Några av problemen men kolfiber är ju värmeöverföringsförmågan (stål är okej, alu mycket bra, kolfiber kasst) och som sagt slagtåligheten. En kolfiberväv är mycket tålig på den plana ytan, tål mycket mer än man tror. Men på "fel" ledd (mot fibrerna) tål det inte mycket alls. Krävs inget hårt slag för att få märken eller sprickor.
Din idé om en kolfiberbil är helt klart väldigt cool! Har själv byggt ett antal radiostyrda bilar med många delar i kolfiber, men att bygga med allt i kolfiber är ingen vidare bra idé. Vissa material är bättre än kolfiber på en del ställen, så är det bara.
Sen så ett problem som du kommer få om du nu köper 1 m2 kolfiber för att bygga en motor av är bearbetningen. Vet du hur hårt kolfiber är att jobba med? De bästa är nog att göra allt av kolfiberväv, kommer hålla bäst och är i sammanhanget enklast att jobba med. Även om det dock krävs en hel del jobb, kunskap och kringutrustning för att få till det.
Om kolfiber hade fungerat att ha överallt på en bil så hade garanterat nån av alla exklusiva sportbilstillverkare redan gjort en sån bil, men som jag redan sagt så kommer det inte att fungera, iaf inte bra. Sen blir det som andra redan nämnt sjukt dyrt, kommer gå ett antal miljoner bara på att få till en prototyp av motorn. Så ut med dig och jaga spons nu för det här projektet vill jag se!
![smile](img/smilies/smile.png)