3490
Sök

Köpråd: V70 -05/06

1 079 Inlägg
6 februari 2009
#21
Blomsterberg skrev:
r-ted skrev:
Pleter skrev:
Det är manull på den, orka automat =P
ang bränsle förbrukningen så vet ja då ha missbrukade päronens i 2 mån.
Så förbrukningen är rimlig,dock finns det ju snålare bilar.
0.9 lät ju lagom mycket då en T5a drar enligt en del infobland 0.88

Drar en T5 0,88L/milen på blandad körning?

fan en t5 drar ju runt 1,2-1,3

volvos bilar är törstigaoch D5 är inget undantag

konstigt när min t5:a drar runt litern i normal körning med s60in

Säger det samma.

Teddan
2 495 Inlägg
6 februari 2009
#22
då kör ni som kärringar big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

plattsättare!
804 Inlägg
6 februari 2009
#23
r-ted skrev:
då kör ni som kärringar big_smile

haha drar man på ligger man la runt 2 ^^

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

653 Inlägg
6 februari 2009
#24
r-ted skrev:
Pleter skrev:
Det är manull på den, orka automat =P
ang bränsle förbrukningen så vet ja då ha missbrukade päronens i 2 mån.
Så förbrukningen är rimlig,dock finns det ju snålare bilar.
0.9 lät ju lagom mycket då en T5a drar enligt en del infobland 0.88

Drar en T5 0,88L/milen på blandad körning?

fan en t5 drar ju runt 1,2-1,3

volvos bilar är törstigaoch D5 är inget undantag

Så sant så, kompisen har en 855 med 2.1L T5an i, runt 1.2-1.5 liter milen, törstiga som aset


plattsättare!
804 Inlägg
6 februari 2009
#25
Aronsson_Kil skrev:
r-ted skrev:
Pleter skrev:
Det är manull på den, orka automat =P
ang bränsle förbrukningen så vet ja då ha missbrukade päronens i 2 mån.
Så förbrukningen är rimlig,dock finns det ju snålare bilar.
0.9 lät ju lagom mycket då en T5a drar enligt en del infobland 0.88

Drar en T5 0,88L/milen på blandad körning?

fan en t5 drar ju runt 1,2-1,3

volvos bilar är törstigaoch D5 är inget undantag

Så sant så, kompisen har en 855 med 2.1L T5an i, runt 1.2-1.5 liter milen, törstiga som aset

det är som natt och dag mellan 850 och v70 så det var ganska uselt exempel

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Teddan
2 495 Inlägg
6 februari 2009
#26
Blomsterberg skrev:
r-ted skrev:
då kör ni som kärringar big_smile

haha drar man på ligger man la runt 2 ^^

och det gör man ju hela tiden:D

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

67 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#27
då står man i valet & kvalet på D5a & en 2.4D
skiljer ju inte direkt nåt på dom.
suck...svårt val
Som en sa. lättare och hitta en 2.4 som är riktigt najs för 140 än en D5a som är lika najs för 140.
ska gå som sagt via bilfirma.

Nåja,känns mer för 2.4an faktiskt.....hmm...

145 Inlägg
6 februari 2009
#28
I valet mellan diesel och bensin så tycker jag att du måste titta på hur många mil du kör per år. Diesel är billigt eftersom den inte drar så mycket, speciellt D5´an som är rejält snål. Min farbrors D5 snittar 0.55 på landsväg. Men eftersom diesel kostar mer i skatt så krävs det att man kör en del mil för att det skall löna sig.
Efter en del snack med bilhandlare (eftersom jag själv letar just nu) så bör du köra åtminstånde 2500 mil / år för att dieseln skall löna sig. Självklart beror detta på vilken dieselmotor/bil man tittar på (skatt, förbrukning etc)...

Jag kör bara 1000 - 1500 mil per år och kommer därför kolla på bensin eller etanol motsv...


EDIT: Om du är 100 på att du vill ha en diesel så har jag bara hört gott om D5´an. Den andra vet jag inget om...
Senast redigerat av JonB (6 februari 2009)

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

67 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#29
Snabb fråga, skillnad på vanliga V70 & sport edition?
de lilla ja fått in är att den är lite sänkt?

vad behöver ja köpa för att sänka den till samma nivå om ja inte får tag på en sport edition till bra pris?

Avstängd
103 Inlägg
10 februari 2009
#30
NiKeMaN skrev:
Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 7,9
Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning: 10,5

Det är Volvos egna siffror...! smile

helvete ja man snackar diesel slukare:P

Avstängd
103 Inlägg
10 februari 2009
#31
Syst3m skrev:
Blomsterberg skrev:
r-ted skrev:

Drar en T5 0,88L/milen på blandad körning?

fan en t5 drar ju runt 1,2-1,3

volvos bilar är törstigaoch D5 är inget undantag

konstigt när min t5:a drar runt litern i normal körning med s60in

Säger det samma.

jag med... 0.9 kan jag köra med snäll fot

1 036 Inlägg
10 februari 2009
#32
Drivmedel 1: DIESEL
Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 6,8
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 179,0
Bränsleförbrukning, l/100km, landsvägskörning: 5,5
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 137,0
Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning: 9,0
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 237,0
Röktäthet, M-1: 0,5100


Kolmonoxid, CO: 0,1660 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,2240 G/KM

Kolväten och kväveoxider, HC/THC + NOX: 0,2440 G/KM
Partiklar: 0,0020 G/KM



Detta är iaf vägverkets info på våran taxi D5:a


2 266 Inlägg
10 februari 2009
#33
JonB skrev:
I valet mellan diesel och bensin så tycker jag att du måste titta på hur många mil du kör per år. Diesel är billigt eftersom den inte drar så mycket, speciellt D5´an som är rejält snål. Min farbrors D5 snittar 0.55 på landsväg. Men eftersom diesel kostar mer i skatt så krävs det att man kör en del mil för att det skall löna sig.
Efter en del snack med bilhandlare (eftersom jag själv letar just nu) så bör du köra åtminstånde 2500 mil / år för att dieseln skall löna sig. Självklart beror detta på vilken dieselmotor/bil man tittar på (skatt, förbrukning etc)...

Jag kör bara 1000 - 1500 mil per år och kommer därför kolla på bensin eller etanol motsv...


EDIT: Om du är 100 på att du vill ha en diesel så har jag bara hört gott om D5´an. Den andra vet jag inget om...

d5an 2002 som 163hk ända fram till 2006 då ändra man så tidigare d5 får heta 2,4d
163hk är den motorn volvo lyckats bäst med så undvik 185hk för de är den som är törstig som alla säger, en v70 d5 163hk som jag har jämförde jag med en v70 2,5t för de är likvärdig prestanda efter chippning av dieseln förstås, så behöver man hålla sig över 1500mil om var brake even för att tjäna med dieseln och då räkna jag med skatt,förbrukning,bränslepriserna.
så en v70 med 163hk och sen ett v-tech trimning blir de fart i grejerna smile
210hk och 488nm. jag har själv bsr ppc box 197hk och 470nm kul med vridmoment=)
http://www.vtech.se/index.php?first=9&a … 6&y=14

svetsdiff !!!

145 Inlägg
10 februari 2009
#34
Taget! Jag skall hålla ögonen öppna wink

Tackar

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

67 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#35
Så nu har man pratat med random säljare runt om i trakten.
Kommer knappast upp i närheten av 2500mil/år om man inte tar långsemester hit & dit.

men är 170hk bensin ett bra val att fundera över?
en säljare skulle återkomma när dom har några i lager som man kan titta på.
eller?
Perkele, man känner sig riktigt vilse för närvarande.

246 Inlägg
16 februari 2009
#36
Alltså rent motormässigt är det ju stor skillnad på 170hk och 2.4D. Morsan o hennes gubbe hade en -01 me 170hk förut men bytte sen till en -06 2.4D och det som jag kört dom båda så skulle jag ju ta dieseln alla dagar i veckan

Sen som sagt förut i tråden, häng inte upp dig på miltalet utan se till hur bilen är skött. Lycka till med letandet smile


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 februari 2009
#37
Køp 05 inte 06 du vill inte veta hur mkt problem med den motorn.

Spelar ingen roll om det e 163 eller 185 samma motor bar aannan programvara.

Nä satsa på en 05a istället riktigt bra motorer och dom går faktiskt ganska snålt å det e ju väldigt goa bilar att åka.

Det som e viktigast av utrustning e väll egentligen nivåregleringen Blir helt hoppløs å kjøra med lite folk å packning annars

Xenon e alltid trevligt me

Å jag hade nog køpt den hoss en handlare det finns riktigt bra garantier å få på begagnade bilar nu før tiden å det kan ganska fort bli en hel del pengar i reparationer

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

67 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#38
westlife skrev:
Alltså rent motormässigt är det ju stor skillnad på 170hk och 2.4D. Morsan o hennes gubbe hade en -01 me 170hk förut men bytte sen till en -06 2.4D och det som jag kört dom båda så skulle jag ju ta dieseln alla dagar i veckan

Sen som sagt förut i tråden, häng inte upp dig på miltalet utan se till hur bilen är skött. Lycka till med letandet smile

Mjo, nu är de ju så att fått flertal förespråkare på alla sätt.

Tex dieseln är 2800kr dyrare i skatt än bensin, men bensinen drar mer.
Sen är dieseln dyrare.

päronen kör på en 2.4D den ligger väl på 163hk eller nåt.
Helt ok kräm och duger för mig.

Men bör ja vända på skallen å kolla på diesel?
Vet ej om ja kommer att köra ca 2500mil/år för att tjäna in på diesel som flertal säger.
sen är den ju nästa 3k mer per år i skatt.
Splittat i skallen gubbar...

EDIT:

vad skulle ni välja om ni ska välja diesel eller bensin?
- Dieasel dyrare skatt.
+ Drar mindre.
+ Mindre prylar i motorn att dona med.

- Bensin drar mer.
- Mer grejer att pilla med.
+ Hutlöst billigare skatt.
Senast redigerat av Pleter (16 februari 2009)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 februari 2009
#39
Pleter skrev:
westlife skrev:
Alltså rent motormässigt är det ju stor skillnad på 170hk och 2.4D. Morsan o hennes gubbe hade en -01 me 170hk förut men bytte sen till en -06 2.4D och det som jag kört dom båda så skulle jag ju ta dieseln alla dagar i veckan

Sen som sagt förut i tråden, häng inte upp dig på miltalet utan se till hur bilen är skött. Lycka till med letandet smile

Mjo, nu är de ju så att fått flertal förespråkare på alla sätt.

Tex dieseln är 2800kr dyrare i skatt än bensin, men bensinen drar mer.
Sen är dieseln dyrare.

päronen kör på en 2.4D den ligger väl på 163hk eller nåt.
Helt ok kräm och duger för mig.

Men bör ja vända på skallen å kolla på diesel?
Vet ej om ja kommer att köra ca 2500mil/år för att tjäna in på diesel som flertal säger.
sen är den ju nästa 3k mer per år i skatt.
Splittat i skallen gubbar...

EDIT:

vad skulle ni välja om ni ska välja diesel eller bensin?
- Dieasel dyrare skatt.
+ Drar mindre.
+ Mindre prylar i motorn att dona med.

- Bensin drar mer.
- Mer grejer att pilla med.
+ Hutlöst billigare skatt.

Du menar med mindre å greja i motorn med som att inte behöva byta tändstift då eller för det e ju liksom det ända du slipper på Diesel jämfört med Bensin. Dieslen har dock kortare intervall på Bränslefltret och rymmer mer olja så srvicekostnaderna hamnar nog ganska likt.

Köper du 06- så kan jag nog garantera dig att kostnaderna för å äga en Diesel jämfört med en Bensin inte kommer å löna sig när du för exempel får byta turbo eller så. Den e INTE bilig å rätt dålig sen rasar lyftarna å virvelspjället med.

Diesel inte nyare än 05

Trevligaste bensinmotorn tkr faktiskt jag e 2l turbon på 180 hk går mkt bättre å jämnare än 170hk sugisen. Denna e väll dock inte såld i sverige som ny. Riktigt trevlig motor faktiskt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 638 Inlägg
17 februari 2009
#40
Det råd jag kan ge dig är att se till att bilen har partikelfilter, infördes iallafall med faceliften på s60.

Skatten blir så mycket billigare/år då. Tex s60 utan partikelfilter 6600kr/år och med partikelfilter 4300kr/år.

Gör så här, räkna ut månadskostnaden för både bensin och diesel. Båda bilarnas skatt, försäkring, milkostnad osv. utslaget på en månad så ser du hur många mil du måste åka för att det ska löna sig.

De runt 2000kr dyrare skatten är på en s60 2,4D är jämfört med en s60 2,5t tjänar man snabbt in.

För mig blev det runt 1500mil/år, kör man mer än så, så tjänar man på en dieselbil. Speciellt idag när dieseln är 50öre billigare än bensin och att den inte drar så mycket.

Det här var i och för sig en jämförelse med en s60, men hoppas att du förstår tänket.

Lycka till med bilköpet smile


Sök