1871
Sök

Sänkning av V70N 2.4t med nivåreglering

13 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
Tjena!
Är det någon som vet vad som händer om man plockar bort original nivomatic dämparna bak på en V70N 2.4t, och monterar sänkningssats istället?? Får man felkoder? är det "udda dimensioner" på grejorna? mm mm.. Har ingen aning om hur systemet fungerar.

Mycket tacksam för svar, bilen ser ju ut som den vore skapt för offroad körning!!

4 824 Inlägg
6 oktober 2005
benand skrev:
Tjena!
Är det någon som vet vad som händer om man plockar bort original nivomatic dämparna bak på en V70N 2.4t, och monterar sänkningssats istället?? Får man felkoder? är det "udda dimensioner" på grejorna? mm mm.. Har ingen aning om hur systemet fungerar.

Mycket tacksam för svar, bilen ser ju ut som den vore skapt för offroad körning!!

Nej då det är bara att ta bort, dämparna justerar sig själva dvs. bilen sjunker ner när du lastar den men sen när du börjar köra så justerar den upp sig till ursprungsläget.

Mvh Christian

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

13 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
Inte riktigt säker på att jag förstod vad du menade.. Kan jag behålla original dämparna och montera lägre fjädrar och ändå erhålla korrekta dämåningsegenskaper från nivomatic dämparna??

Mvh

Andreas

Verkmästare
97 Inlägg
7 oktober 2005
Det är inte att rekommendera att montera sänkningsfjädrar på en bil med nivåreglering. Även om nivåregleringen skulle fungera (vilket jag inte kan garantera) så kommer du att köra slut på dämparna på kort tid och de är lååångt ifrån billiga.

Det bästa du kan göra är att montera stötdämpare som är avsedda för sänkfjädrar i samband med sänkning och lägga nivådämparna på hyllan.

Mvh Stoffe

4 824 Inlägg
7 oktober 2005
benand skrev:
Inte riktigt säker på att jag förstod vad du menade.. Kan jag behålla original dämparna och montera lägre fjädrar och ändå erhålla korrekta dämåningsegenskaper från nivomatic dämparna??

Mvh

Andreas

Det var inte det jag menade utan jag svarade på din fråga om hur dämparna fungerade men det finns sänknings fjädrar på volvo om du vill ha kvar nivåregleringen annars gör du som Stoffe skrev
Det bästa du kan göra är att montera stötdämpare som är avsedda för sänkfjädrar i samband med sänkning och lägga nivådämparna på hyllan.

Mvh Christian

Mvh Christian

13 Inlägg
12 oktober 2005
Trådstartare
Tackar för tipsen. Har dock fått lära att det går att sänka bilen upp till 35mm med original dämparna. Nivomatic dämparna flyttas helt enkelt 35mm från original fästet mha plattjärn.

Så får det bli..

50 Inlägg
12 oktober 2005
Mitt råd är att du byter dämparna om du ska sänka.. Som Stoffe skrev så är nivomat dämparna inte så värst billiga så de kan vara bra att ha i framtiden.
Var har du tänkt montera dina plattjärn??

13 Inlägg
12 oktober 2005
Trådstartare
Plattjärnen går att montera i dämparnas nedre infästning, på så sätt förändras inte dämparnas arbetsregister förutom den något kortare slaglängden vilket inte är något bekymmer..

Verkmästare
97 Inlägg
12 oktober 2005
benand skrev:
Plattjärnen går att montera i dämparnas nedre infästning, på så sätt förändras inte dämparnas arbetsregister förutom den något kortare slaglängden vilket inte är något bekymmer..

Isf borde det inte va några större problem.

Mvh Stoffe

50 Inlägg
13 oktober 2005
benand skrev:

Alltså du har tänkt ha stötdämparen att stå ut under bärarmen - Det rekommenderar jag inte eftersom den lätt slår i, men det är ju upp till dig själv...

13 Inlägg
13 oktober 2005
Trådstartare
Det är klart att man sänker "markfrigången" på själva dämpar infästningen något. I övrigt följer infästningen hjulets rörelse vilket i praktiken innebär att man måste köra över ett uppstickande föremål ex. en stor sten för att möjligtvis dämparen skall slå i. Det innebär, enligt min uppfattning, relativt avancerad off-road körning vilket ändå inte lämpar sig för sänkta bilar..
Men jag kan ju hålla med om att det lämpligaste vore att byta hela paketet mot en komplett sänkningssats. Blir då av med nivåregleringen vilket är lite synd.

Tack för synpunkter och svar

Mvh Andreas

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
3 juli 2007
har med tänkt sänka min v70 inom kort.. men jag vet fan inte om jag ha nivåreglering eller inte.. ni som vet, berätta för mig hur man tar reda på det.. eller ta kort på era dämpare smile  mvh

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

4 824 Inlägg
4 juli 2007
dj_aggwa skrev:
har med tänkt sänka min v70 inom kort.. men jag vet fan inte om jag ha nivåreglering eller inte.. ni som vet, berätta för mig hur man tar reda på det.. eller ta kort på era dämpare smile  mvh

Du ser det enkelt om du kollar på dämparen, om överdelen av dämparen bara är lite grövre (typ 2cm större diameter) än underdelen så har du inte nivåreglering men är överdelen mycket grövre än underdelen så har du det.

Mvh Christian

5 710 Inlägg
4 juli 2007
Flyttar till rätt forum.

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

2 933 Inlägg
9 juli 2007
okey, slänger upp en bild så kan ni hjälpa mig och se om jag har eller inte.. big_smile Måste ju veta när jag ska sänka den..

http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/13746/large/2968-112420.jpg

4 824 Inlägg
9 juli 2007
Du har INTE nivåreglering på din.

Mvh Christian

2 933 Inlägg
9 juli 2007
nej va väl de jag funderade på.. tongue bra att veta NÄR det blir sänkningssats inköp big_smile

1 Inlägg
9 juli 2007
benand skrev:
Tjena!

Du har säkert redan fått vsar på din fråga, men kan säga att ja gjorde samma sak på min. Slängde på dämpare o fjädrar från en 07:a, kapade(illa..smile..)ett varv bak o d blev klockrent...kapade fram, men skulle itte va helt fel o kapa ett halvt varv till...smile
Ja fick iaf inga felkoder.smile

Hoppas d va lite hjälp iaf...
Ha d..

32 Inlägg
23 februari 2009
Hej lånar tråden lite
Är den någon som har testat Volvos original sänkningsats med nivåreglering??
Kostar bara 6000kr på Bilia Malmö.
Bilen jag har är en v70n 2.5t 04.

Sök