2502
Sök

Satsa på riktiga kablar?

1 503 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
Spelar det verkligen så stor roll vilka kablar man använder till slutsteget?
Kan man inte lika gärna köpa alla kablar från biltema som ifrån kicker som är 1000 ggr dyrare eller sjunker ljudkvaliten jättemycket med t.ex. biltemas?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Miklen
12 juni 2006
Detta är nog en rejäl smaksak..E man finspelare / tävlingsspelare så satsar man nog hellre på "finare" kablar än t.ex biltemas.. ja använder deras grejer å har använt rockfords kablar innan å märker ingen som helst skillnad på mina grejer innan å efter..så d e nog bara som sagt om man ska tävla eller liknande..

458 Inlägg
12 juni 2006
Miklen skrev:
Detta är nog en rejäl smaksak..E man finspelare / tävlingsspelare så satsar man nog hellre på "finare" kablar än t.ex biltemas.. ja använder deras grejer å har använt rockfords kablar innan å märker ingen som helst skillnad på mina grejer innan å efter..så d e nog bara som sagt om man ska tävla eller liknande..

Här har du rätt.. Strömkablar, högtalarkablar o.s.v spelar ju inte så stor roll.. Men en bra lågnivå kabel kan man ju satsa lite högre på...

Team Tondöv
649 Inlägg
12 juni 2006
Jag tävlar,  och jag kör med Biltemas kablar rätt igenom, funkar bevisligen ganska bra..
Jag tillhör m a o inte dom som talar sig varma för superkablar och menar att dom är sååå mycket bättre!
Finns lite olika kabeltester med kanske lite överraskande resultat..
Det som kan vara skillnad på olika kablar, framför allt strömkablar, är hur lätta dom är att jobba med, men ljudmässigt tror i alla fall inte jag att man har så enormt mycket att hämta på att köpa skitdyrt! Alltid kul att ha fina grejor iofs..
Senast redigerat av freddan70 (12 juni 2006)

1 634 Inlägg
12 juni 2006
Fast å andra sidan, har man fina kablar så slipper man tänka, "Men undra OM mina kablar kanske är en svag länk i systemet" wink

Att man sedan hör någon skillnad på biltemas eller lite/mkt dyrare kablar det låter jag vara osagt, själv kör jag med dls ultimate och litar på att de håller hög kvalitet, samma gäller hgt-kablar och strömkablar.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 655 Inlägg
12 juni 2006
Håller med Freddan, så länge kabeln är bra/lätt att jobba med, värsta som finns är stenhård kabel som ska dras genom en massa trånga utrymmen..

Enda negativa jag har om biltemas ström/jordkabel är att isoleringen runt kardelerna är riktigt jobbig att skala av..
Annars så är deras kabel hyffsat finkardelig, vilket är bra.

1 631 Inlägg
13 juni 2006
Oboy6 skrev:
Kan man inte lika gärna köpa alla kablar från biltema som ifrån kicker som är 1000 ggr dyrare eller sjunker ljudkvaliten jättemycket med t.ex. biltemas?

Det enda som är viktigt är tjockleken, kvalitén på kontakter och hur mjuk kabeln är att jobba med (runt hörn och sånt).

Du kan inte höra skillnad på Biltemas strömkablar och någon annan tillverkares. Troligtvis hör du inte skillnad på högtalarkabel heller. Lågnivå-kabel är känsligare och påverkar ljudet hörbart. Därmed inte sagt att Biltemas lågnivå är dålig. Tex så funkar den rosa utmärkt, men den är rätt stel att jobba med. Och kontakterna lossnar rätt lätt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Old School Ford
600 Inlägg
13 juni 2006
hur vet man vilken storlek man ska ha på kabeln?? från steg till element...
Senast redigerat av Catling (13 juni 2006)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

781 Inlägg
13 juni 2006
gurenius skrev:
Oboy6 skrev:

Det enda som är viktigt är tjockleken, kvalitén på kontakter och hur mjuk kabeln är att jobba med (runt hörn och sånt).

Du kan inte höra skillnad på Biltemas strömkablar och någon annan tillverkares. Troligtvis hör du inte skillnad på högtalarkabel heller. Lågnivå-kabel är känsligare och påverkar ljudet hörbart. Därmed inte sagt att Biltemas lågnivå är dålig. Tex så funkar den rosa utmärkt, men den är rätt stel att jobba med. Och kontakterna lossnar rätt lätt.

det är inte bara biltemas kablar som kontakterna kanske låsar lätt på.. MDS *dyra* kablar bruka de me vara problem med och vissa andra märken..

så de är någ rättså lika där med..

1 631 Inlägg
13 juni 2006
Catling skrev:
hur vet man vilken storlek man ska ha på kabeln?? från steg till element...

Högtalarkabel? Vanlig 2.5-kvadrat duger. Även tunnare går oftast bra till framsystem. Steg med mycket effekt ska ha 4-kvadrat för säkerhetsskull, men det funkar med 2.5 också.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök