Jag börjar ledsna på alla som ska turbokonvertera...
Folk tycks tro det är en baggis och kan utföras av vilket stolpskott som helst. Självklart kostar det knappt ett öre och besiktningsgubbarna har inga invändningar, för att inte tala om försäkringsbolagen...
Nä, sanningen är en annan. Det krävs en JÄVLA massa garagetid, man måste ha tillgång till en massa verktyg, verkstadsliteratur osv. Man bör ha goda förkunskaper om hur en motor fungerar och framförallt hur en turbomotor funkar. Det kommer att kosta mååånga slantar, även om man har goda kontakter. Troligtvis kommer något dyrt att gå sönder under provkörningsfasen.
SBP kommer INTE att godkänna bygget, dvs du måste plocka av och på grejorna inför varje besikning, samtidigt som du måste va rädd för att bli stoppad av polisen, eftersom inte de heller uppskattar vad du gjort.
Försäkringsbolagen kommer inte att ge dig ett öre på maskinskadeförsäkringen. Har du riktig otur får du inte heller ut något om du krockar.
Det absolut billigaste och enklaste är att byta till en bil som har turbo från början. Sen finns det självklart folk som gör det för utmaningen och att de vill lära sig. Det är en annan femma.
För övriga, läs mitt tidigare inlägg innan ni ens funderar på att turbokonvertera:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 156#p11156Lycka till med era byggen!
Mvh Stoffe