2642
Sök

Ang. Volvo 240 -88b B230f

1 562 Inlägg
11 februari 2009
#21
testat å starta med lambdasonden urkopplad?

106 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#22
mange_240 skrev:
testat å starta med lambdasonden urkopplad?

ja det gjorde jag. den hoppadde till och gick riktigt orent och dog om jag släppte på gasen. sedan efter det så kom det ingen gnista (Gnistan var stark och fin innan), kollade i fördelarlocket tryckte in alla tändkablar ordäntligt och kännde på alla tändkablar men inget mer hände.. börjar fundera på om det är hallgivaren som dummar sig. ?
med att gnistan kommer och går ?


1 562 Inlägg
12 februari 2009
#23
Sebbew__ skrev:
mange_240 skrev:
testat å starta med lambdasonden urkopplad?

ja det gjorde jag. den hoppadde till och gick riktigt orent och dog om jag släppte på gasen. sedan efter det så kom det ingen gnista (Gnistan var stark och fin innan), kollade i fördelarlocket tryckte in alla tändkablar ordäntligt och kännde på alla tändkablar men inget mer hände.. börjar fundera på om det är hallgivaren som dummar sig. ?
med att gnistan kommer och går ?

ja möjligt att den är på väg att ge upp.du får jaga rätt på en ny.

106 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#24
inget  fel på Hallgivan. utan fel antingen i kabel härvan mellan hallgivan och tändmodulen eller tändmodulen som är fel på eller jordfel efter tändmodulen..
hmm
Senast redigerat av Sebbew__ (13 februari 2009)


106 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#25
har mätt i dag inget fel någonstans...
inget motstånd alls (förutom de ställen det skulle vara).
mätt jord.
kopplat alla kablar rätt.
mätt Omh Volt Amp. inget fel där häller.
kollade uppe vid tändspolen inget fel där häller.
mätt lite smått på tändmodulen men det kom en massa siffror sedan gick det till "oändligt" (1) vet inte om det ska göra så men men.
har kollat också med att koppla ihop allt och sedan koppla loss hallgivar kontakten och byglade C och B stiften ihop sedan så kollade jag spänningen i från spolen och det var som det skulle vara 12 v +-.
men det är inte mycket kräm i batteriet ligger på laddning just nu.
kan skapa gnista, motor går runt, bensin finns.
och allt värkar funka...


1 562 Inlägg
15 februari 2009
#26
Sebbew__ skrev:
har mätt i dag inget fel någonstans...
inget motstånd alls (förutom de ställen det skulle vara).
mätt jord.
kopplat alla kablar rätt.
mätt Omh Volt Amp. inget fel där häller.
kollade uppe vid tändspolen inget fel där häller.
mätt lite smått på tändmodulen men det kom en massa siffror sedan gick det till "oändligt" (1) vet inte om det ska göra så men men.
har kollat också med att koppla ihop allt och sedan koppla loss hallgivar kontakten och byglade C och B stiften ihop sedan så kollade jag spänningen i från spolen och det var som det skulle vara 12 v +-.
men det är inte mycket kräm i batteriet ligger på laddning just nu.
kan skapa gnista, motor går runt, bensin finns.
och allt värkar funka...

mysko men har du kollat så att spridarna verkligen öppnar?

106 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#27
ja det gör dem.. men ska kolla om om det funkar med full laddat.


106 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#28
Hej alla igen. i dag så har jag kommit framåt. har kollat upp.
Kabel stycken i hela t-systemet (kollade restseansen i kablarna och fan inget, alltså bra..).

Jag gjorde detta först kollade
- ifall det är kabelbrott mellan Hallgivaren och tändmodulen, inga problem.
- Sedan kollade jag tändmodulen (Tog och testade Ohm på en av polerna och ut polen till tändningen, först gav det utslag men sedan en micro sek. så blev det "oändligt"(1). på båda polerna).
- Sedan så kopplade jag ihop allt testade med att bygla ihop B och C polerna ifrån hallgivaren och då skapades det en blixt, så då satte jag ihop allt igen.
- satte på batteriet på laddning.
- sedan så kollade jag LMm på polerna 2 och 3 och den slog med 0,2 Ohm men mitt mät instrument är inte korrekt (Biltema skit.) sedan kollade jag upp pol 2 och 6 och där så skulle det vara 1 till 1000 Ohm och det var inte över eller under.
- sedan så testade jag att starta motorn på startgas, den gick igång. men ingen bensin kommer in och då dog motorn gjorde detta tre gg. sedan så för tände den, så det börja brinna lite i insuget. sedan så ville den inte starta.
I morgon så ska jag kolla upp säkringen i motorrummet till bränslesystemet. sedan så ska jag kolla upp jorden till insprutet och sedan sätta spänning över en av insprutarna.
Men känns skönt i alla fall att det går framåt nu. ^^


106 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#29
Fann felet i dag... det var säkringshållaren för styrdonet i bilen. blev trött på allt och bara drog ut hela hållaren sedan kopplade jag dit säkringen direkt på kabelskona sedan drog jag igång motorn och vips så funkade den..
kollade och mätte just nu på säkrings hållaren det var ett motstånd i båda polerna 0,4 Ohm på båda sidorna, och jag tror detta gör så att styrdonet inte fick tillräckligt med spänning. eller så är det bara att det är glapp kontakt.. vet inte ännu.. har satt över el tejp på skona och satt säkringen direkt på kabel skona. så får hoppas på att detta löser problemet.. ^^

Råger ut.



Sök