3232
Sök

Köpråd: SAAB 9-3 Aero (2001-2002) - Alla ägare, titta in!

Fotograf
166 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja!

Jag är en kille på 17 år, pluggar till elektriker, bilfrälst och en Saab-älskare och fyller 18 år om exakt 156 dagar idag!

Jag tänker köpa en SAAB 9-3 Aero i sommar, årsmodell 2001 till 2002. Den ska vara orginal, iaf det mesta, alltså inte råtrimmad och med en massa kjolpaket.

Min fråga är vad jag ska tänka på? Alltså, typiska fel, vad man ska titta lite extra på, vad man ska lyssna efter, vad ska man fråga ägaren vad dom har bytt, och allt sånt. Ni som är ägare av en 9-3:a får gärna skriva tips och råd! smile

Tacksam för svar!

//Fabian

(Och citera helst inte på mitt inlägg, blir så jobbigt då tongue)
Senast redigerat av ProViva (17 januari 2009)

SAAB - Move Your Mind.

67 Inlägg
17 januari 2009
#2
ProViva skrev:
Tja!

Jag är en kille på 17 år, pluggar till elektriker, bilfrälst och en Saab-älskare och fyller 18 år om exakt 156 dagar idag!

Jag tänker köpa en SAAB 9-3 Aero i sommar, årsmodell 2001 till 2002. Den ska vara orginal, iaf det mesta, alltså inte råtrimmad och med en massa kjolpaket.

Min fråga är vad jag ska tänka på? Alltså, typiska fel, var ska man titta på, vad ska man fråga ägaren vad dom har bytt, och allt sånt. Ni som är ägare av en 9-3:a får gärna skriva tips och råd! smile

Tacksam för svar!

//Fabian

Tjenare, har ägt 2 st 9-3or på 1.5 år.
Och De viktigaste du ska kolla efter är så att den är fullservad och att kamkejdan inte rasslar.
Ett väldigt vanligt fel är att pixlar i SID displayen har försvunnit.
känn även så alla växlarna går i som de ska


Fotograf
166 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#3
@ Taggo1

Okej, tack för dom tipsen! smile

SAAB - Move Your Mind.

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
17 januari 2009
#4
ProViva skrev:
Tja!

Jag är en kille på 17 år, pluggar till elektriker, bilfrälst och en Saab-älskare och fyller 18 år om exakt 156 dagar idag!

Jag tänker köpa en SAAB 9-3 Aero i sommar, årsmodell 2001 till 2002. Den ska vara orginal, iaf det mesta, alltså inte råtrimmad och med en massa kjolpaket.

Min fråga är vad jag ska tänka på? Alltså, typiska fel, vad man ska titta lite extra på, vad man ska lyssna efter, vad ska man fråga ägaren vad dom har bytt, och allt sånt. Ni som är ägare av en 9-3:a får gärna skriva tips och råd! smile

Tacksam för svar!

//Fabian

Ifall du har en möjlighet att kolla kompressionen på motorn så gör det. vet att flera saabar jag har kollat på har nästan vart helt slitna. Och kolla ifall ac-kompressorn o vattenpumpen är okej. Jag fick ge 10 000 kr för det.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Fotograf
166 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#5
@ zijaa

Hur kan man göra det? :$ Usch då, mindre bra..! hmm Ska kolla det då, 10 000 på AC är inget kul..

SAAB - Move Your Mind.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 januari 2009
#6
kolla om tändkasseten är bytt, kolla om acn kyler, om info/ac-displayen har tappat pixlar, kolla efter oljeläckage i motorn...speciellt vid ventilkåpan och oljepåfyllningsröret. hur känns växellådan?
fråga om/när kamkedjan har blivit bytt, det beror helt på hur långt bilen har gått.

bussningarna i framvagnen....vandrar bilen fram och tillbaka till höger och vänster, när man åker i 90 km/h?

kolla om bilen rycker blått eller vitt, kan vara ett dåligt tecken på att turbon är slut...eller topplockspackningen.
Senast redigerat av kwansa (17 januari 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Fotograf
166 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#7
@ kwansa

Tack för de bra tipsen! Bra smile Skriver ner allt i ett textdokument nu, så jag inte missar något sen när den stora dagen är kommen...

SAAB - Move Your Mind.

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
17 januari 2009
#8
ProViva skrev:
@ zijaa

Hur kan man göra det? :$ Usch då, mindre bra..! hmm Ska kolla det då, 10 000 på AC är inget kul..

hehe ne, dom pengarna hade kunnat gå till trimm.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

136 Inlägg
17 januari 2009
#9
Lyssna om det gnäller lite här och var i stötdämparna, kan vara tecken på att de börjar bli slitna. Många bilar som ligger ute i dag har gått runt +15k mil vilket kan slita en del.

Annars kasta ratten fullt åt höger och vänster, knastrar det är väl lederna fram kassa. Annars tror jag det mesta redan varit uppe.


Själv hade jag oturen att tryckröret till bromsservon exploderade och målade hela motorn med olja. Det var en ganska dyr reparation och krävande att göra själv. Tror röret gick på 1500 och hade jag inte gjort det själv vilket tog totalt 22 timmar hade det kostat skjortan smile

Annars, steg 3 med filter och nytt system. Det är ett måste! wink


Kom på detta med, köp en med viggen vinge och allt sådan gjort. Spara tid + pengar kan jag lova. Fast om man ser det så här, roligare att göra allt själv med.
Senast redigerat av znurv (17 januari 2009)

Jag kör "svenskt" och jag gillar det!

Fotograf
166 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#10
@ znurv

Okej, tack! smile Åh fy fan, låter INTE kul! sad Skönt att du kunde fixa det själv iaf smile

Hehe, jo jag har en del planer. Det som inte är gjort när jag köper den får jag fixa, men det som ska vara fixat när det mesta är klart är: Chiptrim, sportluftfilter, sänkning, 3'' JT, ny stereoenhet med DVD och navigator, lacka panelen med svart pianolack, vitlackade fälgar, tonade rutor och lite smått smile

"Kom på detta med, köp en med viggen vinge och allt sådan gjort. Spara tid + pengar kan jag lova. Fast om man ser det så här, roligare att göra allt själv med." - Precis vad jag tänkt, man sparar mycket på det! smile
Senast redigerat av ProViva (17 januari 2009)

SAAB - Move Your Mind.


Sök