För att nollställa motorn finns tre markeringar: En på kamaxeln, en balansaxeln och en på vevaxeln. Vi kan börja med kammen, minns jag rätt så går det inte att se hur axeln skall stå med hjälp av styrtapppen men i detta fallet kan du väll se vilken markering som är gjord på fabrik och vilken som är hemma snickrad.Den korrekta markerien skall i allafall stå mittemot markeringen på ventilkåpan. Ballansaxeln är inte livsviktig att få rätt i förhållande till kammen och veven, för ballansaxeln driver fördelaren och soppapumpen (förgasare), och tändningen kan man ställa in efteråt. På vevaxeln finnes det flera markeringar som skall stå mtt emot varandra : På själva axeln finns det ett spår som kryskilen skall gå i
( för kugghjulet och remskivan) den skall stå mitt emot en utgutning som finns i kåpan som är bakom, sedan finns det markeringar på kugghjulet,brickorna och remskivan, dom skall alla stå mitt för varandra.
För att sedan ställa in tändningen så är det juu bara att vrida fördelaren, tar spåret slut får man lyfta upp den och sätta ner den igen. Rotorn skall stå mitt för en markering i fördelaren. När den gör det är tändpunkten 0 grader fÖD så vrid tillbaka fördelaren lite tills man för tändningen ungefär 10-12 grader fÖD ( beroende på mtortyp).
MVH: Grönlund
Volvo 245 -79
Volvo 245 -85
Volvo 144 -67 (såld)