2976
Sök

Problem med saab 9-5

231 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#1
Hej, Var ute och åkte me bilen förut som är en Saab 9-5 2,0 T från 99. Bilen hade nått normaltemp och började rycka vit/blå rök väldigt mkt och det luktade verkligen skit,hmm Kan det vara så att turbon är påväg att ge sig eller något annat fel? Tacksam för alla svar smile

1 199 Inlägg
21 april 2007
#2
Tror inte att det är turbon som är slut, beror iofs hur långt bilen gått, men 2.0T är inte en hårdtrycksturbo, utan en lätttrycksturbo, som man egentligen aldrig skall behöva byta.
Att det ryker vitt/blått kan betyda att du har vatten i bensien, eller att det ligger en massa vatten i dämparen, har du nyligen tvättat bilen???

Hände farsan på en av hans 9-5or för ett par år sedan, brorsan hade då stått med vattenslangen och sprutat in en massa vatten i avgasröret, sen när man bromsade så började bilen rycka och ryka väldigt mycket..

Hur luktade röken?


Skogs Arbetare
413 Inlägg
21 april 2007
#3
hade en 9-5 2,3 98 som turbon läckte om och ventilpackning..... kolla oljan och dom två.

Go For It!!

272 Inlägg
21 april 2007
#4
1: Topplockspackningen, kolla om det är kladdigt mellan topp o motor i framkant mot växelådan, ofta är den topplocks skruven lös och då går packningen.

2: Turbon, jag känner till massor med SAABar som turbon pajat på, brukar vara mellan 12-16.000 mil, lätt eller högtryck har ingen betydelse.

Åker helst på is =)

Skogs Arbetare
413 Inlägg
21 april 2007
#5
isakare skrev:
1: Topplockspackningen, kolla om det är kladdigt mellan topp o motor i framkant mot växelådan, ofta är den topplocks skruven lös och då går packningen.

2: Turbon, jag känner till massor med SAABar som turbon pajat på, brukar vara mellan 12-16.000 mil, lätt eller högtryck har ingen betydelse.

Precis, men alla förnekar det, kolla dom sakerna

Go For It!!

Medlem 34530
908 Inlägg
21 april 2007
#6
alfredsson skrev:
Hej, Var ute och åkte me bilen förut som är en Saab 9-5 2,0 T från 99. Bilen hade nått normaltemp och började rycka vit/blå rök väldigt mkt och det luktade verkligen skit,hmm Kan det vara så att turbon är påväg att ge sig eller något annat fel? Tacksam för alla svar smile

Det kan ju vara vevhusventilationen.

Kolla även oljan, så den inte är grå. Är den det, så är det dax att byta toppackningen.

Jag tippar på att det är vevhusventilationen, då är det bara att åka till SAAB och köpa en uppgraderingssats.

Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

231 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#7
Tack för alla svar smile ska kolla över allt smile

(none)
1 725 Inlägg
21 april 2007
#8
Vill du ha ytterligare lite mer kött på bena om detta problem som de ovanstående skibenterna skrivit om, vevhusventilationen m.m så kan du gå in på denna länk:

http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

761 Inlägg
22 april 2007
#9
1. vevhusventilation
2. turbo
3. toppackning

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

231 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#10
Någon som vet ungefär vad det kostar att uppgradera vevhusventilationen? Har iaf provtryckt och kollat kompet, det var helt ok så topplockspackningen är det nog inte

5 710 Inlägg
23 april 2007
#11
Jag hade skruvat bort främre röret och känt på snurran som prio 1, inte speciellt ovanligt att dessa ger upp och då ryker det ganska friskt....

MVH Jonas
..............

231 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
#12
Har konstaterat nu att turbon har gjort sitt hmm

Dåre
274 Inlägg
7 januari 2009
#13
alfredsson skrev:
Någon som vet ungefär vad det kostar att uppgradera vevhusventilationen? Har iaf provtryckt och kollat kompet, det var helt ok så topplockspackningen är det nog inte

315kr kostar ett uppgraderingskit hos speedparts.
Denna länk är välidgt hjälpsam med just det problemet:
http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml

Ät mig

Dåre
274 Inlägg
7 januari 2009
#14
Lånar även tråden lite..

Om de har gått såpass långt att vevhusventlelationen verkligen är fel på, är uppgraderingskitet iallfall det ända som behöver kompliteras eller bör man göra annat med ?

Ät mig

BioPower by MapTun
238 Inlägg
7 januari 2009
#15
alfredsson skrev:
Har konstaterat nu att turbon har gjort sitt hmm

Bara att beställa nytt, 5625 kr för ett utbytes agg från MapTun.

Snabbt bytt ihop med olja & glykol.

Maptun #3 BioPower Inviduell

BioPower by MapTun
238 Inlägg
7 januari 2009
#16
Sanion skrev:
Lånar även tråden lite..

Om de har gått såpass långt att vevhusventlelationen verkligen är fel på, är uppgraderingskitet iallfall det ända som behöver kompliteras eller bör man göra annat med ?

Är även en slang som ej är med i det kittet oxå. Ca 300 kr för den.

Kan i värsta fallen behöva åtgärda en "Oil sludge" med. http://maptun.com/shopProduct.php?pid=3 … amp;cg=266 samt göra rent silen i tråget.

Maptun #3 BioPower Inviduell

Dåre
274 Inlägg
7 januari 2009
#17
Crille_9_5 skrev:
Sanion skrev:
Lånar även tråden lite..

Om de har gått såpass långt att vevhusventlelationen verkligen är fel på, är uppgraderingskitet iallfall det ända som behöver kompliteras eller bör man göra annat med ?

Är även en slang som ej är med i det kittet oxå. Ca 300 kr för den.

Kan i värsta fallen behöva åtgärda en "Oil sludge" med. http://maptun.com/shopProduct.php?pid=3 … amp;cg=266 samt göra rent silen i tråget.

Det tackar vi för ! Vilken slang är det som saknas ? tillägger att jag har en 93a aero, men bör väl vara samma .. ?
Senast redigerat av Sanion (7 januari 2009)

Ät mig

BioPower by MapTun
238 Inlägg
7 januari 2009
#18
Sanion skrev:
Crille_9_5 skrev:
Sanion skrev:
Lånar även tråden lite..

Om de har gått såpass långt att vevhusventlelationen verkligen är fel på, är uppgraderingskitet iallfall det ända som behöver kompliteras eller bör man göra annat med ?

Är även en slang som ej är med i det kittet oxå. Ca 300 kr för den.

Kan i värsta fallen behöva åtgärda en "Oil sludge" med. http://maptun.com/shopProduct.php?pid=3 … amp;cg=266 samt göra rent silen i tråget.

Det tackar vi för ! Vilken slang är det som saknas ? tillägger att jag har en 93a aero, men bör väl vara samma .. ?

Har inget art nr i huvudet tyvärr. Men ser typ ut som en saxofon i formen och MapTun tar 320 kr för den och 300 kr för kittet, eller om de var tvärt om smile Ligger ej uppe på hemsidan men skall finnas hemma på hyllan. Slå de en pling eller gå in på saab.

Maptun #3 BioPower Inviduell

Dåre
274 Inlägg
8 januari 2009
#19
Så får det bli ! Tack o bock

Ät mig


Sök