3653
Sök

Varvtal (tomgång växlar mellan ~1000 och 1500rpm)

166 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Jag undrar om det är normalt att bilen ger sig själv gas , när man startar den ,så ser man på varvtalen hur bilen ger sig sj gas , Undrar om det är något fel eller ?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 februari 2009
Vad är det för bil? Låter som en tomgångsmotor som spökar..möjligen drar bilen tjuvluft någonstans?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

166 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
Vad är det för bil? Låter som en tomgångsmotor som spökar..möjligen drar bilen tjuvluft någonstans?

Det är en Mitsubishi Colt GLXI

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 februari 2009
Medo skrev:
Larsson_Power skrev:

en sån som ja har! ;D Vad har du för årsmodell? big_smile Nu är jag väldigt dålig på dessa motorer..är det en sån ECI-multi du har eller? Köp dig en flaska startgas och spraya måttligt vid insug och spjällhus. Ökar varvtalet ännu mera då så läcker det förmodligen där.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Trätekniker
387 Inlägg
28 februari 2009
Automat choken går in och hjälper motorn när den e kall. helt normalt

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

587 Inlägg
28 februari 2009
är den kall är det helt normalt med högre tomgång , varm däremot så har du nåt fel tex fel tomgångsinställning , tjuvluft , defekt tomgångsmotor eller liknande.

166 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
Medo skrev:
Larsson_Power skrev:

en sån som ja har! ;D Vad har du för årsmodell? big_smile Nu är jag väldigt dålig på dessa motorer..är det en sån ECI-multi du har eller? Köp dig en flaska startgas och spraya måttligt vid insug och spjällhus. Ökar varvtalet ännu mera då så läcker det förmodligen där.

Ja det är exakt samma som du har smile .. Okeej , det ska ja göra , men behöver man byta något då eller ?

166 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
einherjer skrev:
är den kall är det helt normalt med högre tomgång , varm däremot så har du nåt fel tex fel tomgångsinställning , tjuvluft , defekt tomgångsmotor eller liknande.

Okeej , men när bilen blir varm , så gör den endå så.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 februari 2009
Medo skrev:
Larsson_Power skrev:
Medo skrev:

Ja det är exakt samma som du har smile .. Okeej , det ska ja göra , men behöver man byta något då eller ?

Najs ju! big_smile Nejdå, inget behöver bytas förrens du vet vart felet är såklart. Kanske är det en sprucken slang? Eller en kass packning? Det märker du ju med startgasen isåfall. Men detta händer alltså när bilen är avstängd men varm? Hur mycket varvar den på tomgång?

166 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Nej asså när ja startar bilen o den är kall , så brukar det hända , men sen så fortsätter den endå om bilen är varm ... o den ligger på 1 - 1.5 ..

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 februari 2009
Medo skrev:
Nej asså när ja startar bilen o den är kall , så brukar det hända , men sen så fortsätter den endå om bilen är varm ... o den ligger på 1 - 1.5 ..

Hmm, när den är kall är det ju normalt, men det ger sig ju ganksa snabbt det.. men 1000 är ju normalt
Senast redigerat av Larsson_Power (28 februari 2009)

166 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
Medo skrev:

Hmm, när den är kall är det ju normalt, men det ger sig ju ganksa snabbt det.. men 1000 är ju normalt

Aa ,men ja får kolla upp imor om det är någon slang som är sönder eller något ,, men vi har ju samma bilar, händer det på din också att den gör så ?!..

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 februari 2009
Medo skrev:
Larsson_Power skrev:
Medo skrev:

Aa ,men ja får kolla upp imor om det är någon slang som är sönder eller något ,, men vi har ju samma bilar, händer det på din också att den gör så ?!..

Javisst, när min bil är kall(motorn) så kan den ligga på typ 1400rpm en sväng. Men sen går min ner på 5-600rpm för jag har öppet filter på min.. eller ja, moddat orginalfilter, och han gillar inte riktigt det på tomgång. Men inga problem annars smile

8 156 Inlägg
28 februari 2009
kring 1000 är normalt. Likaså att den kanske hamnar på 1.1 eller något högre ibland.
Men 1500rpm är väl lite väl högt.

Jag modiferade din rubrik lite också /Moderator

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

166 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Ahaa okej , Men då låter det som det inte är något fel , för det verkar vara normalt på dem bilarna.. smile

Sök