3005
Sök

Rikning av kaross i bänk!

174 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
När man riktar i en kaross i bänk, blir den spikrak då?

// Tobbe


16 197 Inlägg
6 januari 2009
#2
de e väl de som e själv vitsen me att sätt upp den i en riktbänk.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

174 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#3
ja, det förstår jag också. Men blir den lika rak som den va förr? blir den svagare? Eller finns det inga nackdelar med en riktad kaross?


16 197 Inlägg
6 januari 2009
#4
att rikta plåt som blivit skadad är nästan alltid "dåligt" bättre å byta ut den mot ny.. men i vissa fall går de ju inte så då riktar man.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
6 januari 2009
#5
olander_91 skrev:
När man riktar i en kaross i bänk, blir den spikrak då?

// Tobbe

oftast så blir karrossen rakare än från farbik, beroende på bilmodell!
men i bänken (beroende på vem som gör jobbet) så har man mindre tollerans.
Man vill ju få det så bra som möjligt:)

Med dom moderna riktbänkarna mäter man me laser, då har man alla möjligheter att få det bra:)

MVH/ Jerker

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
6 januari 2009
#6
evilaudio skrev:
att rikta plåt som blivit skadad är nästan alltid "dåligt" bättre å byta ut den mot ny.. men i vissa fall går de ju inte så då riktar man.

dom ställerna som blir snea och försvagas byts alltid vid riktning i bänk
dock riktar man först i bänken och byter delarna sen

och till 99.99% av fallen är bilen rakare när den lämnar bänken än när den var ny tillverkad

så man ska inte se det som något negativt så länge det är bra gjort

Kör fort så hinner inget hända...

174 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#7
okej smile tack så mycket för dom bra svaren!


223 Inlägg
7 januari 2009
#8
om du slår runt och har bytat till exempel A- stolpen så lär den vara svagare i de flesta fallen.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Y not
221 Inlägg
7 januari 2009
#9
drivein skrev:
om du slår runt och har bytat till exempel A- stolpen så lär den vara svagare i de flesta fallen.

alltså om du skulle slå runt.. lär ju mer än bara a stolpen bytas.. tak byta ruta b stolpar c stålpar.. och då blir summan av det hela att försäkringsbolaget byter in bilen....  men det om man har följt alla krav på svets osv.. så skall den var som orginal om inte bättre...

Everything thats fast. has my name written on it

Plåtslagare
72 Inlägg
7 januari 2009
#10
precis byter du den så blir de ju lika bra man sätter den ju som på fabriken

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

2 283 Inlägg
7 januari 2009
#11
Growe skrev:
evilaudio skrev:
att rikta plåt som blivit skadad är nästan alltid "dåligt" bättre å byta ut den mot ny.. men i vissa fall går de ju inte så då riktar man.

dom ställerna som blir snea och försvagas byts alltid vid riktning i bänk
dock riktar man först i bänken och byter delarna sen

och till 99.99% av fallen är bilen rakare när den lämnar bänken än när den var ny tillverkad

så man ska inte se det som något negativt så länge det är bra gjort

Om vi då antar att det är skitbra med en rak bil - Varför riktar man inte alla nya bilar då? roll

R.I.P. Michael Jackson!

1 798 Inlägg
7 januari 2009
#12
Pikey skrev:
Growe skrev:
evilaudio skrev:
att rikta plåt som blivit skadad är nästan alltid "dåligt" bättre å byta ut den mot ny.. men i vissa fall går de ju inte så då riktar man.

dom ställerna som blir snea och försvagas byts alltid vid riktning i bänk
dock riktar man först i bänken och byter delarna sen

och till 99.99% av fallen är bilen rakare när den lämnar bänken än när den var ny tillverkad

så man ska inte se det som något negativt så länge det är bra gjort

Om vi då antar att det är skitbra med en rak bil - Varför riktar man inte alla nya bilar då? roll

Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil.
En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik.
En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)


2 283 Inlägg
7 januari 2009
#13
Hilmer skrev:
Pikey skrev:
Growe skrev:

dom ställerna som blir snea och försvagas byts alltid vid riktning i bänk
dock riktar man först i bänken och byter delarna sen

och till 99.99% av fallen är bilen rakare när den lämnar bänken än när den var ny tillverkad

så man ska inte se det som något negativt så länge det är bra gjort

Om vi då antar att det är skitbra med en rak bil - Varför riktar man inte alla nya bilar då? roll

Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil.
En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik.
En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)

Har du någon källa för det?

R.I.P. Michael Jackson!

1 798 Inlägg
8 januari 2009
#14
Pikey skrev:
Hilmer skrev:
Pikey skrev:

Om vi då antar att det är skitbra med en rak bil - Varför riktar man inte alla nya bilar då? roll

Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil.
En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik.
En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)

Har du någon källa för det?

Jag har nästan 10 år bakom mig som bilplåtslagare bland dessa märken så jag vet vad jag talar om.


Y not
221 Inlägg
8 januari 2009
#15
Hilmer skrev:
Pikey skrev:
Hilmer skrev:

Bilfabrikanterna har mycket större toleranser, de har också en tidspress på sig att tillverka en bil.
En bil som dragits rätt i riktbänk stämmer alltså oftast bättre i måtten än en bil som kommer direkt från fabrik.
En kul grej är att BMW t ex har större toleranser och stämmer sämre i mått än vad t ex Toyota, inte många som tror det;)

Har du någon källa för det?

Jag har nästan 10 år bakom mig som bilplåtslagare bland dessa märken så jag vet vad jag talar om.

vet att toyota har sjukt liten tolerans när det kommer till springor osv på sina bilar.. de kör med six signum(stavning)??
vilket fungerat bra eftersom ja toyota har ju i bilvärden ett otroligt bra anseende..

Everything thats fast. has my name written on it

Plåtslagare
72 Inlägg
8 januari 2009
#16
Hilmer har så rätt så är sj bilplåtslagare

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

109 Inlägg
12 januari 2009
#17
lånar tråden lite bara. ni verkar vara ett gäng riktare här. tänkte höra om ni viste någon som kunde utföra lite riktjobb till mig för en vettig summa pengar. . skicka gärna pm vid svar.

Plåtslagare
72 Inlägg
13 januari 2009
#18
bor tyvärr lite långt i från

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort


Sök