2921
Sök

Motorproblem, sr20det

392 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en nissan 200sx s14 95-
som det har varit en hel del strul med nu.
Efter ett ras i sommras så köpte jag en ny motor sr20det redtop
från airtune. Orginal så sitter det ju en sr20det blacktop i bilen.
Men efter som vi planat blacktopen och jag hade inhandlat en
Cometic ståltoppackning och ARP toppbult från japtuning så hörde jag
mig lite för om det fanns möjlighet att man kunde ta blocket från
redtopen och den renoverade toppen från blacktop motorn.

Vad jag förstod så skulle detta fungera eftersom blocken skulle vara
identiska på motorerna. Jag bad min mekaniker att plocka ihop motorn
och sätta i den. Efter detta var klart så hade vi bra komp och
bilen startade utan problem allt värkade ha löst sig.

Jag hämtade bilen och körde lungt i ca 3 mil.. körde hem och
lät bilen stå på tomgång. Tog sen en sväng på industrin där jag bor
för att testa bilen lite mer. vid detta laget så var bilen ordentligt varm
och allt funka fint. Jag gasade på några gånger och den gick riktigt bra.
Efter sissta gaspådraget så lungnade jag ner bilen och skulle stanna vid vägen
för att kolla lite under huven. Precis när jag släpte gasen så dog bilen!
Inga missljud utan bilen bara dog. Försökte starta igen, men den var totalt död.

Kollade gnistan och stiften var ju helt nya, allt värkade okej.
Boxerade upp bilen till värkstaden igen och förklarade felet.
Tänkte ju att det förmodligen var något el fel, någon kabel som glappa eller liknande.
Efter att mekanikern bytt kabeln till tändningen så fick han mer gnista och
vi trode att problemet var löst. Men det var det inte!
Bilen vägra fortfarande starta så han tog ett komp test.
Vilket visa påtok för dåligt. Något har hännt men det värkar vara ett riktigt mysterium.
Misstänkte lyftarna men dom har vi bytt ut och det gav inget resultat.
Någon som har en idé om vad som kan ha gått snett??


SR20DET
360 lagrad Garret turbo, laddar ca 0,95 bar.
GReddy Profec B-spec II el. laddtryckstyrning.
Stålomspunna slangar till turbo
Cometic ståltoppackning
ARP toppbult
Extraktorgrenrör
3" hela vägen
cat-ersättningsrör
4,5" catback
Pipercross öppet filter
HKS dump
Walbro 255Lph
frontmatad intercoler
Global litet batteri
Japtuning Chip steg 3
ACT koppling

204 Inlägg
11 februari 2009
#2
låter väldigt sjukt. även om det skulle var dåligt komp så borde den väll hoppa till lite då och då när du kör på start motorn. får den soppa?


392 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#3
Japp den får soppa..  Har inne toppen på provtryckning och felsökning nu.
Enligt dom så håller den inte tätt sad Nu ska han mäta och kolla gjämnföra dom olika topparna
och se vad som förmodligen orsakade felet. Enligt honom så har kolvarna varit i ventilerna!
Tycker ändå att det är skumt att bilen gick så pass bra om det inte skulle gå sätta ihop en botten från en redtop motor med en topp från en blacktop motor.


Sök