1753
Sök

Turbo på B230K?, Annan Förgasare o Tändsystem.

18 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#1
Håller på att bygga på en is/stubbrace bil, ska alltså aldrig besiktigas.

Om svaret på mina frågor finns i en annan tråd var vänlig länka den.

Om ni anser min tråd ligger i fel forum, flytta den gärna.

Kom över en turbo o grenrör billigt så tänkte sätta på det, o jag har aldrig hållit på med turbo så jag har lite funderingar.

Bil: Volvo 244 GL 87:a
Motor: B230K
Turbo o grenrör: 240 original
Bytt förgasare till en två portas från en gammal cheva med v8, passade bolt on.
Har satt dit en extra kylare som ska användas som intercooler.

Orsaken till turbon är för att jag tycker det är roligt att skruva o vill lära mig turbo och så finns det ingen is och är för blött för stubbrace.

Bilen har ganska kass komp som den har så där är det nog ingen fara med en lätt laddad turbo.

Nu till mina frågor:

1. Vad har oljetrycksgivaren som är till lampan i panelen för gänga, undrar för har läst mig till att det är därifrån man ska dra oljekylningen till turbon.

2. Räcker det med oljekylning, eller måste jag dra vatten med, kommer ju ändå inte ha så högt tryck.

3. Alla jävla vakumslangar kan jag kasta bort dom?

4. När jag bytte förgasare fick jag 4 kablar över, är det något som behövs?

5. När jag byter till vanlig tändning till förgasare, är det något särskilt jag bör tänka på, eller är det bara låta alla kablar vara?

6. Vad bör jag ställa tändningen på?

7. Funkar det att ha en kylare som intercooler?

8. Har kopplat förbi bränslet från den sak som satt innan bränslepumpen som även har en retur ledning, var det smart eller bör jag haft kvar den?

9. Är det fler saker jag kan ta bort eller byta som bara är onödigt eller nödvändigt med mitt bygge?

Tack på förhand.


Sök