4667
Sök

Saab 9-5 aero tappar laddtryck

166 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
#1
Har en Saab 9-5 aero 03 a som tappar laddtryck vid ca 5000 varv detta händer inte alltid men ganska ofta. Tappar ca 0,3 bar. Vad är fel?

645 Inlägg
21 juli 2007
#2
fel på wastegaten? Provkörde en gammal 9000 CSE 2.3T för några år sen o den dumpa allt laddtryck vid ca 4000 varv/min. En gissning bara.
Senast redigerat av Quantic (21 juli 2007)

166 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
#3
Quantic skrev:
fel på wastegaten? Provkörde en gammal 9000 CSE 2.3T för några år sen o den dumpa allt laddtryck vid ca 4000 varv/min. En gissning bara.

Jo det är möjligt men den tappar ju inte laddet alltid utan bara ibland. Vet ej riktigt vad den laddar för har bara en laddtrycksmätare som visar antingen grönt gult och rött men den tappar ca 1/3 av laddet.

8 Inlägg
22 juli 2007
#4
Hej,

När du säger "tappar", menar du att den sjunker som en sten, helt plötsligt, vid 5.000 rpm eller sjunker nålen gradvis? Att den sjunker gradvis med varvtalet är helt normalt.

Mätaren på en 9-5:a visar f.ö. inte laddtryck, utan luftmassa.

Är bilen original eller trimmad?

Mvh
KK

166 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#5
KK skrev:
Hej,

När du säger "tappar", menar du att den sjunker som en sten, helt plötsligt, vid 5.000 rpm eller sjunker nålen gradvis? Att den sjunker gradvis med varvtalet är helt normalt.

Mätaren på en 9-5:a visar f.ö. inte laddtryck, utan luftmassa.

Är bilen original eller trimmad?

Mvh
KK

Bilen är helt orginal. Aha då lärde man sig nåt nytt då. Det är inte min egan bil utan min brors så vet inte allt men då är det alltså luftmassemätaren som sjunker ibland vid 5000 varv. Den går då sämre. Men den sjunker inte som en sten utan börjar sjunka sakta ner till gult och detta händer alltså inte alltid utan bara ibland. Men då är det väl antagligen Lmm som spökar.
Senast redigerat av Crille666 (22 juli 2007)

166 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#6
Ingen som vet?

24 Inlägg
22 juli 2007
#7
det kan vara styrboxen som är trasig hmm

166 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#8
mikka89 skrev:
det kan vara styrboxen som är trasig hmm

Känns lite överdrivet att styrboxen är sönder. Tror knappt det ska byta lmm och kolla om det funkar då.

761 Inlägg
22 juli 2007
#9
hmm, bara ibland?? Vad kör du för på bensin 95 el 98?? Om du stressar den med 95okt så kan den ju få för sig och spika och då sänker den ju laddet och fetar på med bränsle, men inte alls säkert att det är det som händer..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

166 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
#10
Markus_MR2 skrev:
hmm, bara ibland?? Vad kör du för på bensin 95 el 98?? Om du stressar den med 95okt så kan den ju få för sig och spika och då sänker den ju laddet och fetar på med bränsle, men inte alls säkert att det är det som händer..

Kör oftast med 98 oktan men som sagt fick just reda på att det inte var laddtrycksmätare som sitter i orginal utan en luftmassemätare  som sitter inne i bilen och det är den som tappar tryck vid ca 5000 varv och bilen går då mkt sämre.

8 Inlägg
28 juli 2007
#11
Crille666 skrev:
Markus_MR2 skrev:
hmm, bara ibland?? Vad kör du för på bensin 95 el 98?? Om du stressar den med 95okt så kan den ju få för sig och spika och då sänker den ju laddet och fetar på med bränsle, men inte alls säkert att det är det som händer..

Kör oftast med 98 oktan men som sagt fick just reda på att det inte var laddtrycksmätare som sitter i orginal utan en luftmassemätare  som sitter inne i bilen och det är den som tappar tryck vid ca 5000 varv och bilen går då mkt sämre.

Hej,

En 9-5 Aero skall ALLTID köras på 98 oktan, möjligen med undantag av vinterkörning då den kallare ytterluften kompenserar för ett lägre oktantal.

Kolla även upp när bilen fick färska stift senast. Bra stift är A och O för att få en modern Trionicsaab att gå bra!

Mvh

KK

32 Inlägg
14 januari 2009
#12
luften ute har betydelse med är det mer syre i luften så mätter ju lmm av mer syre och skickar på mer soppa
Senast redigerat av VolvoVictor (14 januari 2009)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 januari 2009
#13
Även temperaturen ute påverkar laddtrycket så när det är lite kallare kan bilen ibland kännas piggare.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
14 januari 2009
#14
När gjordes luftfilter rent senast?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

IT-samordnare
43 Inlägg
14 januari 2009
#15
Hade samma problem på min Octavia 1.8T. Laddtrycket sjönk vid 4000 varv och laddade på som vanligt igen vid 4500. Jag böt LMM, slangar, kopplingar, magnetventil och provtryckte systemet, men det gjorde ingen skillnad. Det enda jag inte hann byta var WG. Sen började växellådan säga ifrån så jag återgick till original och hann tyvärr inte byta WG för att testa. Du får gärna berätta sen vad som var fel. smile

Some are wise - some are othewise.


Sök