3717
Sök

medleförbrukningen...

346 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#1
haha en matte fråga... hur räknar jag ut medel bensinförbrukningen? då ja inte har färddator?

Administratör
11 960 Inlägg
11 juni 2006
#2
åk tills mätaren går på rött. Precis när det slår om till rött fyller du på 10 liter soppa. Nollställ trippmätaren samtidigt. Åk tills den slår om till rött igen, kolla hur långt du åkt och sen räknar du:

medel = 10/så långt du kom i mil.

Kom du 11.5 mil så: 10/11.5 = 0.8696 liter per mil.

Mer soppa = bättre snitt.

Dvs, fyll gärna på fullt (säg 50 liter) och åk tills det slår om till rött igen, och räkna på det på samma sätt som ovan.

Edit:
medelförbrukning = mängd soppa / så långt du kom på den mängden.

smile
Senast redigerat av chrizz (11 juni 2006)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Tekniker
13 Inlägg
11 juni 2006
#3
Hehe, det var ju bra...lite krångligt dock wink formeln var rätt ju...

Nollställ nästa gång du tankar fullt istället. Sen delar du alla liter du fyller på nästa fulltank med alla mil du kört sen du tankade den gången...lite lättare att tajma ju!

----------------------
Det går som det går...

Administratör
11 960 Inlägg
11 juni 2006
#4
Pebben skrev:
Hehe, det var ju bra...lite krångligt dock wink formeln var rätt ju...

Nollställ nästa gång du tankar fullt istället. Sen delar du alla liter du fyller på nästa fulltank med alla mil du kört sen du tankade den gången...lite lättare att tajma ju!

finns många sätt wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

21 761 Inlägg
11 juni 2006
#5
Man kan dessutom få aningen exaktare värde om man tankar på samma pump hela tiden, olika pumpar kan ha olika tryck och olika känslig automatstopp i pumphandtaget.

Fast hur mycket exaktare det blir vet jag inte, kanske bara mariginellt.
Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2006)

SSS -12
3 217 Inlägg
11 juni 2006
#6
Man kan även göra följande...

* Fyll upp bilen till max
* Kör 10 mil med nollställd mätare
* Tanka till max igen och se hur många liter du får i efter dessa 10 mil...

Det är det allra lättaste, om man har en så inkonsekvent bränslemätare som jag så är inte Chrizz's förslag något för dig tongue Men nu är min one of a kind!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
12 juni 2006
#7
Fuckface skrev:
Man kan även göra följande...

* Fyll upp bilen till max
* Kör 10 mil med nollställd mätare
* Tanka till max igen och se hur många liter du får i efter dessa 10 mil...

Det är det allra lättaste, om man har en så inkonsekvent bränslemätare som jag så är inte Chrizz's förslag något för dig tongue Men nu är min one of a kind!

Har inte sagt att jag har rätt, men det känns som ett mer rättvist resultat med..
Nollställ nästa gång du tankar fullt istället. Sen delar du alla liter du fyller på nästa fulltank med alla mil du kört sen du tankade den gången...lite lättare att tajma ju!
Senast redigerat av GT90 (12 juni 2006)


677 Inlägg
12 juni 2006
#8
Fuckface skrev:
Man kan även göra följande...

* Fyll upp bilen till max
* Kör 10 mil med nollställd mätare
* Tanka till max igen och se hur många liter du får i efter dessa 10 mil...

Det är det allra lättaste, om man har en så inkonsekvent bränslemätare som jag så är inte Chrizz's förslag något för dig tongue Men nu är min one of a kind!

Skulle nog hellre åka typ en tank för att få ett rättvist resultat. 10 mil kan ju vara endast landsväg och en start vid pumpen då bilen redan är varm. En sån siffra är inte värd nånting.
Kör du däremot en tank under en normal vecka så är det ju lite mer intressanta siffror du får fram. Men det är ju min åsikt.

424 Inlägg
12 juni 2006
#9
för bildagbok
tanka alltid fullt
vid varje tankning, nollställ tripmätaren
räkna ut medelförbrukningen, hur många mil du har kört ser du på tripmätaren, mängden bränsle ser du på pumpen

gör så varje gång. då får du även se ut förbrukningen ändras t ex sommar eller vinterdäck, rolig körning eller ekonomisk körning smile

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#10
Ja, att bokföra vid varje tankning och vid byte av slitagedelar osv är bra tycker jag. Det gör jag alltid, behöver aldrig bekymmra mig för om bensinmätaren stämmer eller inte. Lätt är det också att hålla reda på hur länge sedan det var när man bytte en massa småsaker.

9 108 Inlägg
12 juni 2006
#11
BoraV6 skrev:
Skulle nog hellre åka typ en tank för att få ett rättvist resultat. 10 mil kan ju vara endast landsväg och en start vid pumpen då bilen redan är varm. En sån siffra är inte värd nånting.
Kör du däremot en tank under en normal vecka så är det ju lite mer intressanta siffror du får fram. Men det är ju min åsikt.

jo men då blir det ju inte exakt, såvida man inte åker tills bensinen tar helt slut, o sen tankar och sedan låter den ta slut igen.


Nej för att få ett så rättvist resultat som möjligt ska man såklart åka så långt som möjligt.. Jag skulle köra som GT90 skrev och kanske åka 40 mil istället.. Sedan är det bara att tanka fullt och dela milen med antal liter, eller tvärtom eller hur det nu blir, det märker man när man räknar ut det smile



Sök