2652
Sök

Mercan går dåligt när det är kallt...

3 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Hej, finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig.

Äger en MB 260 E (bensinmotor, insprut) från -88 som "rycker" när det är kallt (på morgonen t.ex när jag startar bilen första gången), speciellt när jag trampar på gasen lite extra. Det känns som att den inte får tillräckligt med bensin, trots detta drar den nästan 1,5 l/10 km. Förr drog den endast ca 1 l/10 km. Bilen känns dessutom "seg och trött". Vad kan det vara för fel. När den väl fått upp värmen går den bättre...

Tacksam för svar!

127 Inlägg
4 januari 2009
Min spontana tanke är att lambda sonden har gett upp om bilen har en sån. Men jag är ingen expert smile

645 Inlägg
4 januari 2009
Kan ev vara tempgivaren, visar den att motorn är varm när den är kall så får motorn för lite soppa.

//Marcus Saari

845 Inlägg
4 januari 2009
Vaaa, Drar den 15 liter milen yikes

3 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Tack för era svar, har själv vart inne på lamdasonden... misstänker att det kan vara den. Tror dock inte att det är tempgivaren, den visar korrekt. Det finns ju nån kallstartventil också, kan det vara den? Hur vet man det?

Mr.
253 Inlägg
5 januari 2009
Jimpiz skrev:

10km är 1mil dvs. 1,5l/mil...

Tillbaka till skolan för din del..

Köpes:
18T Turbo

845 Inlägg
5 januari 2009
pwei skrev:
Jimpiz skrev:

10km är 1mil dvs. 1,5l/mil...

Tillbaka till skolan för din del..

Jag tänkte fel. Så ingen skola behövs, tack iallfall big_smile Alla bilar jag kört har färddatorn ex visat 12,5 L / 100 Km,

Varför inte bara skriva att den drar ca 1,5 liter milen istället för att krångla till det å skriva 1,5/10 km
är man lite trött i huvudet så är det lätt att blanda ihop

Sök