3070
Sök

Att få bort dörrsida på Volvo 240

31 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Jag har extrema problem.
Det är så att jag har köpt ett fjärrstyrt centrallås. Och vill då få bort dörrsidan så ja kan ta mig en titt på hur det ser ut så jag vet om det passar.
Men, jag stirrade mig blind på dörrfan. Fick inte ens bort handtaget förutom två skruvar. resten är ett mysterium. Och jag är inte så smart heller.

Så om någon kan ge mig en liten förklaring på hur jag ska bära mig åt. Eller om någon vet om det är vajer styrt lås eller pinne?

MvH Sonny

21 761 Inlägg
15 februari 2009
På min 240-86 så sitter handtaget med två skruvar, antagligen de som du har skruvat bort. Sedan får man vrida upp handtaget en bit och haka loss det, överst på handtaget sitter det nämligen en bult på  insidan som går i ett spår på dörrplåten.

Du måste också skruva bort plastfacket längst ner på dörrsidan och dra loss plast grejen på "öppningsspaken" (som man öppnar dörren med), glöm inte heller plastknappen på låspinnen.

Efter att du har gjort dessa saker så ska det bara vara att lyfta loss sidan, den sitter med "plastknappar" på insidan som du försiktigt får dra loss. Fast de där jäkla plastsakerna går ju lätt sönder ifall det är minusgrader när man tar bort dörrsidan. wink

Nu vet jag inte om din dörrsida ser likadan ut som min med tanke på att du har -88.
Senast redigerat av Drönirettab (15 februari 2009)

1 798 Inlägg
15 februari 2009
Handtaget sitter med två stycken stjärnskruvar, sen vrider man handtaget uppåt knappt 90° för att släppa den från det övre fästet. Börja dock med att pilla ur täcklocken.
Kartfacket sitter med tre stycken plastklips i botten som man vrider ett kvarts varv för att släppa, sen knäpper man loss det från de yttre fästena, viker ut det i botten och sen är det av.
Släpp de två skruvarna fram + bak till kartfacket.
Demontera spegeln om du har manuell sådan.
Skruva loss låsknoppen.
Sedan sitter själva dörrsidan i klips bara.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 februari 2009
jag tänker inte läsa andras inlägg men följande gör man fram

skruvar bort handtagets 2skruvar som sitter under plopparna sedan vrider dörrhandtaget rakt upp tills den står rakt upp och dra ur handtaget

kartfacket sitter med 3st plast ploppar som ska vridas en kvart sen ta ur tryckt ur sidorna på kartfacket fram och bakkant EJ mitten!!
sedan viker man upp kartfacket så man viker nederdelen uppåt
sedan släpper man skruvarna som plastpluggarna som håller i kanterna på kartfacket
skruvar loss låsknappen+eventuell högtalare om den är skruvad rakt genom plåten
bryter bort plasten runt öppningshandtaget med en platt mejsel
sen är det bara att dra ur plopparna som sitter i dörrplåten sitter efter hela kanten
när dom är loss viker man dörr sidan en aning utåt och drar uppåt
och dörr sidan är borta

hoppas jag skrev rätt har inte haft en 240 på 3år och var säkert 4år sen jag hade bort en dörrsida

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 februari 2009
Hilmer skrev:
Handtaget sitter med två stycken stjärnskruvar, sen vrider man handtaget uppåt knappt 90° för att släppa den från det övre fästet. Börja dock med att pilla ur täcklocken.
Kartfacket sitter med tre stycken plastklips i botten som man vrider ett kvarts varv för att släppa, sen knäpper man loss det från de yttre fästena, viker ut det i botten och sen är det av.
Släpp de två skruvarna fram + bak till kartfacket.
Demontera spegeln om du har manuell sådan.
Skruva loss låsknoppen.
Sedan sitter själva dörrsidan i klips bara.

spegeln behöver man inte låssa fast visst har man en 81-85 så blir det lättare att släppa själva tandtaget och då släpper jhu spegeln så smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök