3707
Sök

Trimma b230xt

patrik89
16 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, har länge funderat på att "små" trimma en 230xt motor. Motorn ska in i en 740, ska eventuellt köpa en 740 tic -88 som står med skjuten motor. Gissar på att det är en 230et? Och skulle vilja ha lite tips på vad man ska köra på, har en budget på ca 10 000 kr till att börja med. Eller om man ska köpa en FT/FK men jag vet inte!

Har också lite frågor om vad är det för skillnad på 230ET och b23ET?
Är det samma bestycking i en 230FT som en FK?
Hur långt klarar man med en vanlig m46?

93 Inlägg
16 februari 2009
#2
En m46P håller ca 230hk.
beror som vanligt på hur man kör!
Och b23et har bredare lagerbanor med grövre stakar och bättre kolvar.
ända nackdelen är väll att den är lite kortslagi.
sen sitter det 405 topp på b23et som kanske är liiiiiite sämre men inte mycket.
Senast redigerat av turboture (16 februari 2009)

volvo 760 b23et 4life

Meister
6 763 Inlägg
16 februari 2009
#3
turboture skrev:
En m46P håller ca 230hk.
beror som vanligt på hur man kör!
Och b23et har bredare lagerbanor med grövre stakar och bättre kolvar.
nackdelen är väll att den är lite kortslagi.
sen sitter det 405 topp på b23et som kanske är liiiiiite sämre men inte mycket.

ÄR de olika slag på b230 och b23? Om de nu är så så är de ju bättre med en kortslagig


93 Inlägg
16 februari 2009
#4
japp det är olika vad jag vet iallafall.
njaa inte riktigt bättre för när kolven är på väg upp så blir det mer sidokrafter om den är kortslagi.
och man böjer stakarna lättare. men den är fortfarande mycket bättre än b230et

volvo 760 b23et 4life

66 Inlägg
16 februari 2009
#5
är det inte samma borrning på b23 och b230 ??? dom är ju på samma volym så då borde väl också vara samma slag ?  (undrar)


Tottis_vbg
16 februari 2009
Trådstartare
#6
det är samma slag i dom motorerna. 80mm. b230 (kallad lågfriktionsmotorn) har lite mindre lager och finns med 2 olika grovlekar på vevstakar,sen finns dom med centreringslagret till veven både i bakkant å på mittenöverfallet,har med årsmodell å göra men kommer inte ihåg riktigt hur det e med det, e iallafall nyare än 88 som har det i bakkant, finns även b230-block med oljekylning till kolvarna, sitter även en lite grövre oljepump i dom. dom blocken e å föredra om man ska bygga nån lattjo turbomaskin......

93 Inlägg
16 februari 2009
#7
ursäkta skrev fel!!
ända nackdelen med b23et är att kolvbulten sitter längre ner.

volvo 760 b23et 4life

patrik89
17 februari 2009
Trådstartare
#8
Trottis: ok, men visst är det bara FK som har oljekylda kolvar? har tänkt att renovera och eventuellt sätta i h-profilstakar. Men vet inte om det är värt att börja bygga på en b230et..

10 287 Inlägg
17 februari 2009
#9
Nej. FK och FT av samma årsmodeller, dvs under dom år FK fanns är EXAKT likadana motorer.

/Göran

t0rnsved skrev:
Trottis: ok, men visst är det bara FK som har oljekylda kolvar? .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök