3003
Sök

Varför startar inte skiten?! Växellådsbyte från atomat till manuell på Volvo 245 -86 förgasare

CC
26 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#1
Har fått ett litet problem med min bil, den startar inte längre.. Har slängt in en manuell låda ist för atomatlådan.. Ngn som kan tala om varför den inte startar längre och hur ska ska bära mig åt för att få den att gå igen??hmm
Tacksam för alla svar!smile

Cc

1 798 Inlägg
8 februari 2009
#2
Du har väl missat att bygla kontakten som i automatutförande går till växelväljaren och som stoppar startmotorn att gå runt om man inte har i läge P eller N.
Kontakten sitter på vänster sida om konsollen, du bör ha delat på denna för att få bort kablage och växelväljare. Finns så klart färdiga kontakter på manuella bilar, men det räcker med att man byglar med en kabel i rätt storlek för att bilen skall starta.


CC
26 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#3
Fan, nu står det helt stilla för mig:S Hänger inte med för 5 öre:S

Cc

21 761 Inlägg
8 februari 2009
#4
På vänster sida i konsollen ska det finnas en kontakt, en skarvhylsa alltså, som växelväljaren var ansluten till. Den skarvkontakten "hänger löst" nu och måste byglas för att startmotorn ska kunna få spänning i startläget.

Spänningen från tändnyckeln går via denna skarvkontakt och ner till startmotorns solenoid, om inte kontakten byglas så kan inte startmotorn gå igång. När du hade automatlådan så var det växelväljaren som "tillät" startmotorn att gå igång endast när läge P eller N var ilagd, i nuläget så får det samma resultat när du byglar kontakten. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 februari 2009)

CC
26 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#5
Hehe, okej:P nu börjar det klarna här;) Tror jag fattar nu iaf, så det enda som behövs göras är det sen ska den starta?tongue Har en till liten fundering, den kontakten som sitter på den manuella lådan, vad ska jag koppla in den, lr ska jag bara låta den vara?? hehe

Cc

21 761 Inlägg
8 februari 2009
#6
Den enda kontakt på manuella växellådan som jag kan komma på just nu är väl till backlamporna.

Det borde finnas en blå/gul kabel från säkring 12 som satt på automatlådan och som nu ska sitta på backljuskontakten. Sedan borde det finnas en svart kabel som ska gå från backljuskontakten vidare till backlamporna via en del skarvar.

CC
26 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#7
hmm, det gick ju bara en kabel från atomatlådan och den är vit:S men men, det är ett senare problem, i nuläget prioriterar jag att bilen ska starta:P

Cc

21 761 Inlägg
8 februari 2009
#8
Okej, jag kan bara utgå ifrån elschemat och det är inte alltid som det visar exakt rätt. Finns nästan alltid undantag för varje årsmodell har jag en känsla av. smile

CC
26 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#9
hehe, ja men det beror ju lite på hur nogranna förgående ägare har vart med el och sånt med:P

Cc

1 798 Inlägg
9 februari 2009
#10
Vilken växellåda har du monterat!?
På M47 så är det som sagt endast kabel till backljuset som ska kopplas, kablaget till detta kopplas in på det andra kontaktstycket som du delat på för att få bort den gamla växelväljaren.
Är det M46 så krävs det lite fler kablar i och med överväxeln.



Sök