4197
Sök

bilbygge totalt i CF

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#61
axelj skrev:
Langeman91 skrev:
KimVsWorld skrev:
Varför ska du ha drev i kolfiber? Kevlar eller stål skulle ju funka.

så kevlar skulle alltså funka? yikes

Läs på lite innan, det här är ju löjligt

www.wikipedia.se
kolfiber.info.se

är lite sidor som jag vill tipsa dig om. Även www.google.se, är en mycket bra hemsida!

kul... jag känner till alla dom sidorna. alla säger olika, vissa menar att kevlar inte skulle funka och andra tvärt om så.... vem ska man lita på?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 januari 2009
#62
Langeman91 skrev:
axelj skrev:
Langeman91 skrev:

så kevlar skulle alltså funka? yikes

Läs på lite innan, det här är ju löjligt

www.wikipedia.se
kolfiber.info.se

är lite sidor som jag vill tipsa dig om. Även www.google.se, är en mycket bra hemsida!

kul... jag känner till alla dom sidorna. alla säger olika, vissa menar att kevlar inte skulle funka och andra tvärt om så.... vem ska man lita på?

www.chalmers.se
www.kth.se

Plugga där i fem, kanske sju år, sedan kan du nog lita på dig själv. Annars har du inte en chans att lyckas med ett sånt här projekt. Inse det bara, snälla..

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#63
nu lägger vi ner tråden, tack för alla svar!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 januari 2009
#64
Som någon nämnde är det ju det där med smörjande egenskaper som man funderar på.
Annars är ju tanken rätt cool, om man säger så.


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
6 januari 2009
#65
kom att tänka på en sak.

Kolfiber består till mycket stor del av kol, precis som t.ex. en diamant.
På samma sätt kan båda ta upp massa stötar utan att gå sönder.

Men hur är det med värme/eld? Klarar det något alls? En diamant kan man elda upp så den bara blir ångor, vad händer i en motor om bensin exploderar? Klarar sig kolfibern, eller brinner den sakta men säkert upp?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2009
#66
Några av problemen men kolfiber är ju värmeöverföringsförmågan (stål är okej, alu mycket bra, kolfiber kasst) och som sagt slagtåligheten. En kolfiberväv är mycket tålig på den plana ytan, tål mycket mer än man tror. Men på "fel" ledd (mot fibrerna) tål det inte mycket alls. Krävs inget hårt slag för att få märken eller sprickor.

Din idé om en kolfiberbil är helt klart väldigt cool! Har själv byggt ett antal radiostyrda bilar med många delar i kolfiber, men att bygga med allt i kolfiber är ingen vidare bra idé. Vissa material är bättre än kolfiber på en del ställen, så är det bara.

Sen så ett problem som du kommer få om du nu köper 1 m2 kolfiber för att bygga en motor av är bearbetningen. Vet du hur hårt kolfiber är att jobba med? De bästa är nog att göra allt av kolfiberväv, kommer hålla bäst och är i sammanhanget enklast att jobba med. Även om det dock krävs en hel del jobb, kunskap och kringutrustning för att få till det.

Om kolfiber hade fungerat att ha överallt på en bil så hade garanterat nån av alla exklusiva sportbilstillverkare redan gjort en sån bil, men som jag redan sagt så kommer det inte att fungera, iaf inte bra. Sen blir det som andra redan nämnt sjukt dyrt, kommer gå ett antal miljoner bara på att få till en prototyp av motorn. Så ut med dig och jaga spons nu för det här projektet vill jag se! smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 januari 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

35 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#67
Tänka sig att man får dom bästa/enklaste svaren efter man har sagt att man lägger ner tråden tongue
Men du Chriztoffer, du verkar veta mycket och förklara på ett bra sett så, en motor i kevlar/kolfiber och i minsta mån aluminium då?

MVH jeppe
Senast redigerat av Langeman91 (7 januari 2009)


Sök