2317
Sök

Nollställa motorn? justera kamdrevet och veven?

64 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Jag undrar hur jag kan se när veven är i övre dödläge på 1:an och sen när kammen står där efter.

Måste justera toppen, står fel efter renovering.

Hjälp!!!!

///Clasen

Ride It Like You Stole It!!!

1 196 Inlägg
26 februari 2009
#2
vill också veta så allt är klart sen

948 Inlägg
26 februari 2009
#3
lossa tändstiftet för cylinder ett och känn med en smal skruvmejsel när kolven har kommit längst upp sen har du en liten markering för kamdrevet det ska stå rätt upp om jag inte minns fel

STI TypeR Driver
191 Inlägg
26 februari 2009
#4
Japp markeringen rakt upp på kamdrevet stämmer bra de.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

64 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#5
Okej smile     Är det vid in fästningen av drevet som ska stå rakt upp? är ju som en pigg som står ut?

///Clasen

Ride It Like You Stole It!!!

948 Inlägg
26 februari 2009
#6
nej på själva drevet har du en liten markering

STI TypeR Driver
191 Inlägg
26 februari 2009
#7
Brukar väl vara ett spår i periferin på drevet har ja för mig

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

64 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#8
Nån idiot har gjort två till markeringar på mitt, så vet inte vilken ja ska gå efter =/

Hur kan ja se vilket jag ska gå efter? sitter ju en styrning för att få på drevet, kan man inte jämföra nått med det? så man ser vilken markering som är riktig?

///Clasen
Senast redigerat av Clasen (26 februari 2009)

Ride It Like You Stole It!!!

948 Inlägg
27 februari 2009
#9
är som en liten punkt instansad i drevet och det är väl egentligen bara och testa visst blir ju lite töligt om det skulle vara fel men det är väl det enda att göra antar jag

64 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#10
Okej, får testa lite. Hoppas att det blir rätt.


///Clasen

Ride It Like You Stole It!!!

7 Inlägg
2 mars 2009
#11
För att nollställa motorn finns tre markeringar: En på kamaxeln, en balansaxeln och en på vevaxeln. Vi kan börja med kammen, minns jag rätt så går det inte att se hur axeln skall stå med hjälp av styrtapppen men i detta fallet kan du väll se vilken markering som är gjord på fabrik och vilken som är hemma snickrad.Den korrekta markerien skall i allafall stå mittemot markeringen på ventilkåpan. Ballansaxeln är inte livsviktig att få rätt i förhållande till kammen och veven, för ballansaxeln driver fördelaren och soppapumpen (förgasare), och tändningen kan man ställa in efteråt. På vevaxeln finnes det flera markeringar som skall stå mtt emot varandra : På själva axeln finns det ett spår som kryskilen skall gå i
( för kugghjulet och remskivan) den skall stå mitt emot en utgutning som finns i kåpan som är bakom, sedan finns det markeringar på kugghjulet,brickorna och remskivan, dom skall alla stå mitt för varandra.
För att sedan ställa in tändningen så är det juu bara att vrida fördelaren, tar spåret slut får man lyfta upp den och sätta ner den igen. Rotorn skall stå mitt för en markering i fördelaren. När den gör det är tändpunkten 0 grader fÖD så vrid tillbaka fördelaren lite tills man för tändningen ungefär 10-12 grader fÖD ( beroende på mtortyp).
MVH: Grönlund

Volvo 245 -79
Volvo 245 -85
Volvo 144 -67 (såld)

1 196 Inlägg
2 mars 2009
#12
Gronlund_Racing skrev:
För att nollställa motorn finns tre markeringar: En på kamaxeln, en balansaxeln och en på vevaxeln. Vi kan börja med kammen, minns jag rätt så går det inte att se hur axeln skall stå med hjälp av styrtapppen men i detta fallet kan du väll se vilken markering som är gjord på fabrik och vilken som är hemma snickrad.Den korrekta markerien skall i allafall stå mittemot markeringen på ventilkåpan. Ballansaxeln är inte livsviktig att få rätt i förhållande till kammen och veven, för ballansaxeln driver fördelaren och soppapumpen (förgasare), och tändningen kan man ställa in efteråt. På vevaxeln finnes det flera markeringar som skall stå mtt emot varandra : På själva axeln finns det ett spår som kryskilen skall gå i
( för kugghjulet och remskivan) den skall stå mitt emot en utgutning som finns i kåpan som är bakom, sedan finns det markeringar på kugghjulet,brickorna och remskivan, dom skall alla stå mitt för varandra.
För att sedan ställa in tändningen så är det juu bara att vrida fördelaren, tar spåret slut får man lyfta upp den och sätta ner den igen. Rotorn skall stå mitt för en markering i fördelaren. När den gör det är tändpunkten 0 grader fÖD så vrid tillbaka fördelaren lite tills man för tändningen ungefär 10-12 grader fÖD ( beroende på mtortyp).
MVH: Grönlund

jävligt bra förklaring tack så mkt smile

7 Inlägg
2 mars 2009
#13
Så lite så:D
Det är en del av min vardag.

Volvo 245 -79
Volvo 245 -85
Volvo 144 -67 (såld)


Sök