4614
Sök

Tomgången hänger sig på 1000varv på Saab 9000 2,3t-92!

107 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Har en saab 9000 turbo-92:a som hänger sig på tomgången...!! vill inte sjunka lägre en 1000varv!
Har kollat vakuumslangar och det är helt!

VAd kan det vara för fel?

// Leffa

Leifa is HERE

849 Inlägg
19 januari 2009
#2
Vanligt att tomgångs motorerna hänger sig på dom.

Testa att ta bort slangen mellan gas spjäll och regulatorn, o spruta i lite universal spray.
Gammalt knep som en kunnig saab mekaniker lärt mig,

Testa det smile

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

26 Inlägg
19 januari 2009
#3
ska vell ligga så där är det på mina 900 iallafall


107 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#4
Okey! jo jag har oxå hört att de kan hänga sig!! ska testa det gamla tippset du gav mig:)!

Leifa is HERE

Mr: Mike
231 Inlägg
19 januari 2009
#5
De skulle nog hjälpa om du kan förklara om det är när motorn är kall eller varm.
Är de vid värme så kan de även vara Lambdasonden som är kass.

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

107 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#6
hmmm!! lite när den är kall men mäst när den är varm!! kan alltså vara lambdan som är paj när den går förhögt på tomgången?

Leifa is HERE

849 Inlägg
20 januari 2009
#7
Leffa skrev:
hmmm!! lite när den är kall men mäst när den är varm!! kan alltså vara lambdan som är paj när den går förhögt på tomgången?

Risken finns, fast jag tror personligen inte det men

Skulle kunna chansa på att det är kallstartsventilen som hänger sig, att den matar in lika mycket bränsle som när bilen är kall som när den är varm, vilket skulle leda till förhög tomgång när den är varm också. men allt detta är ju förstås bara spekulationer tongue

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

107 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#8
Var sitter kallstartsventilen då?

Leifa is HERE

1 019 Inlägg
22 januari 2009
#9
Leffa skrev:
Var sitter kallstartsventilen då?

Finns ingen.


Saabvilde!
1 708 Inlägg
22 januari 2009
#10
Tror absolut på tomgångsmotorn. Hade problem med den på min 9000 med. Men den varvade 6000rpm av sig självt..mindre lyckat.

Hade i 5-56 och sen funka det! = )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)


Sök