2865
Sök

Behöver hjälp! Problem med att dra fast kamaxlar med specificerade moment. (Löst!) :)

892 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Hej,

Behöver snabb hjälp nu!
Håller på och skruvar ihop motorn på min Calibra (X20XEV) och har kört fast med kamaxlarna. Jag försöker dra åt dem med specificerade moment, men jag uppnår aldrig korrekt moment!

I min Haynes bok står det att de ska dras med 8Nm, aluminium topp och aluminium bult, men det verkar bara som om jag lyckas dra dem till runt 4-5Nm. Är rätt i boken?

Är jävligt orolig för att dra sönder skruv/topp då jag redan dragit sönder de skruvar som satt i sen förut. Använder dock nya bultar nu.

Är det bara att dra tills jag uppnår 8Nm? Känns ju som jag kommer dra sönder nått igen... sad
Senast redigerat av Android (2 januari 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

371 Inlägg
29 december 2008
Har du en kalibererad momentnyckel så det inte är den som spökar?

Sothora <3
1 201 Inlägg
29 december 2008
drar du överfallen? dra dom tills du kommer i spänn läge sen 1 /4 s varv

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
Mercedesturbodiesel skrev:

Kamaxlarna.....!!!!!!!!! LÄS......!
Senast redigerat av mrbuggy (29 december 2008)

730 Inlägg
29 december 2008
mrbuggy skrev:

Kamaxlarna.....!!!!!!!!! LÄS......!

Ah men hur i helvete sätter man på kamaxlarna då ?, De är väl genom överfall eller ? =S

Fölkesberg Racing =)

274 Inlägg
29 december 2008
men ditt tryffel, ska du skruva fast kamaxeln menar du? det är ju för fan överfallen som håller kamaxlarna på plats......................

fyllo

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
brelasten skrev:
men ditt tryffel, ska du skruva fast kamaxeln menar du? det är ju för fan överfallen som håller kamaxlarna på plats......................

Hahaha...i de här fallet stämmer de faktiskt..va inne på min Chevaspis nu...Sorry.!

7 277 Inlägg
29 december 2008

8NM är väl knappt någonting egentligen? hmm
Menar om han anser att han är rädd att skruvarna ska gå av lär han väl ha dragit bra mycket mer än 8NM?

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
Brains skrev:

8NM är väl knappt någonting egentligen? hmm
Menar om han anser att han är rädd att skruvarna ska gå av lär han väl ha dragit bra mycket mer än 8NM?

Näe..inte mycket. men de stod något om aluminiumBult..????

2 665 Inlägg
29 december 2008
8nm är inte mycket

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 december 2008
8nm är väldigt lätt. Hur bra momentnyckel har du? De billigare (läs inte svindyra) brukar felvisa en del ju lättare man drar åt...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

892 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Tjo, många svar, tack så mycket! smile

Nog är det överfallen jag drar. smile

Jag har en ställbar momentnyckel, men graderingen går bara ner till 40Nm. Jag har dock vridit den lite mindre än vad som är graderat så den ska hålla ca 8Nm. Jag har testat momentet på en annan grövre bult, och jämfört med en gammal biltema nyckel, och det ska stämma...

Det verkar vara en bult av aluminium med, inte 100, men jävligt likt.

Så vad tror ni? Ska jag fortsätta dra dem, eller ska jag nöja mig? De sitter ju fast rätt ok ändå tror jag. Vill ju inte att de ska skaka loss när man kör sen så att hela motorn slås sönder...men är inte så pigg på att dra sönder gängorna i toppen eller skruvarna igen...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 december 2008
lol? aluminiumbult som håller överfallen? föstå vilket tryck från ventilfjädrarna som de stackarna skall ta emot, men står det 8nm så kan det nog stämma, 8nm är att hänga 8hektogram i ett 1 meter långt skaft, med andra ord inte mycket... jag klarar genom att bara hålla i huvudet på min momentnyckel att dra 18nm så du skall absolut inte ta i så mycket...

892 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Tjena, vill bara tacka för alla svar än en gång (speciellt caromania, som fick mig på rätt spår),  och meddela att det löst sig. Jag köpte en ny momentnyckel med långt mycket lägre gränser, och nu gick det som på räls.
Nu känner man sig lite dum i efterhand, men kanske kan hjälpa att hindra nån annan från att göra mitt misstag. smile

Min projekt tråd

Sök