2965
Sök

Hur vet man om det är bassboost eller gain?

186 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Tja. Köpte ett steg från carbonize.se, ett u-dimension el-d61 monosteg. Fick med en remote för nåt men vill veta tillvad den är, har mailat carbonize men får inget svar... Har läst att sånna reglage kan vara för antingen gain eller bassboost...

mvh

497 Inlägg
5 februari 2009
ett test du kan göra är att du testar hur basen låter när du har den på minsta läget är det knappt bas gämnfört med vad du har ställt in ditt steg  på och om det presis är  som du har tällt in ditt steg på fullt så är det en gainfjärr.
skulle det det dock vara lika högt med fjärren på minus som du har ställt in ditt steg på så är det en basboostfjärr och då ska du absolut inte använda den!!!

186 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
hmm okej, alltså jag har ju ställt in steget precis som det ska vara, men känner inte att jag får det trycket det borde vara, men vrider jag lite på reglaget reagerar basen och blir kraftigare, behövs inte så mkt för att jag ska få den bas jag vill ha, max 1/3 del av max på reglaget. samma sak om jag sätter på loudness och har reglaget på minus, då blir det bra tryck men jag vet ju att man inte ska ha loudness på...

1 058 Inlägg
5 februari 2009
är du nöjd med steget annars? låter det bra? har själv EL-54 & 52 i min bil just nu men funderar på ett monoblock och en bas, och hade vart snyggt med ett likadant steg.

PoLoud =D

186 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
vw_performance skrev:
är du nöjd med steget annars? låter det bra? har själv EL-54 & 52 i min bil just nu men funderar på ett monoblock och en bas, och hade vart snyggt med ett likadant steg.

Ja absolut, mkt för pengarna det spelar ju med kontroll och så, men just det att jag vill ha lite mer tryck i ryggen liksom.. Men du har inget sånt reglage på ditt steg?

Team Autohifi!
865 Inlägg
5 februari 2009
Denna Gain controll styr gainen på slutsteget, Inte bassboost.

2 665 Inlägg
6 februari 2009
Det är mycket svengelska här. gain controll alltså ingångskänsligheten kan man väl säga.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 058 Inlägg
6 februari 2009
addea1 skrev:
vw_performance skrev:

Ja absolut, mkt för pengarna det spelar ju med kontroll och så, men just det att jag vill ha lite mer tryck i ryggen liksom.. Men du har inget sånt reglage på ditt steg?

nej jag har ju inte bassteget. jag har 4 och 2 kanals stegen, och driver nu framsystemet på 4 kanalen och en middbaslåda under handsfacket med 2 kanalen.

PoLoud =D

186 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
MrCalle skrev:

Det vill säga att det är lugnt att jag vrider denna lite för att gaina upp och få mer tryck? Vart hitta du denna info?

7 274 Inlägg
6 februari 2009
addea1 skrev:
MrCalle skrev:

Det vill säga att det är lugnt att jag vrider denna lite för att gaina upp och få mer tryck? Vart hitta du denna info?

Eftersom han jobbar/driver? carbonize och säljer just det steget så har jag en känsla av att han bara vet det ändå tongue

Fjärren sänkar väl bara stegets gain så nog ska du kunna ha den på fullt ifall stegets gain är inställt korrekt.

Team Autohifi!
865 Inlägg
6 februari 2009
addea1 skrev:
MrCalle skrev:

Ja det är det så länge basen inte ger ifrån sig missljud.
Det bäste är dock att inte använda denan typ av kontroller utan ställa in slutsteget från början, att skruva up & ner denna kontroll brukar leda till att man inte har riktigt 100 koll på att basen inte ger ifrån sig missljud och då finns det risk att basen tar skadda.

Informationn kring om det är en Gain kontroll eller en bassboost kontroll brukar man kunna härleda till själva namnet på kontrollen.

186 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
addea1 skrev:
MrCalle skrev:

Eftersom han jobbar/driver? carbonize och säljer just det steget så har jag en känsla av att han bara vet det ändå tongue

Fjärren sänkar väl bara stegets gain så nog ska du kunna ha den på fullt ifall stegets gain är inställt korrekt.

Haha oj fan såg inte att du jobba på carbonize... Men steget är inställt som det ska med hjälp av duktigt folk här, och har inte hört något missljud från basen när jag vridit upp reglaget så det är nog inga problem:) Tack för hjälpen

186 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Undrar dock en sak till.. Bör jag installera om steget där jag har remoten på max och sedan vrider gainkontrollen på själva steget? Eller kan jag vrida upp en del på remoten tills jag tycker det låter bra och ger tillräckligt med tryck?

7 274 Inlägg
9 februari 2009
Jag föreslår att max på remoten är så högt så kan spela totalt.
Känns riskabelt att ha gainen för högt inställd och sen justera ner det till rätt nivå med ratten, då är det lätt hänt att man vill ha lite till så man vrider för mycket och sen står man där med en trasig bas.

Sök