2098
Sök

Hjälp angående missfärgad olja

4 670 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#1
Köpte bilen med gången topplockpackning och plana av toppen o hoppades på det bästa
Körde först med en olja i ca 90 min innan jag bytte ut den + filter. denna oljan såg helt okej ut!

Nu till problemet såg att den började bli lite brunaktig oljan så tömde ur oljan o till min förvåning såg ALL olja brunvitaktig ut.
Antar att den måste ta in en jävla massa vatten eller nått liknande men denna oljan användes bara i 50 minuter ungefär.

Inget övertryck i kylaren eller liknande
Någon som har några teorier! Ja skälv antar att blocket inte är rakt.
Allt åtdraget som de ska o allt sitter, Ny packning och nya bult osv

Men borde de inte bli lite övertryck om det inte är tätt? samma sak kollade kompet innan ja bytte oljan o hade bra värden rakt över alla
Antar att det kommer bli o lyfta ur motorn och plana block och trycktesta toppen men de ja tycker är konstigt är att den förra oljan inte var missfärgad o denna är de.

Kan inte svara på hur mycket vatten eller liknande den skulle tagit in då kylaren läcker lite
Men har en fråga nu om toppen skulle vara sprucken borde väl den förra oljan blivit missfärgad då jag körde längre o hårdare med den oljan.

om ja häller i ny olja och får bra kompvärden kan packningen inte hålla tätt ändå? kan den blandas nån annan stanns än där imellan?
Den ryker lite vitt men inget sådär riktigt kraftig rök sen är de ju kallt ute med.

Bilen är en s13
Senast redigerat av mickius (14 januari 2009)


71 Inlägg
14 januari 2009
#2
Humm har du kollat vevhusventullations slangar mm om det e täppt nån stans?

Thomas L.

4 670 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#3
vwtompa skrev:
Humm har du kollat vevhusventullations slangar mm om det e täppt nån stans?

dom är helt nya som sitter så det borde det inte kunna vara.
Senast redigerat av mickius (14 januari 2009)


71 Inlägg
14 januari 2009
#4
Ja låter nästa som han tar in vatten nånstans då,har haft liknande problem med en passat å då va det topp-packningen kan ju va samma på din,svårt som fan det där.....

Thomas L.

4 670 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#5
vwtompa skrev:
Ja låter nästa som han tar in vatten nånstans då,har haft liknande problem med en passat å då va det topp-packningen kan ju va samma på din,svårt som fan det där.....

jo nån jävla stanns tar han in vatten.

men om jag skulle få bra värden på kompet kan packningen ändå inte hålla tätt så den läcker in vatten i oljan?

ja har ju känt på slangar m.m med varm motor o det är inget sådant tryck i dom eller liknande


Med.lem
3 759 Inlägg
14 januari 2009
#6
Bra att skriva vad det gäller för bil...
Men utgår från att det är 200:an?

Kondens är välll inte så troligt?
Min vattenpumpspakning gick på min hoj i sommras. Det tog över 6 oljebyten innna oljan fick normal färg... (1l olja per byte)

Byt olja igen, och byt även filtret.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Egenföretagare
999 Inlägg
14 januari 2009
#7
Spricka i toppen?
På en Golf III jag lagade var det en spricka i toppen någonstans som gjorde att olja och vatten blandade sig. Alltså ingen spricka in till förbränningsrummen, utan mellan några olje/vatten kanaler typ.


4 670 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#8
Mr_EmCom skrev:
Bra att skriva vad det gäller för bil...
Men utgår från att det är 200:an?

Kondens är välll inte så troligt?
Min vattenpumpspakning gick på min hoj i sommras. Det tog över 6 oljebyten innna oljan fick normal färg... (1l olja per byte)

Byt olja igen, och byt även filtret.

Jo bilen är en 200sx s13 men det ja tycker är konstigt är att all olja är missfärgad. men inte förra oljan. jahar inte gjort nått med bilen under den tiden förutom startat upp bilen o sådant. tagit en liten sväng för o kolla så allt står rätt till.

men ska byta filter o olja. o göra nytt komptest på motorn

men förstog inte riktigt med vad vattenpumpen har med oljan o göra i detta läge? motorn är inte rörd under oljebytena o förra oljan hade inga missfärgningar


4 670 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#9
weeeman skrev:
Spricka i toppen?
På en Golf III jag lagade var det en spricka i toppen någonstans som gjorde att olja och vatten blandade sig. Alltså ingen spricka in till förbränningsrummen, utan mellan några olje/vatten kanaler typ.

jo jag funderar på det med. men samma sak där borde inte den förra oljan missfärgat sig? då ja körde hårdare med den oljan än denna oljan? o motorn fick gå längre varm än med den nya oljan?
har inte hårdkört med motorn på nått vis! utan endast låtit den gå för o se hur den reagerade på varv 2 gånger på 2 ans växel upp till 5000 varv nån stanns men de gjorde ja med båda oljerna med.

men är väl bara riva o lämna in allt på planing o trycktest
Senast redigerat av mickius (14 januari 2009)


71 Inlägg
14 januari 2009
#10
Ja det kan nog va bäst kanske innan det händer mer tråkigheter, dyrt men det e det la värt.

Thomas L.

4 670 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#11
vwtompa skrev:
Ja det kan nog va bäst kanske innan det händer mer tråkigheter, dyrt men det e det la värt.

jo det är ju lika bra o riva skiten o få de löst. men skrev för o höra vad folk trodde om de är packningen. kan igentligen inte vara så mycket annat.

men kan turbon göra så att det blandas en jävla massa? även om inte förra oljan blev de. o tycker ifs de skulle vara kontigt om den gav upp bara sådär utan nått vidare.


Med.lem
3 759 Inlägg
15 januari 2009
#12
mickius skrev:
Mr_EmCom skrev:
Bra att skriva vad det gäller för bil...
Men utgår från att det är 200:an?

Kondens är välll inte så troligt?
Min vattenpumpspakning gick på min hoj i sommras. Det tog över 6 oljebyten innna oljan fick normal färg... (1l olja per byte)

Byt olja igen, och byt även filtret.

Jo bilen är en 200sx s13 men det ja tycker är konstigt är att all olja är missfärgad. men inte förra oljan. jahar inte gjort nått med bilen under den tiden förutom startat upp bilen o sådant. tagit en liten sväng för o kolla så allt står rätt till.

men ska byta filter o olja. o göra nytt komptest på motorn

men förstog inte riktigt med vad vattenpumpen har med oljan o göra i detta läge? motorn är inte rörd under oljebytena o förra oljan hade inga missfärgningar

Nej nej, det jag syftade på var bara att när det en gång komit in olja så kan det ta ett par oljebyten innan missfägren fösvinner. Min Husaberg var bara ett exempel på det....

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök