2549
Sök

Lönt att ha 5-kanalssteg?

91 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
Hej

Jag funderar på att köpa ett 5-kanals slutsteg för att koppla det till 2 st 5,25" i dörrarna och till 2 st 6*9or där bak. Tycker mycket om bas så jag vill även köpa en bas eller fler som jag kan driva med samma 5-kanalssteg men nu till min fråga. Får man tillräckligt med kraft från ett 5-kanalssteg för att driva en ordentlig bas? Det beror ju givetvis på hur kraftigt steg man köper men dom steg som jag är intresserad av är;

Phoenix Gold OCTANE R 5-kanals

- 4 x 75W rms + 1 x 200W rms i 4 ohm
- 4 x 125W rms + 1 x 300W rms i 2 ohm

eller

Audison LRx 5.600

- 4 x 60W rms + 1 x 180W rms i 4 ohm
- 4 x 85W rms + 1 x 240W rms i 2 ohm

Om man jämför med monoblocken som jag kikat lite på innan så känns ju effekten på dessa steg inte så hög men det kanske räcker bra ändå. Hur kraftiga basar kan jag driva med dessa steg? Är det ett måste att köpa monoblock till sin bas/basar om man vill ha ut ordentligt tryck? Någon som har någon prisvärd bas (ej större än 12") att rekomendera mig?

Tack på förhand.

MVH David

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
30 maj 2006
Det beror ju som sagt på vad du ska ha för bas tongue
Finns ju nog många basar som klarar sig med den watt rms-effekten, även om de inte är några "högpoppare".
Sedan beror det ju också på vad dina fram- och baksystem vill matas med för effekt tongue

21 761 Inlägg
30 maj 2006
Du kan ju driva nästan hur kraftiga basar som helst med dessa steg, däremot så kan du kanske inte driva dem fullt ut. Sedan beror det också på hur lättdrivna basarna är och hur lång x-max de har.
Några orsaker till att det är bra med monoblock är att de ofta klarar 1 Ohms belastning och att de brukar ge hög uteffekt så att man kan ha flera kraftiga basar och tex spela sönder bakrutan eller vad man nu vill göra.

Det är ju som calibra_nox säger, det finns flera basar som säkert går bra ihop med 5-kanalarna.
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2006)

91 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan ju driva nästan hur kraftiga basar som helst med dessa steg, däremot så kan du kanske inte driva dem fullt ut. Sedan beror det också på hur lättdrivna basarna är och hur lång x-max de har.

Ok, men vad innebär det att man inta kan driva dem fullt ut? Om vi tar en Kicker L5 10" bas som exempel, hur kommer den spela med ett sånt slutsteg?

Kicker L5 10"

Beskrivning:
- impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC
- max rek. slutstegseffekt 900W peak
- max rek. slutstegseffekt 450W rms
- känslighet 86 dB 1W/1M
- frekv.omf. 24 - 100 Hz

Hur tolkas detta? Att basen helst inte skall få mer än 900W någon gång och att den helst inte skall få mer än 450W effekt under lång tid?

Om någon kan så får han/hon gärna ge mig en bra förklaring på vad RMS watt är så att jag inte fått det helt om bakfoten.

Tack

MVH

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
31 maj 2006
Electronicd skrev:
Drönirettab skrev:

Ok, men vad innebär det att man inta kan driva dem fullt ut? Om vi tar en Kicker L5 10" bas som exempel, hur kommer den spela med ett sånt slutsteg?

Kicker L5 10"

Beskrivning:
- impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC
- max rek. slutstegseffekt 900W peak
- max rek. slutstegseffekt 450W rms
- känslighet 86 dB 1W/1M
- frekv.omf. 24 - 100 Hz

Hur tolkas detta? Att basen helst inte skall få mer än 900W någon gång och att den helst inte skall få mer än 450W effekt under lång tid?

Om någon kan så får han/hon gärna ge mig en bra förklaring på vad RMS watt är så att jag inte fått det helt om bakfoten.

Tack

MVH

Hej,

RMS är effekten som steget kan leverera under en lång tid. Det mäts vanligen över 8 timmar, och är ett bra mått på vad steget ger "i alla lägen". Basens effekttålighet i RMS är den effekt som basen tål under lång tid, med avseende på värmeutveckling.

Om basen max skall ha 450, så är 300 inte helt fel. Okej, man kan ha mer, bara man vet vart gränsen går. Men den lär lira på ganska bra även med 300W.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök