2380
Sök

Köpråd Audi S4 2,7 Biturbo

220 Inlägg
22 juli 2007
#21
jorre83 skrev:
baen skrev:
läste lite kvickt på nordicaudis forum. det är inte att turbosarna som blir slitna utan det är värmeplåtar i grenrören som går sönder och leder till att bitar kommer in i turbosarna och orsakar ras.  som jag skrev i tidigare inlägg kom sedan grenrör som var fixade.

okey så 99B så finns det inga sådana problem med turboras då det är andra grenrör

vågar inte säga helt ärligt eftersom jag aldrig ägt någon sådan. läs på nordicaudi's forum och ev. ställ en del frågor där om du vill veta mer.

191 Inlägg
23 juli 2007
#22
Som ovanstående säger, smidigast o kolla nordicaudis forum smile Och som folk redan sagt, passa dig för -98 o -99A, eftersom det är en liten barndomssjuka med grenrör och turbos, satsa på -99b o framåt så slipper du det smile
Lycka till med letandet, hoppas du hittar en fintysk wink

Just another sick man in this sick world..

Kluven!
156 Inlägg
23 juli 2007
#23
baen skrev:
jorre83 skrev:
baen skrev:
läste lite kvickt på nordicaudis forum. det är inte att turbosarna som blir slitna utan det är värmeplåtar i grenrören som går sönder och leder till att bitar kommer in i turbosarna och orsakar ras.  som jag skrev i tidigare inlägg kom sedan grenrör som var fixade.

okey så 99B så finns det inga sådana problem med turboras då det är andra grenrör

vågar inte säga helt ärligt eftersom jag aldrig ägt någon sådan. läs på nordicaudi's forum och ev. ställ en del frågor där om du vill veta mer.

Japp, det stämmer.

98 och 99A har alltså andra grenrör som orsakade att turbosarna rasade. De är bytta på de flesta de modellerna. 99B och framåt har förbättrade grenrör (samma som tex sitter på RS4 - 01).

Så länge service är gjord så tror jag inte det ska vara något värre problem med dem. Ska man ändå byta turbo så kommer nog de gå på runt 20.000 kanske om man gör allt jobb själv.

Tror inte man ska vara rädd för att köpa en som gått långt. Och varför så rädda för en importerad? Finns väldigt få helt svensksålda på marknaden. Så länge alla papper stämmer så är en importerad minst lika bra som en svensksåld. Hade aktat mig mer när de närmar sig runt 18-20 k på mätaren.


Vid 12.000 mil görs en stor service där de byter kamrem och vattenpump. Se till så att den är gjord! Kostar väl runt 15.000 kr att bara göra den.

Från 99B och framåt så är ju faceliften gjord också.

Annars är de väl vanliga saker som att lyssna efter missljud i motorn, prova belasta turbosarna mycket så de inte "puffar". Låt de dra i en uppförsbacke tex. A4/S4 dessa årsmodeller glappar en del fram så där har man också något man kan kolla lite extra.

Tror inte det är så mycket mer. Var väldigt noga när jag letade S4 och tog reda på en massa saker. Kan ej skriva ner allt för det är bara onödigt. Har ni frågor eller nått så är det bara att maila eller pma mig.

Ska eventuellt sälja min till våren då det kanske är dags för en större bil pga utökning. Så håll ögonen öppna smile

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
27 december 2008
#24
Istället för att göra en ny tråd så frågar jag här:

http://www.blocket.se/vi/19185635.htm?ca=22_s

Skulle den kunna vara något att ha?  Det sitter Rs4 grenrör på den, och orginal turbos!

Om ca 1800mil skall stora serviceen med kamrem osv göras... värt att köpa en -99b  -> istället?


Skulle detta vara ett bättre köp sådär på rak arm?:

http://www.blocket.se/vi/19019561.htm?ca=22_s

Båda är fullservade, chippade och lämnar ca 310-320hk.

mvh
Senast redigerat av Dawe_A (27 december 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 december 2008
#25
Tänk vad pengar och tid du hade sparat om du hade köpt min för 85'' istället smile

// Niklas Johansson

Bil och MC guru
272 Inlägg
27 december 2008
#26
Hejsan,

S4:orna är generellt väldigt bra bilar men innehåller mycket teknik vilket kan leda till lite problem.
Oftast kan en liten sak lägga ett flertal olika felkoder osv, men för att prata om grenrören tex. Grenrören som satt på S4an 98 och 99a var dåliga och det är allmänt känt. Detta har åtgärdats på de flesta bilar idag skulle jag tro, det kan rent logiskt inte vara många kvar som rullar med de gamla eftersom det hände på alla förr eller senare och dom flesta har ju rullat lite mil. På min fösta byttes grenrören av audi på garani, jag fick betala ett turboagg bara. Nu har ju jag verkstad och skruvar med dessa bilar dagligen och är antagligen partisk smile men det är riktigt bra bilar om dom skötts ordentligt, man ska akta sig för bilar med "longlife" i serviceboken och detta gäller ÄVEN de andra motorerna så som 1,8t etc.

På alla fyrhjulsdrivna fordon tar det ganska hårt på kopplingen av nbaturliga skäl om man gillar "rödljus" racing...så det kan vara värt att kolla upp. Oljud från lådan brukar bli dyrt. Man kan ju även be att få "felkoderna" utlästa när man tittar på bilen...nån kompis eller så som har étt VAG-Com kan ju fixa det :)Då får man en ganska bra överblick....

Framvagnarna har ju en tendens att knaka å klonka men så e det ju på alla A4/A6/Passat...
Bakhjulslager är inte så vanligt på S4 men väldigt vanligt PÅ RS4 pga offseten på fälgarna...
Bromsarna brukar vara ett problem, då original oken inte vinner pris för kvalitet men på en välskött bil brukar det funka...Annars finns det ju nya att köpa smile
Så här kan ju jag fortsätta länge men det skall jag inte, vill ni veta nåt så får ni fråga wink

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
27 december 2008
#27
NiKeMaN skrev:
Tänk vad pengar och tid du hade sparat om du hade köpt min för 85'' istället smile

Gul är inte min färg. Sen vill jag helst ha en med faceliften.  -99b   ->



Karlzzon


Tack så mycket för ditt svar! smile


mvh
Senast redigerat av Dawe_A (27 december 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Bil och MC guru
272 Inlägg
27 december 2008
#28
Inga problem. Funderar du över nåt är det bara å fråga. smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 december 2008
#29
Dawe_A skrev:
Sen vill jag helst ha en med faceliften.  -99b   ->

O ändå så har du länkat upp en icke-facelift här ovanför.... wink

Ja du e fan en rolig figur du  lollollollol

// Niklas Johansson

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
27 december 2008
#30
NiKeMaN skrev:
Dawe_A skrev:
Sen vill jag helst ha en med faceliften.  -99b   ->

O ändå så har du länkat upp en icke-facelift här ovanför.... wink

Ja du e fan en rolig figur du  lollollollol

_helst_ skrev jag din figur.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

RS
886 Inlägg
27 december 2008
#31
Skulle hellre satsa på en S3.

Focus RS

236 Inlägg
27 december 2008
#32
köp min svensksålda s4 -00 wink

Saab ng900 Steg 3+

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
27 december 2008
#33
Vad förvånad jag blir att Dawe fortfarande inte köpt någon bil.... Inte big_smile

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
27 december 2008
#34
J-P-R skrev:
Vad förvånad jag blir att Dawe fortfarande inte köpt någon bil.... Inte big_smile

Startade iaf ingen ny tråd eller hur wink.


Det är mycket nära, har sorterat bort M3 iallafall wink


mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Avstängd
962 Inlägg
27 december 2008
#35
Köp en Trabant.


Sök