3196
Sök

Är jordkabeln minus till slutsteget?

91 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
En snabb fråga.

Jag ska koppla in mitt nya slutsteg och skall då koppla strömen. där står power och så finns det + och - . + är ju strömkabeln från batteriets + men vad är - för något? Är det samma som jord? På mitt gamla steg fanns bara en kontakt som hette 12V+ och en GROUND.

Är jord minus till slutsteget eller skall det dras en kabel från batteriets -?

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Tack på förhand!

MVH
Senast redigerat av Electronicd (15 juni 2006)

Hewi
571 Inlägg
15 juni 2006
Minus är samma sak som jord eller ground och behöver inte komma direkt ifrån batteriet , en plåtren yta runt en bult eller liknande funkar bra

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

159 Inlägg
15 juni 2006
- är samma sak som jord den kabeln bör va så kort som möjligt o gå in i karossen.
för o få bra jord så bör du slipa bort lite lack när du skruvar den i karossen

*edit en som hann o svara före men men* smile
Senast redigerat av Robban-vr6 (15 juni 2006)

91 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Tackar för svaren från er båda smile

21 761 Inlägg
15 juni 2006
Det är ju därför som det är extra viktigt att minuskabeln(jordkabeln) som går från batteriet ner till karossen ska vara tillräckligt grov och ha bra kontakt med karossen.

Eftersom i princip alla strömförbrukare är jordade till karossen så kommer all ström att gå tillbaka till batteriet via just jordkabeln.
Har man en dålig jordkabel mellan batteri-kaross så spelar det ingen roll hur grov jordkabel man sätter på andra strömslukare som är jordade i karossen, det blir dålig återkoppling till batteriet ändå.

Det finns en del bilar som har fjuttiga jordkablar som original, däremot kan pluskabeln vara tillräcklig.

4 Inlägg
16 juni 2006
en annan sak...gör inte misstaget att lägga signalkabel(lågnvå) på samma sida som +-matning..du tjänar många timmar o svordomar på det...du slipper förhoppningsvis störningar..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 juni 2006
Koppla in lågnivån sist för annars kan det bli tråkigt (bränd signaljord)

Sök