisen?
Ja har gjort så innan när ja har dragit extra ström men då har do andra kablara varit kvar.
självklart måste ja dra en sladd till startmotorn me, men ja behöver inte gå vidare från den sen?

det var riktigt seriöst byggt av dig får ja säga:) kul att de funkar bra!big_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 december 2008
#71
High-Octane skrev:
Lonefox skrev:
High-Octane skrev:

jaså? var brukar de gå sönder?? vid startmotorn lr under motor? tacksam för svar:)

Har du riktig otur har klammorna rostat sönder så att kabeln skaver mot nedre remhjulet.....

Men i övrigt kring kabalage så kan jag bara säga:
BYT kabalaget, allt laddkabalage från generatorn till jordkablarna.
Har själv en generetor från 960 (med egengjort fäste) som dels är direktjordad i motorn, dels en 50mm2-kabel mellan generator och chassie, motor och batteri, batteri och chassie, generator och batteri. Skippade omvägen via startmotorn för att minska förlust med ett steg. 50mm2-kabel från batteri till stegen (uppdelade på två 20mm2 på max en halvmeter styck, dessa är avsäkrade med 80A styck) Har i dagsläget bara 0.02V spänningsfall från generator bak till stegen. Max spänningsfall vid full belastning (bakrutevärme, full fläkt, helljus, sitsvärmarna och stereo på full spätta) är bara 0.2V. Detta är i mina ögon MER än helt ok smile

ahh okey! ja de e ju en ide e klart:S kom förövrigt på att de känns som att min generator för jobba som tusan hela tiden, ja lhar svårt att få remmarna att sluta slira,trots att dee nya remmar och  jag har även användt lite rem sprej.

så man kan skippa att dra till startmotorn? så de går bra att dra direkt från batteri till generatorn och liksom skippa startisen?
Ja har gjort så innan när ja har dragit extra ström men då har do andra kablara varit kvar.
självklart måste ja dra en sladd till startmotorn me, men ja behöver inte gå vidare från den sen?

det var riktigt seriöst byggt av dig får ja säga:) kul att de funkar bra!big_smile

Vad gör man inte för minimal förlust? wink Och nu när polarns 960 är helt inreggad och klar med T6-motorn kommer jag nalla hans 143A generator (han har 160 på sin så den "lilla" blev "över"...)

Ja precis som du säger så kan man skippa att gå via startmotorn. Finns ju ett ANTAL bilar som har det så original.
Laddkabel mellan generator -> batteri. Egen kabel till startmotorn från batteriet. Alltså inget gemensamt där. Så varför skulle det inte funka på 2-900? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
21 december 2008
#72
Så sant. smile
Om man ändå håller på att bråka med strömkablarna så kan man ju göra på det sättet, helt klart.

21 761 Inlägg
21 december 2008
#73
High-Octane skrev:
kom förövrigt på att de känns som att min generator för jobba som tusan hela tiden, ja lhar svårt att få remmarna att sluta slira,trots att dee nya remmar och  jag har även användt lite rem sprej.

Det gör ju att misstanken mot eventuellt kortslutna kablar ökar ordentligt. Detta ska förresten gå att mäta fram med hjälp av en tångamperemeter, mätaren borde visa mycket hög laddström när den kopplas på exempelvis batteripluskabeln.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#74
Lonefox skrev:
High-Octane skrev:
Lonefox skrev:

Har du riktig otur har klammorna rostat sönder så att kabeln skaver mot nedre remhjulet.....

Men i övrigt kring kabalage så kan jag bara säga:
BYT kabalaget, allt laddkabalage från generatorn till jordkablarna.
Har själv en generetor från 960 (med egengjort fäste) som dels är direktjordad i motorn, dels en 50mm2-kabel mellan generator och chassie, motor och batteri, batteri och chassie, generator och batteri. Skippade omvägen via startmotorn för att minska förlust med ett steg. 50mm2-kabel från batteri till stegen (uppdelade på två 20mm2 på max en halvmeter styck, dessa är avsäkrade med 80A styck) Har i dagsläget bara 0.02V spänningsfall från generator bak till stegen. Max spänningsfall vid full belastning (bakrutevärme, full fläkt, helljus, sitsvärmarna och stereo på full spätta) är bara 0.2V. Detta är i mina ögon MER än helt ok smile

ahh okey! ja de e ju en ide e klart:S kom förövrigt på att de känns som att min generator för jobba som tusan hela tiden, ja lhar svårt att få remmarna att sluta slira,trots att dee nya remmar och  jag har även användt lite rem sprej.

så man kan skippa att dra till startmotorn? så de går bra att dra direkt från batteri till generatorn och liksom skippa startisen?
Ja har gjort så innan när ja har dragit extra ström men då har do andra kablara varit kvar.
självklart måste ja dra en sladd till startmotorn me, men ja behöver inte gå vidare från den sen?

det var riktigt seriöst byggt av dig får ja säga:) kul att de funkar bra!big_smile

Vad gör man inte för minimal förlust? wink Och nu när polarns 960 är helt inreggad och klar med T6-motorn kommer jag nalla hans 143A generator (han har 160 på sin så den "lilla" blev "över"...)

Ja precis som du säger så kan man skippa att gå via startmotorn. Finns ju ett ANTAL bilar som har det så original.
Laddkabel mellan generator -> batteri. Egen kabel till startmotorn från batteriet. Alltså inget gemensamt där. Så varför skulle det inte funka på 2-900? wink

143? de va inte dåligt:P

man kan ju fråga sig varför volvo har valt att bygga så här? jag menar de blir en jäkla massa onödig kabel?
idag e det dags, skall dra nya kablar dels på ström sidan och så blir de ny jord me! men behåller dom gamla men drar en extra jord vid sidan om så att säga.

Tror ni att generatorn har gått i väggen nu??

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#75
Drönirettab skrev:
Så sant. smile
Om man ändå håller på att bråka med strömkablarna så kan man ju göra på det sättet, helt klart.

ja! känns ju som ett bra alternativ:)

High-Octane skrev:

    kom förövrigt på att de känns som att min generator för jobba som tusan hela tiden, ja lhar svårt att få remmarna att sluta slira,trots att dee nya remmar och  jag har även användt lite rem sprej.

Det gör ju att misstanken mot eventuellt kortslutna kablar ökar ordentligt. Detta ska förresten gå att mäta fram med hjälp av en tångamperemeter, mätaren borde visa mycket hög laddström när den kopplas på exempelvis batteripluskabeln.

ahh de e såå synd att ja inte har em tångampermeter:(
det hade ju även förklarat varför generator lampan inte lyser? bilen laddar ju isåfall och skickr ström till lampan.
men hur kommer de sig att ja fick laddning i början? om dock svag..
likadant me den förra beg generatorn.

21 761 Inlägg
22 december 2008
#76
Kan ju vara att den eventuella kortslutningen inträffar när motorn har varit igång ett tag och kablarna har rört sig litegrann, eller nåt sånt.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#77
Drönirettab skrev:
Kan ju vara att den eventuella kortslutningen inträffar när motorn har varit igång ett tag och kablarna har rört sig litegrann, eller nåt sånt.

nu e läget så här!

hittade en jordkabel som var av under motorn, satte fast den plus attja drog 2 extra jord till, bara för att vara HEEEELT säker liksom.
detta hjälpte dock inte:( ingen laddning.
Tog bort sladden mellan startmotorn och generator och drog en mellan batteri och gen. nu laddar den:)
men vill inte ladda mera än 13,7 det sjunker lite under belastning till runt 13,5. det känns fortfarande som att generatorn går tung då den fortfarande envisas me att slira.

Men nu laddar den såpass å ja kan köra iallfall^^

21 761 Inlägg
22 december 2008
#78
Okej, nu är du nog på rätt väg tror jag. Får iaf hoppas det. smile

Skiljer det någonting mellan generator och batteri i spänning?
Har batteriet hunnit bli en del urladdat?

Ladda i så fall upp det och kolla sedan igen hur generatorn laddar.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 december 2008
#79
Tja då verkar det vara ngt av det problem jag beskrev i framkant av motorn.
Kortslutning där ngnstans på vägen.

Men ang. att remmen slirar.
1: Hur långa remmar har du? Originallängd eller längre?
2: Hur mkt spel har du på remmen? För lite spel sliter onödigt hårt på remmen och för mkt spel så vill dne inet greppe riktigt. Runt 10-15mm totalt spel i remmen har jag blivit upplärd att hålla (farsan har jobbat som Volvomeck så länge jag minns)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök