4710
Sök

Sätta en turbo i en 740GLE -88

5 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, har trollat runder på detta forum för länge nu, trodde inte det var så lätt att registrera sig wink

Tänkt att börja ett projekt, jag har en 740 GLE från 88 som jag gärna skulle vilja ha en turbo i.
Har hört att det ska vara knepigt att jag måste byta tänding, till en ställ bar en, Passar det rakt av att bara
byta ?

Måste man ha en 740 turbo ? eller kan man ta en 940 etc  passar dem ?

Vad är dem största problemen jag kommer stöta på ?

Jag har en V-kam, rullat 32tusen mil Bör den bytas ? Hade inte tänkt ladda så mycket mest för sakens skull wink

Har cash, vet bara inte riktigt hur jag ska gå till väga smile

Taksam för så mycket hjälp som möjligt.

MVH Knagg

908 Inlägg
21 december 2008
#2
ska du sätta turbo direkt på motorn eller ska du byta till turbo motor ?

5 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#3
Hade tänkt behålla motorn en B230E och bara smälla ner en turbo på den. om det går.

908 Inlägg
21 december 2008
#4
okej, detta vet jag inte om det går eller inte men du ska nog som sagt byta tändning, sätta i en styrenhet/databox från en turbo.. öhm, byta spridare.. och om du vill ha den besiktad ska du även byta bromsar..

Mästare
2 947 Inlägg
21 december 2008
#5
Om du nu har cash så kan du ju alltid köpa dig en TIC wink
Eller om du är ute efter att meka så ska jag vara tyst...
Senast redigerat av KimVsWorld (21 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 december 2008
#6
KimVsWorld skrev:
Om du nu har cash så kan du ju alltid köpa dig en TIC wink
Eller om du är ute efter att meka så ska jag vara tyst...

Håller med dig.. Jag håller på med ett liknande projekt fast med en 16v smile med FT block. väntar på min topp sen blir de att leka med allt vad moment heter big_smile ska bli en utmaning smile Allt för att MEKA smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#7
Ja jag vill ju  komma till och mecka lite big_smile

Så vad behöver jag fixa,  bor inte så längt från skroten :p

En turbo+grenrör från  vad?  740, passar  något annats lätt ?
En intercooler,
Turbo styrbox,
Ny tändning
ny Spridare..

300 Inlägg
21 december 2008
#8
då K-jet är ett mekaniskt insprut så kan du ju inte sätta dit vanliga spridare å inga databoxar heller.. sätt på en turbo å testa


Pan
21 december 2008
#9
Köp en smalbandslambda och sätt på en turbo så har du ju lite kolla på så den inte spikar sönder smile

518 Inlägg
21 december 2008
#10
gå den smidiga vägen å köp tic med en gång , de ges ju nästan bort i nuläget.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

864 Inlägg
21 december 2008
#11
Det går inte att få en turbokonvertering gatlaglig...Det blir enklare på alla sätt att hinka i en komplett turbomotor. Nej, att hinka i en turbomotor är inte samma sak som att turbokonvertera. Att regga om den med turbomotor är inga större bekymmer...

5 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#12
Hmm, gatlaglig bryr jag mig inte så mycket om,  Skulle ju helst vilja konvertera eftersom jag redan lagt rätt mycket cash på nuvarande motor.

Vill inte gå och köpa en tic för då får jag inget meckande tongue blir ju aldeles för lätt hehe,

Men så ni tror att jag kommer få stora problem /det kommer inte vara lätt ?

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
#13
Knagg skrev:
Hmm, gatlaglig bryr jag mig inte så mycket om,  Skulle ju helst vilja konvertera eftersom jag redan lagt rätt mycket cash på nuvarande motor.

Vill inte gå och köpa en tic för då får jag inget meckande tongue blir ju aldeles för lätt hehe,

Men så ni tror att jag kommer få stora problem /det kommer inte vara lätt ?

Förutom att de inte går att besikta den så e de ju en del pyssel.å kostnader..säger de igen för 3.000.000 gången. köp en halvskaplig TIC. istället..:-)

5 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#14
hahaha :p meeen, fixat inredning och grejjer ju,  då får det helt enkelt bli  motor byte,

b23et  eller b230ft ? yikes   hörde at dom 2 skulle passa rakt av och att et:n skulle där vara lite mer kräm i och håller bättre, stämmer detta?

203 Inlägg
31 december 2008
#15
Det e väl värre stakar i b23et, samt att man inte behöver ha nån cat om bilen e äldre än -88..
och B230FK/FT fr.o.m -96 har väl oljekylda kolvar.. (rätta mig om jag har fel)!

Själv har man en gammal 240 -88 som man e sugen på att slänga ner en TIC i... Det sitter en b230e i den nu, utan catalysator.
Passar en b23et alt. en b230fk/ft "bolt on", eller måste jag hålla på o göra massa svets-jobb (motorfästen o vad det nu kan vara)?

Rada gärna upp vad det e som behövs för att böka ner en b23et/b230fk i 240'n...

Knagg: Du får skälla på mig om du tycker att jag stjäl tråden big_smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Volvoskadad
127 Inlägg
5 januari 2009
#16
Knagg skrev:
Ja jag vill ju  komma till och mecka lite big_smile

Så vad behöver jag fixa,  bor inte så längt från skroten :p

En turbo+grenrör från  vad?  740, passar  något annats lätt ?
En intercooler,
Turbo styrbox,
Ny tändning
ny Spridare..

B230E har mekaniskt sprut, finns inga styrboxar eftersom spridarna styrs av ett luftspäll.
Kompsänka motorn, oljeretur till turbon kommer du stöta på smile Om du ska regga med turbo så behövs Lambda-styrd insprutning. Annars är det bara att hänga på grejerna. En b23et har ju samma spridare som b230e. Det som skilljer sprutet på ticen är att bränslemätarn, alltså där slangarna från spridarna går ihop, är större så att bränslemängden ska räcka till. Men det går att lösa med att höja bränsletrycket smile

I'm living the life I was born to live


Sök