4671
Sök

Vems är felet..mitt eller hans?

Kanon..
1 473 Inlägg
5 februari 2009
Hade det varit på landsväg så hade det nog varit ganska klart, nu är det i ett villaområde där det är praktiskt taget omöjligt att hålla sig på rätt sida om man ska upp på en uppfart såvitt jag förstod så då gäller det väl från den andra föraren att iakta omsorg och varsamhet.

Men som sagt, endast försäkringsbolaget kan ge dig rätt svar på denna fråga, tråden ger dig väl dock lite mer att stå på vid en eventuell överklagan.

3 059 Inlägg
5 februari 2009
bmx skrev:
henrikh skrev:
bmx skrev:
det är nog ditt fel!
först och främst så ska du ha en bra uppsikt bakåt,och när du såg porschen komma,varför körde du inte framåt för??för så tänkte nog porsche föraren,att när han kom så skulle så klart du köra framåt än att stå mitt i gatan och tänka"titta de kommer en bil,fränt"

Killen ska ju backa in på uppfarten så det är ju fronten på hans bil som blir krockad.

Vad är hastighetsbegränsningen i ett villaområde på en gata med "lekande barn" skyltar förresten? 20kmh brukar det väl vara? Står det någonting, en bil, en soptunna, en utemöbel eller något i vägen så får man väl tuta eller stanna bilen iaf. Porschekillen tränger sig förbi och kör in i Volvon. Volvon står ju stilla.

Man ska inte hålla högre fart än att man kan stanna till i tid har jag hört 100415 gånger. Det här gäller i ett villaområde och inte en landsväg då skulle jag tyckt annorlunda.

ja såg fel,opps tongue
har för mej att det är 20km/h ja med!

-----Bara för information-----
"Lekande Barn" skyltar styr INTE hastigheten, du behöver inte sakta ner om du ser en sån skylt i ett område där det t.ex. är skyltat 50, inget som du kan få böter för så länge du håller dig till rådande hastighetsbegränsning. Sånna skyltar kan du köpa lite varstans och sätta upp var du vill. Ska det vara helt rätt enligt lag så får man inte sätta upp sånna hur som heller. Samma sak att det är igentligen förbjudet att sätta ut en gammal trehjuling vid vägkanten för att försöka få bilar att köra saktare. Detta kan man bli bötfälld för, särskilt om det skulle visa sig att föremålet orsakat skada eller olycka.
Sunda förnuftet gör dock att några få bilar kör lite försiktigare förbi eftersom det "kan" finnas barn i närheten.
För att få sätta upp en skylt vid gata eller väg måste man ha väghållarens tillstånd. Man ska igentligen kontakta gatukontoret i sin kommun för att sätta upp skyltar.
----------
Skyltar som betyder "Gångfartsområde" kan enkelt misstagas för "Lekande Barn" skyltar av många som inte kan se skillnad.. Vid gångfartsområde ska man tillomed köra saktare än 30km/h.
Gångfartsskyltarna innehåller bilder av En vuxen, ett barn, en bil, ett par hus och en väg.
Senast redigerat av Smajly (5 februari 2009)

2 164 Inlägg
5 februari 2009
När de gäller skyltar och allmänna vägar måste man ha tillstånd för att sätta upp.
Sen att sätta upp skyltar vad de än står på dom kan bli böters fällda.
Gäller de att anlägga en på fart på till en allmän väg kan bli en väldigt dyr historia om man inte har sökt tillstånd först.

Men om du stod och blockera vägen innan du backar upp är de fortfarande du som är skyldig för du får inte hindra annan trafik.

MVH

F

56 Inlägg
5 februari 2009
Hur dumt det än låter så är det ALLTID den som backar som har fel och högerregeln som gäller i Sverige.  sad   Sorry, förstår att detta inte är ett svar du vill ha.

Hälsningar,
Morsan
Senast redigerat av _Morsan (5 februari 2009)

Eat the yellow snow - It could be beer

Live the dream
358 Inlägg
5 februari 2009
einherjer skrev:
felet är tjejens. hade inte hon vart med hade inte killen haft nån att stajla för å det hela hade aldrig hänt.

allvarligt talat, bara att vänta å se vad försäkringsbolag osv kommer fram till.

Klockrent. big_smile
I övrigt så tror jag nog att du får felet . sad Lessen grabben

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

IT-Tekniker
161 Inlägg
5 februari 2009
Om det nu är så att det inte fanns någon mer än honom på vägen när han vred över för att backa och det sedan kommer en galning på vägen så har han ju inte gjort något fel kan tyckas...  han avvaktar för att ta ögonkontakt med den andra föraren (korrekt) och då kör den andra föraren på honom (fortfarande stillastående)...

I mina ögon har du inte gjort några fel om jag fattat det hela rätt men det är som tidigare sagt inte vi som dömer...

1 004 Inlägg
5 februari 2009
jag förstår inte riktigt hur många resonerar?  killen har ju varit över i porschens körfält?...  finns väll ingen lag som säger att det är okej att vara i mötandes körfält vad det än är för hastighet,brudar,skyltar,ögonkontakt,m.m... eller? men ni får väll "tolka" vidare så vinner du nog tvisten...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

En gång till nu
760 Inlägg
5 februari 2009
Vet de att den som backar har väjningsplikt. och om din front går ut i den andres fil medans du backar. ja, då är de nog tyvärr inte mycket att göra än å höja sin premie på bilen sad.

Sen vet man ju inte hur försäkringsbolaget ser de, kan ju hända att du har tur.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

396 Inlägg
5 februari 2009
Man ska alltid köra så snabbt att man kan stanna.! helt klart andra killens fel!

76 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
nästa gång för att underlätta för mig så påkallar jag snuten. fast då är det ju fifty fifty det med för då vet man ju inte va polisen ska säga heller..då blir det ju vårdslöshet i tr och sabbad bil pluss plussad premie..

det verkar ju helt absurt att man inte ska kunna få utföra en manöver för att en porsche pajjas ska klämma sig igenom. då kommer man ju leva med rädsla att backa in på liknande områden..

men jag hoppas på att jag får rätt och så  kommer jag med beslutet.

tack för erat stöd:)

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2009
tråd låst med hänvisning till rubriksreglerna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök