3100
Sök

Bromsarna slut?

Avstängd
233 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Hej,

Tänkte höra lite här,
mina frambromsar gnisslar och enligt en kompis kom det gnistor häromdagen när jag gjorde en kraftig inbromsning, man kan ju då antyda att beläggen är slut och det är metall mot metall, men har dock för mig att det borde låta lite mer än bara gnissel. I alla fall, jag har även hört att om bromsarna är slut tar dom dåligt men så är inte fallet utan dem tar väldigt bra, har bra bett, så förklara gärna, är dem slut eller inte? cool  (har kännt på skivorna och verkar inte vara några kraftiga repor i alla fall).

Mvh
Nick

Blå saab 9-3 turba

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 januari 2009
Vad sägs om att du tar bort hjulen och kollar beläggen? : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Avstängd
233 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:

Glömde skriva att jag är lat. Så kollar här för ett snabbt svar istället tongue

Blå saab 9-3 turba

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 januari 2009
Niick skrev:
Larsson_Power skrev:

Ja men man kan ju inte veta säkert såhär latmask! wink Att det gnisslar kan bero på att beläggen kärvar tex, men det verkar ju som att det är metall mot metall, så gå och kolla nu! wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Avstängd
233 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
Niick skrev:
Larsson_Power skrev:

Ja men man kan ju inte veta säkert såhär latmask! wink Att det gnisslar kan bero på att beläggen kärvar tex, men det verkar ju som att det är metall mot metall, så gå och kolla nu! wink

haha snart då mad jefla plåtfälgar sitter i vägen så man inte kan se sad

Blå saab 9-3 turba

1 878 Inlägg
19 januari 2009
men gå ut och skruva av fälgarna o titta om dem är slut. hur svårt skall det vara?

Edit: sånna här trådar borde låsas direkt, utan förvarning. de är helt meningslösa.
Senast redigerat av Frozen1985 (19 januari 2009)

Avstängd
233 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
men gå ut och skruva av fälgarna o titta om dem är slut. hur svårt skall det vara?

Läs 3dje inlägget.

Edit: Hur kan jag se om dem är slut? är det typ logiskt att se det ?
Senast redigerat av Niick (19 januari 2009)

Blå saab 9-3 turba

1 878 Inlägg
19 januari 2009
Niick skrev:
Frozen1985 skrev:

Läs 3dje inlägget.

Det är fortfarande bara du som kan titta. eller kör bilen till en verkstad istället.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
19 januari 2009
Niick skrev:
Frozen1985 skrev:

Läs 3dje inlägget.

Edit: Hur kan jag se om dem är slut? är det typ logiskt att se det ?

Du vet hur ett par bromsbelägg ser ut va? Och hur slitytan ser ut? kolla hur många (gissningsvis) mm det är kvar på beläggen! : )

1 878 Inlägg
19 januari 2009
bild

Ta bort fälg
och titta imellan OKET

http://www.volvocars.com/se/PublishingImages/Flash%20%20Campaigns/NicePrice/FlytandeBromsOk2.jpg

220 Inlägg
19 januari 2009
Om det är på ett hjul så kan det vara så enkelt som en sten som kommit i kläm och ligger och skrapar, men hjulet måste väck iallafall. Är det misljud från bägge hjulen så låter det som de andra redan nämnt, dvs beläggen.

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

550 Inlägg
20 januari 2009
Om man inte med säkerhet kan kontrollera/byta sina bromsar så ska man överhuvudtaget inte göra det själv.
Då får man ta hjälp av nån som kan visa hur man gör alt lämna in till verkstad.
Vi pratar viktiga säkerhets detaljer här, inget man tror man kan fixa själv. Det kan sluta i katastrof.
Senast redigerat av The_Dude (20 januari 2009)

Sök