3106
Sök

Bra förstabil? BMW 320i e36, är det ett bra val?

385 Inlägg
14 februari 2009
#21
Väljer du en 320 pga bensinförbrukningen och ägandekostnad osv, så kan du lika gärna välja en 318iS. Precis lika snabb både i accelerationen och toppfart, men drar mindre. Dock så får du ju inte ljudet ur 6:an vilket är lite synd... men en förstabil måste ju inte ha allt wink

20 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#22
Jo jag har suttit en hel del på autopower och letat igenom deras forum. Finns mycket kul läsning där också smile

320 är nog helt ute ur bilden nu, antingen blir det nog en 318is eller 325i. 318is är ju rätt snål, men har som du säger bara en 4:a. Dock ska den ju gå rätt bra ändå.
Men som jag har uppfattat det så ska inte 325 vara så farligt mycket dyrare att äga än en t.ex 318is. Det och att 318is är svåra att hitta här uppe, gör nog att det blir en 325.

När jag har jämfört olika 3 serie modeller och sett vad ni skrivit så känns det som att det inte är allt för stor skillnad mellan de flesta modellerna, 318is, 320, 323, 325, 328 osv, så jag har ju en del att välja på så att säga.

Men en 325 ligger närmast hjärtat just nu som det ser ut, vad tycker ni om det?
Hade ni valt en annan modell? smile

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2009
#23
KG skrev:
Precis lika snabb både i accelerationen och toppfart

Stämmer ganska bra, här finns lite information om prestanda på diverse
gamla bilar (mycket BMW) från tyska biltester om det är intressant att läsa.

http://www.einszweidrei.de/

Kul att jämföra prestanda även om det kanske inte är' allt'.


huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2009
#24
325:an verkar ju bara finnas i årsmodellerna 92-94.
Kanske lönt att kika på 323:or from 1996 också.

Vore skoj om någon entusiast kunde beskriva de olika
motorkaraktärerna på sexorna?


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 februari 2009
#25
Om du tänker på en 328 då har du en trevligt leksak mellan händerna och jag skulle inte tveka en stund,
Den är kanske lite dyrare på allting, men den är mycket väl godkännd och du slipper att tänka varför du inte köpte en sådan ifall att du inte gör det.
Kolla: bensin, skatt och försäkring och slå till.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

385 Inlägg
14 februari 2009
#26
steifan skrev:
KG skrev:
Precis lika snabb både i accelerationen och toppfart

Stämmer ganska bra, här finns lite information om prestanda på diverse
gamla bilar (mycket BMW) från tyska biltester om det är intressant att läsa.

http://www.einszweidrei.de/

Kul att jämföra prestanda även om det kanske inte är' allt'.

Fast enligt den sidan så e ju 320 drygt en halv sekund piggare upp till 100... Min erfarenhet säger att en 318iS kan dra en 320 vilken dag som helst tongue wink

vinnarskalle!
907 Inlägg
14 februari 2009
#27
Jag ser inga som helst problem med att kolla efter en 325a runt 25000 mil. Motorerna är otroligt slitstarka. Men en växellåda som har gått runt 30000 mil är givetvis inte i nyskick. En del bussningar bör bytas ut för att få tillbaka den tajta känslan. En pendlarbil är troligtvis inte lika sliten mellan 1an och 2an. Däremot brukar pendlarbilar dra på sig mer rost (min erfarenhet).


1 585 Inlägg
14 februari 2009
#28
325orna är riktigt bra bilar, går hyffsat bra dricker inte allt för mycket bensin. Ganska billiga att försäkra osv. Jag hade satsat på en 325:a eller en 328:a men 328orna ligger lite högre i pris sen är det inte så jätte stor skillnad när man gämför prestandan. Släng i ett chipp i 325an och den går lika bra som en 328:a Lycka till och hoppas du hittar ett fint exemplar. Riktigt roliga bilar är det iallafall:)

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2009
#29
KG skrev:
steifan skrev:
KG skrev:
Precis lika snabb både i accelerationen och toppfart

Stämmer ganska bra, här finns lite information om prestanda på diverse
gamla bilar (mycket BMW) från tyska biltester om det är intressant att läsa.

http://www.einszweidrei.de/

Kul att jämföra prestanda även om det kanske inte är' allt'.

Fast enligt den sidan så e ju 320 drygt en halv sekund piggare upp till 100... Min erfarenhet säger att en 318iS kan dra en 320 vilken dag som helst tongue wink

Jo, men kanske beror på om det är coupe eller ej också smile Är väl en viss viktskillnad.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2009
#30
steifan skrev:
325:an verkar ju bara finnas i årsmodellerna 92-94.
Kanske lönt att kika på 323:or from 1996 också.

Vore skoj om någon entusiast kunde beskriva de olika
motorkaraktärerna på sexorna?

Är väl inte mycket att beskriva, räcker med "underbara" wink
Nja, Bmw-sexor har ju effekten på lite högre varv. Dvs att det krävs lite varv innan de vaknar till hela vägen. Den som skiljer mest ifrån detta är 328, som pga en strypning har kraften på betydligt lägre varv vilket gör den känns lite råstarkare. Men inga större skillnader. Fördelen med 328 är ju förstås att du kan byta ut det strypta insuget och ersätta det med ett från 325an (ostrypt). Då får den "klassisk" bmw karaktär och mer effekt, en del snackar om 220hp (snack, inget bevisat)

Angående miltal, dessa motorerna kan gå hur långt som helst. Pappa har kört 30k med en 525a (samma motor) utan ett ända fel. Han körde även 40k med sin 325-01a utan ett ända fel. Så sköt om dom så ger dom tillbaka smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#31
Tack för alla svar här i tråden. Verkligen kul att läsa alla svar som handlar om bmw, nu har jag fått veta mycket intressant och jag är nästan helt säker på att det blir en 325i, kan även bli en 320 eller 328, det är inte bestämt ännu tongue Skönt att läsa att motorerna är slitstarka och att man inte nödvändigtvis måste köpa en lågmilare för att motorn inte ska rasa första dagarna man kör. Tack ännu en gång för alla svar och för hur trevliga ni har varit : )

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2009
#32
You´re Welcome, bara kul med ännu en G-orgare/Bmw-förare smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

677 Inlägg
15 februari 2009
#33
325 är en skit bra första bil! men om du bara kollade på ägande kostnader hade jag försökt att få en utan vanos då de har en tendens att strula i bland o då blir det jobbigt, sen om du väljer att turbo konventera så är det att rekomendera!

Kör på!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2009
#34
Bergkuist skrev:
325 är en skit bra första bil! men om du bara kollade på ägande kostnader hade jag försökt att få en utan vanos då de har en tendens att strula i bland o då blir det jobbigt, sen om du väljer att turbo konventera så är det att rekomendera!

Kör på!

Vanos-krångel är inget vanligt, speciellt inte på välskötta bilar. Och fördelen är ju att bilarna med Vanos drar betydligt mindre än den tidigare M50n. Så jag tycker nog du skall välja en med Vanos ändå, om du inte ska turbokonvertera förstås smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Makaronborrare
993 Inlägg
15 februari 2009
#35
Rquired skrev:
Bergkuist skrev:
325 är en skit bra första bil! men om du bara kollade på ägande kostnader hade jag försökt att få en utan vanos då de har en tendens att strula i bland o då blir det jobbigt, sen om du väljer att turbo konventera så är det att rekomendera!

Kör på!

Vanos-krångel är inget vanligt, speciellt inte på välskötta bilar. Och fördelen är ju att bilarna med Vanos drar betydligt mindre än den tidigare M50n. Så jag tycker nog du skall välja en med Vanos ändå, om du inte ska turbokonvertera förstås smile

Vanos motorerna har aningen bättre bottendrag också.
Min gamla 525a utan vanos fick man varva ganska hårt för att det skulle hända något tongue



Sök