Innan du börjar spraya 5-56 och hålla på så ska du skaffa en handbok, Haynes eller liknande.
Proceduren är ganska enkel och är ungefär såhär.
Basic: Upp med bilen, säkra med pallbock, bort med hjulet.
Sedan av med oket. Oftast är det två rejäla bultar, en uppe och en nere. Det räcker att ta bort den undre.
Sedan viker du upp oket så beläggen kommer fritt. Bort med beläggen så ser du själva kolven. Sedan ska kolven tryckas tillbaka. Oftast pressar man tillbaka med typ polygrip, men ibland skruvar man tillbaka. Oftast är det pressa fram och skruva bak om det skiljer. Den delen måste du kolla upp noga med din bil. (Handbok!)
Bromsa nu lite försiktigt så kolven kommer ut igen (Inte för långt!), pressa tillbaka - upprepa.
Glidpinnarna är de två bultarna. Ta loss, gör rent, fetta in med bromsfett. Inte kopparpasta etc! Bromsfett köper du på Mekonomen eller liknande. När du tar loss den övre glidpinnen/bulten så blir oket helt löst. Låt det inte hänga i bromsslangen utan knyt upp det med snöre/buntband etc.
I med nya belägg och om du vill ny monteringssats. Fäll ner oket. Dra åt.
Nu saknar bilen bromsverkan. Pumpa försiktigt på bromspedalen tills den blir stum, sedan provkör du försiktigt.
Gör om på andra sidan.
Klart.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.