2729
Sök

Vakumstation, fördelar? nackdelar?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Jag funderar på att bygga en vakumstation och sätta i A4an.
Jag vill ha ett cleanare utrymme och göra det enklare för felsökning och modifiering.
Vad är det annars för fördelar och nackdelar med en vakumstation?

Så här ser motorutrymmet ut nu.
https://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg

Om jag skulle montera en vakumstation, behöver jag då dra vakumslang från bränsletrycksregulator till insug, och vidare från insug till dumpventil, eller räcker det med en vakumslang direkt till bränsletrycksregulor och en till vakumslang direkt till dumpventil.
Borde väl gå att dra direkt från station till dumpventil eftersom det ska vara samma vakum i hela systemet?
Kom gärna med förklaringar nu.
Mvh
Senast redigerat av Mäki (5 februari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

39 Inlägg
5 februari 2009
#2
Grejen med denna e om man har dåligt med anslutingar på insuget, eller ett krångligt insug att komma åt. annars tycker jag de är totalt slöseri på pengar.

De enda du behöber göra är att dra alla slangar från så som BTR,dump wg etc till stationen.

sedan en grovslang till insuget från stationen.

Tänk på att långa slangar kan skapa tryckfall.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#3
ToFFe- skrev:
Grejen med denna e om man har dåligt med anslutingar på insuget, eller ett krångligt insug att komma åt. annars tycker jag de är totalt slöseri på pengar.

De enda du behöber göra är att dra alla slangar från så som BTR,dump wg etc till stationen.

sedan en grovslang till insuget från stationen.

Tänk på att långa slangar kan skapa tryckfall.

Jag tänkte inte slösa nå pengar direkt, har dåligt med arbete på praktiken så tänkte göra en station.
Hur grov ska slangen till insuget vara ungefär? Visste inte att dom skulle vara grövre.
Tack.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

371 Inlägg
6 februari 2009
#4
Till min vacumstation som hör till ett eftermarknads insug. så är det en slang på 12mm.
Och från stationen så är det 4millimeters nipplar.


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#5
need_4_boost skrev:
Till min vacumstation som hör till ett eftermarknads insug. så är det en slang på 12mm.
Och från stationen så är det 4millimeters nipplar.

Hur många nipplar har du ut då? 3st?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

371 Inlägg
7 februari 2009
#6
Mäki skrev:
need_4_boost skrev:
Till min vacumstation som hör till ett eftermarknads insug. så är det en slang på 12mm.
Och från stationen så är det 4millimeters nipplar.

Hur många nipplar har du ut då? 3st?

Finns 5st men använder bara 4.


323 Inlägg
7 februari 2009
#7
på min bil sitter de ett så kallat vakumträd och de är en slang på runt 12 mm från insuget och sen är de 10 små anslutningar ut


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#8
Så här blev min station!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569562_ibybwt.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569564_0s1cc6.jpg

De 4 mindre hålen är borrade med 11mm borr och gängade med 1/4 tum rörgänga, det större genomgående hålet är borrat med 15mm och gängat med 3/8 tum rörgänga.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

371 Inlägg
13 februari 2009
#9
Mäki skrev:
Så här blev min station!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569562_ibybwt.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569564_0s1cc6.jpg

De 4 mindre hålen är borrade med 11mm borr och gängade med 1/4 tum rörgänga, det större genomgående hålet är borrat med 15mm och gängat med 3/8 tum rörgänga.

Vart riktigt snyggt;)


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#10
Tackar! smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

676 Inlägg
16 februari 2009
#11
är faktiskt bra sugen på en vakuum station också!

Allt som behövs är alltså en grövre slang som går in i stationen och sedan mindre slangar som ska gå till diverse saker som behöver vakuum?

Kan man inte ta vakuum från t.ex bromsservot? och sedan till stationen och därifrån vidare till t.ex BTR osv?


371 Inlägg
17 februari 2009
#12
Foffis skrev:
är faktiskt bra sugen på en vakuum station också!

Allt som behövs är alltså en grövre slang som går in i stationen och sedan mindre slangar som ska gå till diverse saker som behöver vakuum?

Kan man inte ta vakuum från t.ex bromsservot? och sedan till stationen och därifrån vidare till t.ex BTR osv?

Risken som jag ser det med att ta ifrån bromsservot är att du ev kommer så konstiga värden och tryckfall så som till btr osv.
Bättre om du fixar en egen anslutning.



Sök