ola_volvo skrev:
bakvagnen är inte klen i sig men fördelningslådan däremot... den ska du vara rädd om, tror att det är 20% drivning bak men nu får den ju ta 100% men inte värre än att spinna med alla 4 ju, men kolla upp det så fort du kan för dom är inte billiga
Vinkelväxeln i sig är egentligen inte svagheten heller.
Det är ju hylsan som sitter mellan växellåda och vinkelväxel.
Viscon kommer antagligen överhettas, eftersom systemet består av silikonolja som hettas upp av differential mellan fram/bakaxel, och ju varmare den blir, ju mer trögflytande blir den, och låser ett par lameller, så att bakaxeln börjar driva.
Men oljan kan tänkas bli för varm, och då slår den automatiskt ifrån bakaxeln av säkerhetsskäl.
Och då driver den inte alls.
Ersätter man mellandiffen med en bit kardan, och får det fint gjort och ser till att vinkelväxel/hylsa är fräsch, kommer på ett bra sätt att behålla hjullagerna fram på plats, och plugga växellådans utgångar fram, så inte oljan rinner ut där drivaxlarna suttit, så kan det nog gå.
De nya hylsorna är för övrigt tillverkade på ett bättre, hållbarare vis.
Kristians Evo RWD fungerar på precis samma vis.
850/V70/S70 AWD bakvagn.