3519
Sök

Köpråd Audi S4 2,7 Biturbo

4 586 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#1
http://www.belcyber.net/ddpcars/pict/031.JPG

http://www.belcyber.net/ddpcars/pict/031_3.JPG

har nu blivit sugen på en bil med lite bättre drag ännu en tysk bil

vad kan vara plus eller minus med en audi s4a 98-03

lite frågor:
Driftkostad?
Service?
Försäkring?
Hållbarhet?
sjukdommar?
Senast redigerat av jorre83 (22 juli 2007)


Beredare
561 Inlägg
22 juli 2007
#2
jorre83 skrev:
http://www.belcyber.net/ddpcars/pict/031.JPG

http://www.belcyber.net/ddpcars/pict/031_3.JPG

har nu blivit sugen på en bil med lite bättre drag ännu en tysk bil

vad kan vara plus eller minus med en audi s4a 98-03

lite frågor:
Driftkostad?
Service?
Försäkring?
Hållbarhet?
sjukdommar?

Jag hänger gärna på denna tråd me.... För det blir nog en S4 nästa år efter ha sålt Mustangen... wink

Mvh Jonas

283 Inlägg
22 juli 2007
#3
En S4 är kanon om den går som den ska, men tyvärr är det för många som är sönderkörda. Kontrollera drivlina, så att där inte är klonkande ljud från bakaxeln när man svänger fullt t.ex. Kolla så att den verkligen går som den ska för med 265 hk så ska det gå rätt bra. Turboras är inget ovanligt heller o kostar riktigt mycket om det ska lämnas in. Dom är definitivt inte billiga att försäkra o reservdelar o stora servicar är svindyra. Men som sagt det kan vara en riktigt kul bil att ha men den kan även kosta en hel del om den inte är skött rätt sen innan.  Välvårdad o nåt sånär lågt miltal så ska det inte behöva vara nåt problem. ( Jag jobbar på Audi så jag har sett både och )

Beredare
561 Inlägg
22 juli 2007
#4
Paddee636 skrev:
En S4 är kanon om den går som den ska, men tyvärr är det för många som är sönderkörda. Kontrollera drivlina, så att där inte är klonkande ljud från bakaxeln när man svänger fullt t.ex. Kolla så att den verkligen går som den ska för med 265 hk så ska det gå rätt bra. Turboras är inget ovanligt heller o kostar riktigt mycket om det ska lämnas in. Dom är definitivt inte billiga att försäkra o reservdelar o stora servicar är svindyra. Men som sagt det kan vara en riktigt kul bil att ha men den kan även kosta en hel del om den inte är skött rätt sen innan.  Välvårdad o nåt sånär lågt miltal så ska det inte behöva vara nåt problem. ( Jag jobbar på Audi så jag har sett både och )

Så en helst svensksåld, miltal runt 13-15000 max i bra skick, fullservad och helst orginal vid köp... Då ska de inte vara några problem??

Hur var det nu om en turbo rasar.... Då ska man byta bägge?? Var ligger dom i pris om man byter själv tro... ??

Mvh Jonas

283 Inlägg
22 juli 2007
#5
Ja precis då kan den vara hur bra som helst, men jag skulle inte köpa en som gått över 13.000 mil iaf. Jag har aldrig bytt några av dom turbona själv men bytar man så bytar man bägge. En kompis bytte på sin A6 2,7BiT (samma motor som S4) på Audi i tyskland o det kostade 60.000:- Jag vet inte vad turbona ligger på i pris men det är ju klart arbetet som är en stor del av kostnaden för man får ju riva ner rätt mycket.

Beredare
561 Inlägg
22 juli 2007
#6
OM dom nu inte redan e bytta... För då kan det ju vara ngt att ha....

Är där några fler barnsjukdomar??

Vad säger du om S3 då?? Bättre köp??

Mvh Jonas

283 Inlägg
22 juli 2007
#7
Nä jag kan inte säga att där skulle vara några fler barnsjukdomar direkt, det är mycket möjligt att det finns men jag vet inte. S3: an är ju riktigt rolig den med o har en riktigt mycket enklare motor med sin turbo fyra. Samma sak där, kolla drivlinan. Missljud från diffar osv. kan ju bli dyrt.

Beredare
561 Inlägg
22 juli 2007
#8
Okej... Då vet man mer... Tackar för tipsen!! wink

Man får ta en runda o se vad de finns på marknaden.... tongue

Mvh Jonas

220 Inlägg
22 juli 2007
#9
98 och 99A tror jag det är som har turbo och grenrörssjukan. 99B- fick andra grenrör och turboaggregat om jag kommer ihåg rätt.

Galen
849 Inlägg
22 juli 2007
#10
baen skrev:
98 och 99A tror jag det är som har turbo och grenrörssjukan. 99B- fick andra grenrör och turboaggregat om jag kommer ihåg rätt.

Tänkte precis skriva det big_smile jag har också hört det så akta er för dom !

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Beredare
561 Inlägg
22 juli 2007
#11
baen skrev:
98 och 99A tror jag det är som har turbo och grenrörssjukan. 99B- fick andra grenrör och turboaggregat om jag kommer ihåg rätt.

Den infon tackar jag verkligen för!! Den kan vara riktigt nyttig!! big_smile

Mvh Jonas

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
22 juli 2007
#12
Skaffa en S4 som nyss vart på storservice där turbona är bytta smile Sen kan ni kolla hur växellåda och koppling känns. Det är väl dom lite dyrare sakerna man ska kolla.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

4 586 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#13
tack för bra svar har nu fått veta att man inte ska köpa dom tidiga 98orna utan ta en sen 99 eller -00 så man byter turbona på service vid vilket milantal då? jag har samma turbo i golfen som sitter på s4an den har gått snart 18.000 helt orginal utan några missljud


Fjant
187 Inlägg
22 juli 2007
#14
varför inte hellre köpa M3?

Alzheimers - New Friends Everyday!

371 Inlägg
22 juli 2007
#15
andast skrev:
varför inte hellre köpa M3?

Han kanske vill ha kombi !?

Life is a bitch, then u die

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
22 juli 2007
#16
jorre83 skrev:
tack för bra svar har nu fått veta att man inte ska köpa dom tidiga 98orna utan ta en sen 99 eller -00 så man byter turbona på service vid vilket milantal då? jag har samma turbo i golfen som sitter på s4an den har gått snart 18.000 helt orginal utan några missljud

Jag vet tyvärr inte vid vilket milantal som ska bytas hmm Jag hoppades att någon skulle kompletera mitt svar smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

220 Inlägg
22 juli 2007
#17
läste lite kvickt på nordicaudis forum. det är inte att turbosarna som blir slitna utan det är värmeplåtar i grenrören som går sönder och leder till att bitar kommer in i turbosarna och orsakar ras.  som jag skrev i tidigare inlägg kom sedan grenrör som var fixade.

4 586 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#18
andast skrev:
varför inte hellre köpa M3?

M3 runt -00 det handlar om lite andra pengar skulle inte vilja ha E36 M3


4 586 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#19
baen skrev:
läste lite kvickt på nordicaudis forum. det är inte att turbosarna som blir slitna utan det är värmeplåtar i grenrören som går sönder och leder till att bitar kommer in i turbosarna och orsakar ras.  som jag skrev i tidigare inlägg kom sedan grenrör som var fixade.

okey så 99B så finns det inga sådana problem med turboras då det är andra grenrör


4 586 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#20
detta kanske vore något

http://www.blocket.se/vi/11280750.htm?ca=8_s

men tycker milen inte stämmer med priset på blocket då privapersoner tar mer för en bil som gått 4000 mil mer



Sök