3207
Sök

Problem med att få ut stereon

32 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#1
Tänkte ta ut stereon som sitter i min Saab 900 -96.
Har konstruerat två små u-böjar av ståltråd som jag sticker i de fyra hålen i stereon, men jag får inte ut den. Kanske går lättare om man första tar bort det lilla facket som sitter ovanför stereon och under SID:en. Men jag får inte loss den, hur går jag tillväga?

Medlem 5280
552 Inlägg
7 maj 2006
#2
ta 4 st 3eller 4 " spik. Tryck in dom hårt sen ska det bara vara att dra ut skiten. Funka för mig iaf. Annars kan du ta ut sid panelen o trycka på stereon bakifrån.


32 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#3
Ok, men hur får man ut det lilla handsfacket som sitter mellan stereon och SID-panalen? Har provat att trycka/pilla ner de två små hakarna i taket men den vill inte ut. Nån som har nåt bra tips?

http://web.telia.com/~u35603644/P1010003_small.JPG
Senast redigerat av Nocz (7 maj 2006)

A + B = KUL
66 Inlägg
7 maj 2006
#4
Aha! Du kör inte med SAAB originalstereo.
Då vet jag inte hur du ska få ut den.
Min originalstereo fick jag ut genom att låna SAAB´s egna verktyg. (två u-böjda metallpinnar som var lite "intryckta" någon millimeter från änden).

Det lilla prylfacket får du säker ute genom att först ta bort stereon, och sedan trycka facket rakt ut "bakifrån".

Färddatorn tar du lättast ut med hjälp av att skruva in två M4 skruvar i de två hålen, och dra rätt ut. Dock satt min som tusan... så jag trodde jag skulle bräcka sönder hela panelen när jag gjorde så... men det gick bra! smile

Fick du inte med någon manual till stereon, som visar hur man tar bort den?

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

32 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#5
Jag har använt ståltråds U-böjar när jag försökt få ut stereon. Stoppat in de så långt det går, sen försökt böja de åt sidan och dra ut. Problemet är bara att jag inte får nåt bra tag i stereon utan jag bara glider ut med pinnarna. Kanske ska testa spikar som ScottaN föreslog också. Möjligt att min ståltråd är för böjlig/klen.

Skulle vilja få in en hand bakom och trycka på. Därför tänkte jag att man skulle ta ut prylfacket först så man kunde göra det, men den får jag inte ut heller som sagt smile


Färddatorn tar du lättast ut med hjälp av att skruva in två M4 skruvar i de två hålen, och dra rätt ut. Dock satt min som tusan... så jag trodde jag skulle bräcka sönder hela panelen när jag gjorde så... men det gick bra! smile
Skruva in två skruvar, inte skruva ut?

Fick du inte med någon manual till stereon, som visar hur man tar bort den?
Letat upp en på Internet och där visar de att man ska använda stålböjarna.
Senast redigerat av Nocz (7 maj 2006)

21 761 Inlägg
7 maj 2006
#6
Men det ska fungera att ta spikar och stoppa in i hålen på stereon, som ScottaN sa. Man kan dock behöva vicka dem "utåt" på båda sidorna för att hakarna, som håller fast stereon,  ska vikas undan.

Jaha, lite sen tydligen.
Senast redigerat av Drönirettab (7 maj 2006)

A + B = KUL
66 Inlägg
7 maj 2006
#7
Nocz:
Precis, skruva IN två skruvar i hålen i färddatorn!
Sedan tar man tag i skruvarna och drar färddatorn utåt, mot dig.
Min satt stenhårt fast (tog ut färddatorn när jag bytte instrumentpanel).

Men om du lyckas lossa stereon först och sedan trycka prylfacket mot dig genom att sticka in handen där stereon nyss satt slipper du lossa färddatorn.

Lycka till i alla fall!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

32 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#8
Kan meddela att jag fått ut min stereo nu smile
Köpte ett par demonteringsvertyg på Biltema (U-böjar) och då gick det på en gång.

21 761 Inlägg
14 maj 2006
#9
Tur att Biltema finns. Men kul att det fungerade iaf.

4 Inlägg
4 juni 2006
#10
allt går med lite vilja våld och vaselin..wink

Hade också jätteproblem att få ut min gamla kasettspelare i min bil
så den åkte ut i delar, tålamodet räckte inte till riktigt, men den var ju ifs
redan trasig så.. kanske inte att rekomendera i ditt fall..tongue
Senast redigerat av jojjo (4 juni 2006)

// Hannah


Sök