3105
Sök

Större bromsar? (Vad säger bilprovningen)

BMW fantast
1 172 Inlägg
12 januari 2009
Hardjim skrev:
AeroMalm skrev:
terazzi skrev:
Snackade med bilprovning i Ystad dem sa att bara du gör saker bättre så gör det inget,du får ju bättre resultat med smile
Och detta gällde bromsar med, då jag planerar efter o köpt 200an montera dit skyline bromsar runt om smile

köper du en s14 så sitter där ju redan 4 kolvsok.. samma som 300zx.. där e rätt bra bett i dem.. sen finns det färdigt omborrade skivor från mitsubishi 300gt och adapter till oket så det passar...

Hmms. Om du menar 3000GT så är det 4kolvs även där org.

jappz jag vet.. men det har även 200sx s14, så man brukar bara köpa skivorna från mitsu för dm e större...big_smile

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Statligt anställd
215 Inlägg
12 januari 2009
Som folk säger... Det skall nog inte vara några problem. Jag har själv besiktigat min impreza med D2 8-kolvs, 6-kolvs och 330 skivor fram och bak. hade dessutom stålomspunna slangar. den har gått igenom utan anmärkning. (på bromsarna, i alla fall...)

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

12 086 Inlägg
12 januari 2009
rickylicious skrev:
Det verkar ju konstigt om dom skulle klaga på att man har satt dit större bromsar? tongue

"- Jaha. Jag ser att du har uppgraderat bromsarna för att förkorta bromssträckan och rädda liv, det tycker vi inte om. Sätt genast tillbaks original!"

Det handlar väl mer om att "någon" ofta en lekman har bytt till hela andra bromsar på en bil. Och det kan ju i värsta fall va förödande om personen i fråga inte vet vad hen gör. Förbudet innefattas garanterat av helbilsgodkännadet, vet inte hur de är med tidigare modeller fkt?

Så enligt lag är de förbjudet (garanterat på din bil) jag skulle gissa på att du till 90% klarar dig om du sätter på Volvo R-ok på din bil.

12 086 Inlägg
12 januari 2009
AeroMalm skrev:
Hardjim skrev:
AeroMalm skrev:

köper du en s14 så sitter där ju redan 4 kolvsok.. samma som 300zx.. där e rätt bra bett i dem.. sen finns det färdigt omborrade skivor från mitsubishi 300gt och adapter till oket så det passar...

jappz jag vet.. men det har även 200sx s14, så man brukar bara köpa skivorna från mitsu för dm e större...big_smile

Frågan är vafan man köper Mitsubishi-skivor när de finns Nissan 350 och div andra Nissan skivor som är stora. Om man vill va märkestrogen alltså smile

99 Inlägg
12 januari 2009
i slutändan är de säkert samma tillverkare iaf wink o/t sry
Senast redigerat av pr0ny (12 januari 2009)

1 661 Inlägg
12 januari 2009
JapMax skrev:
AeroMalm skrev:
Hardjim skrev:

Frågan är vafan man köper Mitsubishi-skivor när de finns Nissan 350 och div andra Nissan skivor som är stora. Om man vill va märkestrogen alltså smile

Förmodligen så är dem väl antingen; Bättre, större eller billigare.

23 Inlägg
14 januari 2009
Ring direkt till en tekniker på bilprovningen och fråga. Då får du ett svar som borde vara 100% rätt.
De har 0771-600800

1 827 Inlägg
15 januari 2009
Ringer du dom kommer dom förstås att säga nej, då det inte är tillåtet "egentligen".

Att rulla igenom är en annan femma... Kör du större OEM prylar, dvs saker från en större modell från samma märke, så kommer dom inte ens märka någon skillnad. Kör du eftermarknadsprodukter är det värre, men dom flesta låter dig passera ändå.

Jag har rullat igenom mina bilar med både preludebromsar och wilwood eftermarknadskitt och dom har inte påpekat något än så länge.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Nissan 200sx drifting
356 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
strollet skrev:
Ring direkt till en tekniker på bilprovningen och fråga. Då får du ett svar som borde vara 100% rätt.
De har 0771-600800

TACKAR big_smile

Mästare
2 947 Inlägg
18 januari 2009
JapMax skrev:
rickylicious skrev:
Det verkar ju konstigt om dom skulle klaga på att man har satt dit större bromsar? tongue

"- Jaha. Jag ser att du har uppgraderat bromsarna för att förkorta bromssträckan och rädda liv, det tycker vi inte om. Sätt genast tillbaks original!"

Det handlar väl mer om att "någon" ofta en lekman har bytt till hela andra bromsar på en bil. Och det kan ju i värsta fall va förödande om personen i fråga inte vet vad hen gör. Förbudet innefattas garanterat av helbilsgodkännadet, vet inte hur de är med tidigare modeller fkt?

Så enligt lag är de förbjudet (garanterat på din bil) jag skulle gissa på att du till 90% klarar dig om du sätter på Volvo R-ok på din bil.

Det är väl sånt dem ska testa på SBP?

EDIT: Sokrates hade visst redan besvarat den frågan.
Senast redigerat av KimVsWorld (18 januari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

654 Inlägg
18 januari 2009
Hur många olika typer av bilar tror ni det rullar in och ut genom SBP kontroll hallar årligen?
Tillräckligt många för att varje bes person skall veta EXAKT hur bromsarna på tex en Volvo 850i ska se ut?
När en bil "tillverkas" så fördelas bromskraften mellan fram och bak på ett specifikt sätt,efter tillverkarens egna val.Som sen bilen typas med.
Vad händer om man byter till större bromsar i fram?,jo kraften blir större på framvagnen och bilens massa flyttas ännu mer framåt när man bromsar hårt.Då kanske bakvagnen blir lite för lätt och tillverkarens bromsvärde blir för mycket så bakhjulen låser upp sig i stället.
Eller att org bromscyl inte klara av det nya trycket som nya bromsarna kräver/behöver.
Osv osv osv osv.

Där har ni tex några av anledningarna till att man inte får byta bromsar hur som helst,oavsett det är till det bättre eller sämre.
Och ni som kommit igenom bes med andra bromsar,grattis.Finns dom som bes sina bilar med närmare 1000hk motorer och kommit igenom.Om det sen är lagligt "by the book",vad tror du själv.

Är själv inte super insatt i minsta lilla paragraf etc som finns om just bromsbytet,så du som verkligen vill veta exakt fakta.
DU ringer till SBP tekiska support och frågar om detta,samt även begär ett mail med lagutdraget skickat till dig.

Så slipper du fundera mer sen.

1 741 Inlägg
18 januari 2009
Min s13 från -93 fick jag byta bromsar på enligt besiktningsmännen jag pratat med. Men man vet ju aldrig om dom bara är "snälla" eller om dom säger sanningen.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Sök