3919
Sök

Intryckt vänster bakdörr

16 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#1
körde in i en stolpe med min 740 igår. hur fungerar det om man kör in i en stolpe med dörren? går det igenom besiktningen ändå? dörren och tröskeln har fått sej en smäll så tänkte om det va nån idé o laga det eller om man bara ska svetsa igen dörren.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 februari 2009
#2
jag skulle tippa på att dörren måste kunna öppnas och stängas, och hållas stängd i båda säkerhetslägena, i övrigt så tror jag att det är okej med bucklig dörr.


16 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#3
Solstice skrev:
jag skulle tippa på att dörren måste kunna öppnas och stängas, och hållas stängd i båda säkerhetslägena, i övrigt så tror jag att det är okej med bucklig dörr.

okej, så det funkar alltså inte o svetsa igen den?

Smålänning
7 887 Inlägg
9 februari 2009
#4
mikaelf skrev:
Solstice skrev:
jag skulle tippa på att dörren måste kunna öppnas och stängas, och hållas stängd i båda säkerhetslägena, i övrigt så tror jag att det är okej med bucklig dörr.

okej, så det funkar alltså inte o svetsa igen den?

Nej.

Är bilen fyradörrars så ska alla fyra gå att öppna och stänga och ska låsas i båda lägena.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

460 Inlägg
9 februari 2009
#5
svetsar du igen dörren får du den inte genom bilprovningen. köp en dörr från skroten och byt den bara.
dörren får vara bucklig bara det inte är några vassa kanter på dörren som sticker ut och dörren går att öppna och stänga.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 februari 2009
#6
mikaelf skrev:
Solstice skrev:
jag skulle tippa på att dörren måste kunna öppnas och stängas, och hållas stängd i båda säkerhetslägena, i övrigt så tror jag att det är okej med bucklig dörr.

okej, så det funkar alltså inte o svetsa igen den?

jag vet inte ärligt talat, men jag tror ju inte att besiktningmannen blir överlycklig av den lösningen.


jag hittade detta på http://www.sfro.com/

Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 4000:-.

a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen
Senast redigerat av Solstice (9 februari 2009)


16 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#7
okej tack för hjälpen alla


Sök