3369
Sök

Missljud! S40 t4

Kyltekniker
166 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Hej, idag när jag var ute och körde så stannade jag för bilen lät ungefär som de låter när man har grönt på ett övergångsställe. Tickade som fan. Lät inte som en vanlig tickande motor, utan som metall slogs mot metall.

Vad kan vara felet? Ska jag göra ventiljustering? Ramlager? Jag bytte till grön biltema-olja för en vecka sedan, men den kan inte varit sämre än den som var innan, för den var som kaffe.
Senast redigerat av bemve (19 januari 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2009
Varför inte skriva ner all info? T4 finns i ett otal olika versioner, och grön olja vet i tusan? låter som tvåtaktsolja...

jag gissar på att du har en -98, den har hydrauliska tryckre och behöver rätt olja. biltemas 5-50 är kanonbra.
Senast redigerat av torpis (19 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
19 januari 2009
hoppas bara inte den gröna oljan är glykol..tongue

Kyltekniker
166 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Varför inte skriva ner all info? T4 finns i ett otal olika versioner, och grön olja vet i tusan? låter som tvåtaktsolja...

jag gissar på att du har en -98, den har hydrauliska tryckre och behöver rätt olja. biltemas 5-50 är kanonbra.

Jag har biltemas gröna, alltså Semisyntetisk motorolja 10W–40. Hade ont om pengar då och ville bli av med den svarta oljan som förra ägaren hade lätit vara svart.

Det är en 98a, ja. Har jag knackat sönder tryckarna nu eller är det värt att byta olja? För det låter verkligen högt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2009
tryckarna låter när de blir tomma... de går inte bara sönder sådär utan gillar förmodligen inte oljan du valt.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kyltekniker
166 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
torpis skrev:
tryckarna låter när de blir tomma... de går inte bara sönder sådär utan gillar förmodligen inte oljan du valt.

du ger mig lite hopp i alla fall. jag förstår bara inte hur den gamla oljan kunde smörjt bättre, den var verkligen kolsvart.

hoppas det inte är lagerras eller något sådant roligt. tror du det är möjligt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2009
färgen på oljan har inget med smörjningen att göra, sen är det inte smörjningen i sig som håller tryckarna i form.  Vi kan likna det vid att plaska i vatten gent emot sirap. om nya oljan är för tunn så bromsas inte tryckaren upp innan den slår i botten... 

ny kan du haft otur också och tryckarna fått nådastöten, men jag hade testat med en tuffare olja, 10W-40 eller 5W-50.  funkar inte det så får du gärna höra av dig och du vill ha bytt tryckarna.

hoppas det löser sig med oljebytet, och glöm inte ny packning på plastmuggen där oljefiltret ligger i smile

Kyltekniker
166 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
torpis skrev:
färgen på oljan har inget med smörjningen att göra, sen är det inte smörjningen i sig som håller tryckarna i form.  Vi kan likna det vid att plaska i vatten gent emot sirap. om nya oljan är för tunn så bromsas inte tryckaren upp innan den slår i botten... 

ny kan du haft otur också och tryckarna fått nådastöten, men jag hade testat med en tuffare olja, 10W-40 eller 5W-50.  funkar inte det så får du gärna höra av dig och du vill ha bytt tryckarna.

hoppas det löser sig med oljebytet, och glöm inte ny packning på plastmuggen där oljefiltret ligger i smile

har ju 10w-40 i nu. ska jag ta ett annat märke? btw finns de något man kan hälla i motorn för att verkligen få ur den gamla oljan? typ köra rent med diesel? big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2009
nej nej nej, häll inte i något annat än olja...   10-40 borde funka tycker jag

hur långt har du kört efter oljebytet? brukar ta en liten stund innan de fyller sig igen.  men men du kan ha haft otur med oljan också

Ingenjör
56 Inlägg
19 januari 2009
köp rätt olja till din bil. kolla på www.mekonomen.se eller nått. finns tillsatser att hälla i för låtande tryckare mm men min erfarenher är att det inte hjälper märkbart.. kan vara en enstaka lyftare som hängt sig byt till rätt olja kör den varm sedan drar du ur den ordentligt på varje växel uprepade gånger så tystnar det förhoppningsvis.
Senast redigerat av Erkki (19 januari 2009)

Mvh Erik

Kyltekniker
166 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
torpis skrev:
nej nej nej, häll inte i något annat än olja...   10-40 borde funka tycker jag

hur långt har du kört efter oljebytet? brukar ta en liten stund innan de fyller sig igen.  men men du kan ha haft otur med oljan också

de var en vecka sedan jag bytte, den börja låta idag. synd att du bor så långt bort torpis, annars kunde ju du kollat över bilen för en slant.

Kyltekniker
166 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Erkki skrev:
köp rätt olja till din bil. kolla på www.mekonomen.se eller nått. finns tillsatser att hälla i för låtande tryckare mm men min erfarenher är att det inte hjälper märkbart.. kan vara en enstaka lyftare som hängt sig byt till rätt olja kör den varm sedan drar du ur den ordentligt på varje växel uprepade gånger så tystnar det förhoppningsvis.

är det verkligen en bra idé? för jag vet inte äns om det är tryckarna som låter. det kan väl likagärna vara kamaxel eller lagerras eller liknande? kanske inte så bra att varva sönder motorn då.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 januari 2009
filma problemet...

Kyltekniker
166 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
torpis skrev:
filma problemet...

Sure.

http://www.garaget.org/video/k7oqbgjk27ya

Kletigt med olja för jag öppnade oljelocket, och min kompis vill inte hålla tyst smile dock så lät de mindre som han sa.

Kyltekniker
166 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
några idéer torpis?

Någon som vet vad en ventiljustering kostar? Någon som kan fixa det som bor i göteborg eller närheten kanske mot en peng?

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2009
tryckare som är tokslut tippar jag på. vevlager som låter sådär borde inte kunna funka mer än väldigt kort tid

Kyltekniker
166 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
torpis skrev:
tryckare som är tokslut tippar jag på. vevlager som låter sådär borde inte kunna funka mer än väldigt kort tid

låter dyrt. eller är det så fruktansvärt dyrt med en ny tryckare?

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2009
bemve skrev:
torpis skrev:

låter dyrt. eller är det så fruktansvärt dyrt med en ny tryckare?

ca 2500kr för jobbet, MEN hur vet man vilken som är paj??  lurigt som tusan detdär... tryckare har jag för 100kr/st som är hela...

Ingenjör
56 Inlägg
23 januari 2009
Ska Man Använda Sig Av Tillsatser Ska Man Använda Omega! Billiga Stp Tillsatser Och Liknande Är Inte Värt Ett Öre.

Ofta Räcker Det Med En Bättre Kvalité Olja. Biltema Olja Och Mack Olja Funkar I Äldre Bilar I Regel. Nyare Bilar Med Garanti Ska Man Passa Sig För Att Hälla I Annat Än Rekomenderat Då Dom Oljetestar Oljor Från Maskiner Med Haveri.

Mvh Erik

Sök