3458
Sök

Från 8v till 16v?

102 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag har en Golf III 1.8 gl 8v, och jag vill byta toppen på den till en 16v så jag undrar nu om någon här på gorg vet om man kan byta rakt av utan modifieringar lr inte?

Och isf, hur kan man få tag på en 16v topp?

Mvh Ceem

908 Inlägg
1 februari 2009
skrotarna har väl, blocket, garagets köp och sälj. kolla runt lite där efter en topp smile

Och så som jag tror så skulle det nog vara bäst att byta hela motorn då 8v blocket inte tål lika mycket som 16v blocket gör.. ? smile (gissning)
Senast redigerat av Beckstroem (1 februari 2009)

102 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Aa men de e ju de, vill inte lägga ut för mkt på den:P Men vad kan hända tror du om den inte pallar lika mkt?smile

16 197 Inlägg
1 februari 2009
du måste byta mer än bara toppen vill ja lova.. 16v gti topparna har ju sprut.. å de har inte vanliga 8v. den har ju förgasarinsprut.

så du måste byta elsystem å sånt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

76 Inlägg
1 februari 2009
16v har annat block
oljekylda kolvar m.m

102 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Okej. Tack för svaren allihop!smile

1 785 Inlägg
1 februari 2009
ceem skrev:
Tjena!

Jag har en Golf III 1.8 gl 8v, och jag vill byta toppen på den till en 16v så jag undrar nu om någon här på gorg vet om man kan byta rakt av utan modifieringar lr inte?

Och isf, hur kan man få tag på en 16v topp?

Mvh Ceem

Det är lättare att byta till en ABF motor rakt av, med all kringutrustning. Då får du en 2liters motor med 16V.

Ombyggnad från ABF till att bli 20V motor kan du se i tråden nedan.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?i … amp;page=1

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök