3000
Sök

Volvo 850 -92 4-bults till 5-bults

312 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Hej

har precis köpt mig en 850 GLT -92 och fick med sunkiga GLT fälgar till den som sommarfälg. Men ska givetvis slänga på 18" till sommaren, då är bara frågan -92 års 850 har ju 4-bultade fälgar, är de något problem eller vad måste jag göra på bilen för att få 5 bultade fälgar att passa fint?

Har även tänkt slänga på -95ans kofångare bak och fram, men var hittar man såna?

Sen är det väl klarglas lyktor, blinkers och -95ans bakljus som ska på men de borde inte vara några problem med passform osv...

Tack på förhand smile

16 197 Inlägg
18 november 2007
du måste ju byta till en 5-bultsnav isf.. vet dock inte hur knepingt de e på volvo..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 822 Inlägg
19 november 2007
evilaudio skrev:
du måste ju byta till en 5-bultsnav isf.. vet dock inte hur knepingt de e på volvo..

det är "bara" att byta hjullager (sitter ihop med hjulnavet), dessa är dock dyra att köpa nya (har för mig att det var typ 700:-/st) så begagnade på bildemontering är det som gäller om du vill komma undan billigt alternativt biltema frågan är bara hur länge dom håller.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
tysk.
592 Inlägg
19 november 2007
Jag har sett spacers någonstans, ska se om jag hittar det igen.

Annars får du leta lite på internet.

Det mesta finns på skroten annars, bildelsbasen.se

4 822 Inlägg
19 november 2007
Xoff skrev:
måste väll finnas spacers till även detta?

Jo det finns säkert men då passar endast eftermarknads fälgar med jäävligt hög ET för 850 har ET43 orginal så det är bättre att byta till 5 bult för då kan man montera vilka fälgar som hellst till 850,960 (95->),X70,S60,S80,V70N,XC70,XC90.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

845 Inlägg
19 november 2007
de ska bara vara att hitta 5 buls nav de och slänga på svårare än så är de itne smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
19 november 2007
Varför måste du byta, finns snygga fälgar med 108/4 med

Braaaaap?

16 197 Inlägg
19 november 2007
Xoff skrev:
måste väll finnas spacers till även detta?

de e knepigt som fan eftersom hålen "krockar"..  lätt att dom spricker.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

312 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
Okej, men det finns ju fina fälgar med 4 bults, men är dem klenare (går sönder lätt)? 4 bults är dock så fult big_smile

557 Inlägg
16 januari 2008
Det går inte att sätta på spacers som gör om från 4 bult till 5 bult... Hålen "krockar" med varandra..Har kollat upp det själv då jag ville ha 5 bult.... Enda sättet är ju att köpa nya nav och bromsskivor... Men det finns snygga fälgar som passar på 4 bult iallafall... Kolla tex. gummihuset...

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
1 mars 2009
Visst finns det spacers som gör om 4-bult till 5-bult. Har ett par liggande hemma, dessa är dock inte till någon 850:( Och visst är de så att ett av hålen "krockar" med varandra, på mina är det löst så att men "satt" bulten som används utåt (till 5-bult) på en rund cylinder med ett "hål" i botten som skruvas på bulten för 4-bult, den utåt sitter inte helt i mitten utan lite längre ut åt kanten så att när att är monterat så sitter den ca 0.5 mm längre ut än vad 4-bulten gjorde från centrum. Men det bror ju på vilket bult mönster man är ute efter. Har tyvärr inga bilder, men om någon vill kan jag rita upp det i 3D för att förklara det bättre.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Sök