Jag har ett mycket märkligt fel på min NISSAN PRIMERA 2003 MOTOR 2.0 Den tar ohyggligt mycket bränsle. 1,2 blandad körning och betydligt mer stadskörning, landsväg orkar jag trycka ner bränsleförbrukningen till 0,86 men då får jag vara mycket lätt på gasen. Jag har testat bilen med dator och fick fram att lambdasonden har noll volt och luftmassesensorn fungerade som den skulle. Nu har jag flera lambdasonder och dator programmet kunde inte se mer än en, vilket var synd men dock fick jag en felkod på lamda 0V. Nu har jag bytt lamda men samma fel fortfarande. Innan bytet av lamdan mätta jag upp volten och det gav utslag 0,29V utan att röra sig mellan ca 0,45 – 1,0 lambda volt som den ska göra. Den står pall på 0,29V!! Vilket jag trodde att den var trasig och bytte ut den mot en ny för 1678kr vilket var helt bort kastade pengar. Jag har mätt upp den andra lambdasonden och den fungerar utmärkt. Nu tänker jag på kabelbrott men då borde det vara 0 volt över singnalkabeln på lamdan, vilket är 0,29V.
Undrar om någon har haft samma knasiga fel som jag eller om någon som kan och vet vill förbarma sig över mig och min surt förbenade NISSAN.
Jag ska tillägga att jag har kollat bränsleförbrukningen på det gamla sättet också, det visar samma resultat 1,2L i blandad körning. Nollställer jag färddatorn och bara kör i stadskörning tar den ca1,9-2,0L huga mycket blir det.
Övrigt jag undrar över:
Finns det något relä eller något liknade som kan ha med saken att göra?
Jag har ingen fel kod i bilens instrument?
Finns det en dold felkod som måste tas bort så att lamdan hostar igång? (Långsökt)
Går lamda signalkabeln direkt till datorboxen?
Kan det vara kabelbrott trots att jag har 0,29V på lambdan?
Vad ska jag göra?
Information
Gamla lambdasonden gav 0,29V
Nya lambdansonden samma 0,29V
Dator inkopplad lambdasond 0V
Lambdasond 2 fungerar utmärkt.
Nissan primera 03 tillverknings år 2002 11 motor 2,0L
HJÄLP!!!