Behöver snabb hjälp nu! Håller på och skruvar ihop motorn på min Calibra (X20XEV) och har kört fast med kamaxlarna. Jag försöker dra åt dem med specificerade moment, men jag uppnår aldrig korrekt moment!
I min Haynes bok står det att de ska dras med 8Nm, aluminium topp och aluminium bult, men det verkar bara som om jag lyckas dra dem till runt 4-5Nm. Är rätt i boken?
Är jävligt orolig för att dra sönder skruv/topp då jag redan dragit sönder de skruvar som satt i sen förut. Använder dock nya bultar nu.
Är det bara att dra tills jag uppnår 8Nm? Känns ju som jag kommer dra sönder nått igen...
Senast redigerat av Android (2 januari 2009)
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Jag har en ställbar momentnyckel, men graderingen går bara ner till 40Nm. Jag har dock vridit den lite mindre än vad som är graderat så den ska hålla ca 8Nm. Jag har testat momentet på en annan grövre bult, och jämfört med en gammal biltema nyckel, och det ska stämma...
Det verkar vara en bult av aluminium med, inte 100, men jävligt likt.
Så vad tror ni? Ska jag fortsätta dra dem, eller ska jag nöja mig? De sitter ju fast rätt ok ändå tror jag. Vill ju inte att de ska skaka loss när man kör sen så att hela motorn slås sönder...men är inte så pigg på att dra sönder gängorna i toppen eller skruvarna igen...
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
lol? aluminiumbult som håller överfallen? föstå vilket tryck från ventilfjädrarna som de stackarna skall ta emot, men står det 8nm så kan det nog stämma, 8nm är att hänga 8hektogram i ett 1 meter långt skaft, med andra ord inte mycket... jag klarar genom att bara hålla i huvudet på min momentnyckel att dra 18nm så du skall absolut inte ta i så mycket...
Tjena, vill bara tacka för alla svar än en gång (speciellt caromania, som fick mig på rätt spår), och meddela att det löst sig. Jag köpte en ny momentnyckel med långt mycket lägre gränser, och nu gick det som på räls. Nu känner man sig lite dum i efterhand, men kanske kan hjälpa att hindra nån annan från att göra mitt misstag.