Hejsan,
S4:orna är generellt väldigt bra bilar men innehåller mycket teknik vilket kan leda till lite problem.
Oftast kan en liten sak lägga ett flertal olika felkoder osv, men för att prata om grenrören tex. Grenrören som satt på S4an 98 och 99a var dåliga och det är allmänt känt. Detta har åtgärdats på de flesta bilar idag skulle jag tro, det kan rent logiskt inte vara många kvar som rullar med de gamla eftersom det hände på alla förr eller senare och dom flesta har ju rullat lite mil. På min fösta byttes grenrören av audi på garani, jag fick betala ett turboagg bara. Nu har ju jag verkstad och skruvar med dessa bilar dagligen och är antagligen partisk
men det är riktigt bra bilar om dom skötts ordentligt, man ska akta sig för bilar med "longlife" i serviceboken och detta gäller ÄVEN de andra motorerna så som 1,8t etc.
På alla fyrhjulsdrivna fordon tar det ganska hårt på kopplingen av nbaturliga skäl om man gillar "rödljus" racing...så det kan vara värt att kolla upp. Oljud från lådan brukar bli dyrt. Man kan ju även be att få "felkoderna" utlästa när man tittar på bilen...nån kompis eller så som har étt VAG-Com kan ju fixa det :)Då får man en ganska bra överblick....
Framvagnarna har ju en tendens att knaka å klonka men så e det ju på alla A4/A6/Passat...
Bakhjulslager är inte så vanligt på S4 men väldigt vanligt PÅ RS4 pga offseten på fälgarna...
Bromsarna brukar vara ett problem, då original oken inte vinner pris för kvalitet men på en välskött bil brukar det funka...Annars finns det ju nya att köpa
Så här kan ju jag fortsätta länge men det skall jag inte, vill ni veta nåt så får ni fråga