2756
Sök

Skall lådan dämpas ? Kicker S12L7

33 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Hej,

Skall åka vägen om dbakuten nu i veckan och inhandla den här: http://dbakuten.se/detail-item_id-16161 baslådan.

Min s12l7a kommer drivas av mitt zx750.1 steg. Är det rekommenderat att köpa dämpull typ de här http://dbakuten.se/detail-item_id-15835 ?

* Vad är skillnaden med och utan dämpull ?
* Hur mycket skall man isf ha ?
* Limmar man fast de inne i lådan lr låter man de bara ligga löst ?

Skall sitta i en Golf 4a.

Tack på förhand !

6 851 Inlägg
21 februari 2009
Testa dej fram vilket som kan bli bäst för dej.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2009
Pratar man slutna lådor så får man bättre transientsvar (basen reagerar snabbare) utan dämpull medans man kan "lura" basen att den spelar i en djupare låda än den gör ju mer ull man trycker i. Dock skall man ej ta i i överkant då baksidan på magneten bör vara fri för talsponekylningens skull.

Hur det är med basreflex vet jag inte då jag alltid haft lite dämpull i dessa lådor.

Taggmattor skall sitta på väggarna, antingen limmas, häftas eller måttklippta så att de stannar kvar av sig själva.
Dämpull brukade jag lägga måttskuret mot väggarna så att bitarna låste varandra (detta i basreflexlådor)

Hur mkt du skall ha? Ja om det säger jag som TT.....du får testa dig fram.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

174 Inlägg
22 februari 2009
har exakt samma bas, OCH låda, jag tycker det låter mycket bättre med dämpning smile

174 Inlägg
22 februari 2009
jag har varken limmat eller fäst dämpningen, dBakuten sa att det räckte gott och väl om den låg löst i lådan..  jag fick 2 st bitar L x B 150, 40cm

733 Inlägg
22 februari 2009
lill-sorling skrev:
jag har varken limmat eller fäst dämpningen, dBakuten sa att det räckte gott och väl om den låg löst i lådan..  jag fick 2 st bitar L x B 150, 40cm

låg lös? det ska ju sitta på väggarna? då är det lämpligt att limma/häfta, är ju knappast svårt.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Sök