1648
Sök

Tips på hur man kan ta reda på om det är ett sprucket Topplock eller Motorblock? SAAB 99 (B-Motor)

30 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjena,

Har problem med min SAAB 99:a från 76 (B-Motor). Den drar kylarvätska, ryker väldigt mycket (ljusgrått) när den är kall, den slutar göra detta efter en stunds körande, ca 30-40 minuter på landsväg i 70/80 km/h men börjar återigen ryka, dock mycket mindre, om man blir stillastående en stund. Dock så kokar ej motorn, ligger fint omkring 89 grader. Drar kanske lite över 1 dl kylarvätska efter 1 timmes körning. Det bubblar en del i expansionskärlet också, och någon gång har det kanske varit på gränsen till att ?svämma över?. Bytte Topplockspackning utan någon som helst förbättring annat än att den drog något mindre kylarvätska vid längre körningar. Kunde visuellt inte se några defekter på topplocket, försökte så gott jag kunde mäta mig till att både topp- och blockytan var plana.

Motorn har stått vid sidan om, i varmgarage i ca 4,5 år, jag körde med den helt problemfritt 2018-2019, inga kokningar, inga förluster av kylarvätska eller rök från avgassystemet.

Rengjorde hela kylsystemet och kollar ständigt efter läckage varpå det inte finns några. Tändstiften ser helt ?normala? ut, inga missfärgningar, inga misständningar, ingen kylarvätska i oljan eller olja i kylarvätskan, när jag lyfte toppen fanns det inga tecken i cylindrarna på att vatten kommit in (har läst att kolvarna kan se kliniskt rena ut då de i stort sett ångtvättas).

Tänkte först att det kanske var en spricka i Insuget och kylvätskan som leds där igenom blandas med bensinen, men i och med att det bubblar i kylsystemet borde det tyda på att avgaser tränger ut i kylsystemet?

Så misstänker att det är en spricka någonstans, men kan man ta reda på om det är Toppen eller Blocket?

Mvh



Sök