4471
Sök

V40 problem med co halt och hc värdet

5 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har varit på besiktningen på min bil och fick reda på att jag har för höga co värden och hc värden. Hc värdet är nästan dubbelt så högt som det tillåtna. och Det samma gäller co värdet.

Det är en volvo v40 -97 2,0 motor...

MVH
Andreas

Avstängd
512 Inlägg
26 januari 2009
#2
HC värdet är alltid Katalysatorn! Men CO värdet styrs av värdet Bränsle/luft, för mycket oförbränt syre i avgas, lamdasond eller luftmassa mätaren..

442 Inlägg
26 januari 2009
#3
HC har inte till så stor del att göra med katalysatorn.

HC står för kolväten vilket visar om man har en dålig förbränning alternativt om motorn förbränner olja.

Oftast så är det ett tecken på att man servat bilen dåligt (när byttes olja/stift sist?) men kan även indikera på att man börjar få motorproblem.

Vid lite värre fall så är det låg kompression,tändmissar,för fet bränsleblandning med mera som ger detta symtom på HC-halten.

Om det är länge sedan du servade bilen har du en jäkligt bra anledning att göra detta nu.


Angående CO-värdet  som är för högt så indikerar det på för fet bränsleblandning.

Vad låg ditt lambdavärde på?

Edit: För att förtydliga det hela:

HC-halt minskas med katalysator men jag tror inte det är fallet i det här läget.
Senast redigerat av Mich (26 januari 2009)

58 Inlägg
26 januari 2009
#4
Byt olja,sedan tankar du i cirka 30% etanol i tanken eller heller i nå miljö bränsle brukar funka.


143 Inlägg
26 januari 2009
#5
Hej!      Jag håller med Mich. Glöm katalysatorn tills vidare, eftersom den är den dyraste komponenten.
Gå in på Google och skriv sökorden:  sun  avgasskola      så kan du lära dig lite om detta.

5 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#6
Mitt lmabdavärdet låg på 1,1 och var godtjänt ...

Är det någon som vet vad det kan kosta ????

143 Inlägg
26 januari 2009
#7
Hej!   Byt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift samt tändkablar ifall de inte är bytta inom 3-4 år. Sen gör du en ny besiktning, se till att motorn är riktigt varm vid testet, stäng inte av motorn medan du väntar.

1 019 Inlägg
26 januari 2009
#8
Kallafakta skrev:
Mitt lmabdavärdet låg på 1,1 och var godtjänt ...

1,1 är inte godkänt. Menar du 1,01?


5 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#9
Ja jag menade det ... förlåt .. såg fel på protokollet...


Sök