3741
Sök

531 topp på en B230E

410 Inlägg
6 januari 2009
#21
planar du 3  mm kommer du få problem med spikningar och kam remmen blir för slapp så du får byta till en ford kam rem som har 1 kugg mindre

Copyright @ Rybbs Production

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 januari 2009
#22
Jag har tänk att etanolkonventera. Om jag köper Flexitune och ge motorn 25 % extra så kommer den dra 1,06 i blandad körning. Men om jag ställer fram förtändning 10 grader och planar toppen 3 mm och sen kör jag ECOdriving så kommer bilden dra max 1,00 i milen. Då är jag nöjd. Just nu så drar den 0.85 vid lugn blandad körning.

Min mål/projekt med motorn är att den ska max dra 1,00 på E85.

Edit: Jag har B230F med M-kammen.
Senast redigerat av Volvo740-88 (6 januari 2009)


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
6 januari 2009
#23
Volvo740-88 skrev:
Topper skrev:
Volvo740-88 skrev:
Slits motorn mera om man planar en 530 topp 3 mm ( 12,0:1)

Svar JA.

Det är väl framförallt vevlagren som tar mer stryk pga påfrestningarna!

Men till vanlig körning är det inga problem

Okej. Plana toppen 3 mm och sen kör man ECOdrivning. Då slits det inte big_smile

Rör man inte förbränningsutrymmena skall man hålla si på max 2.5 på en sugis!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Driifter;)
1 630 Inlägg
6 januari 2009
#24
klart som fan lagren slits mer än även du kör eco driving.. du har ju hur du än gör högre komp i motorn så de blir ju större påfrestning varenda gång kolven ska upp som blir högre än den va innan

men de klart att de tar längre tid o slita ut lagren om du låter bli o varva motorn men så e de ju alltid

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Tottis_vbg
7 januari 2009
#25
Har lyckats få min 242-75 med b20 att gå på litern milen på e85. man måste våga meka å bela i massor:)   gjort det bara för man kan å alltid retar det någon:)

4 Inlägg
16 februari 2009
#26
tjena har en volvo 740 gle med b230e tänkte slänga på en 405topp med spridar hål, hur gör jag med fördelaren den sitter ju i bakkant på toppen jag har nu. hur bilr det med 405 toppen? den har vell inte fördelaren i bakkanten på toppen?


39 Inlägg
18 februari 2009
#27
Jyrki skrev:
tips ang 531 topp, kolla med någon skola o bearbeta upp spridar hål....billigt brukar de bli :-)
bästa toppen o lägga pengar på.... lätt o sälja sen o trimma mer....passar ju alla rödblockare utom k-motorn då dessa har förbränningrum i kolv...  :-)
   mvh jyrki

inte ALLA K motorer, finns faktiskt några få med 531:a som inte har de, :-) (ja org mont)
i den är de 131-136Hk i o K kam i en del.., dock fick volvo byta några kammar till en snällare
då folk klagade att den blev lite orolig på tomgången.



Sök